arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۵۱۶
تعداد نظرات: ۸۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۰۸ تير ۱۳۹۳

شجریان: این را بدانیم عادت را از مردم نمی‌توان گرفت/ «ربَِّنا» را به مردم هدیه داده ام، هرگز آن را بازخوانی نمی‌کنم

زمانی که دیدم مردم این کار را خیلی دوست دارند و هی می‌پرسند که این اثر را چه کسی خوانده است؟ وقتی به اطرافیان و به شکل خصوصی می‌گفتم که این اثر را من خوانده‌ام و بدون اجازه من پخش شده، همه تعجب می‌کردند که چطور من این کار را خوانده‌ام؟ اما زمانی که دیدم مردم متوجه می‌شوند که من این‌کار را به این دلیل نخواندم که با شرایط روز خودم را هماهنگ کنم، اعلام کردم که این اثر را من خوانده‌ام.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


تابستان سال 1358 محمدرضا شجریان در یک استودیو، دعای «ربَّنا» را بدون تکرار در ضبط خواند تا مشقی برای هنرمندان شود اما این اثر بدون اجازه او به پخش رسید. اثری که در 32 سال اخیر جای خود را در دل مردم باز کرد اما ضبط این دعا روایت بلندی دارد.

به گزارش انتخاب،  «ربَّنا»ی شجریان که در تیرماه سال 58 ضبط شده، برای مدت ۳۰ سال، جزو برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده‌ است. بنا به گفته استاد، انگیزه اصلی وی از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده‌ است.

شجریان ربنا را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، صحبت‌های استاد آواز ایران درباره چگونگی شکل‌گیری این دعا است که چگونه ضبط شده و در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است.

«سال 58 تغییرات و تحولاتی در رادیو مخصوصا در بخش موسیقی در حال شکل‌گیری بود. در آن سال‌ها مدیران رادیو تصمیم داشتند، تولید موسیقی در رادیو را تعطیل کنند و تولید شده‌های بیرون را بخرند. جلساتی با مدیران رادیو گذاشتیم و در این جلسات خیلی تلاش کردیم، مدیران را راضی کنیم که نیروهای خوب را نگه دارند و عده دیگر را بازنشسته کنند.

در این جریان‌ها بود که رئیس وقت رادیو آقای وجیه‌اللهی که فردی تحصیلکرده و روشنفکر بود، از من موکدا و مرتبا می‌خواست با توجه به تغییرات و تحولات سیاسی و مذهبی ایران برای پخش آثار جدید قبل از افطار طرحی انجام بدهم. آنها نمی‌خواستند آثار دوره قبلی را پخش کنند. به ایشان گفتم سالهاست من از آن فضا دور شدم و راه من با موسیقی و ارکستر تعریف شده است و این کار الان من نیست اما ایشان گفت که فقط شما می‌توانید و ما تنها شما را داریم و از من خواست برای دم افطار، مناجات‌ها و اذان، کاری انجام بدهم.

من خودم را از وزارت کشاورزی آن دوران به رادیو منتقل کرده بودم و کارمند رادیو محسوب می‌شدم. پذیرفتم اینکار را انجام بدهم. کلاسی برای افرادی که قرار بود دعای سحر و مناجات بخوانند، گذاشتم که با این افراد نحوه درست خواندن را کار کنم.

تابستان سال 58 بود که آموزش این عده را شروع و پس از مدتی هم ضبط این آثار را آغاز کردم. قرار شد برای دم افطار هم برنامه ضبط کنیم و از من خواستند که برای برنامه‌های دم افطار هم فکری بکنم. برنامه‌های دم افطار دوران قبل از انقلاب را مرحوم ذبیحی بسیار عالی خوانده بود و من تمام کارهای او را از نوجوانی شنیده بودم و مناجات حضرت امیر را با صدای او از حفظ بودم. با این حال پذیرفتم که این کار را بکنم.

این را بدانیم عادت را از مردم نمی‌توان گرفت. مردم به ربنا و دعای سحر مرحوم ذبیحی و اذان مرحوم موذن‌زاده اردبیلی عادت کرده بودند. نمی‌شد به این راحتی این عادت را در مردم تغییر داد. پس باید براساس آن حال و هوا حرکت می‌کردم اما در عین حال می‌خواستم اثر ویژگی‌های خاصی نیز برای خودش داشته باشد تا بتوان این را نیز به مردم بقبولانیم و کار جدید را جایگزین کرد.

ظهر آن روز همان آیاتی را که مرحوم ذبیحی خوانده بود، پیدا کردم و دو آیه دیگر نیز از سوره «آل عمران» و «بقره» پیدا کردم و یک مطالعه ذهنی کردم که چگونه آن را بخوانم تا علاوه بر نزدیک بودن به کار مرحوم ذبیحی کار جدیدی باشد. به این فکر کردم باید آوازی باشد که علاوه بر اینکه تقلید نباشد، از اصل اثر هم خیلی دور نباشد.

مجددا به مسئولان گفتم که سالهاست مخاطب من را به عنوان خواننده آواز می‌شناسد، اگر بخواهم ربنا بخوانم، اذان بگویم ممکن است، مخاطب من را نپذیرد و این کار زیبا نیست. چون مردم فکر می‌کنند حالا که جمهوری اسلامی سرکار آمده، شجریان که تا دیروز آواز می‌خواند، امروز دعا می‌خواند و اذان می‌گوید و ممکن است نپذیرند و از سوی دیگر افراد دیگری که به صدای من عادت کردند هم ممکن است، بپرسند که چرا شجریان آواز را رها کرده است و دعا می‌خواند.

برای من این کار بسیار سخت بود. به همین دلیل به آنها گفتم که من به شما کمک می‌کنم و به دیگران آموزش می‌دهم تا آنها بتوانند ربنا و دعا بخوانند اما خودم این کار را نمی‌کنم. قبول کردند. رفتم استودیو و «ربنا» و «مثنوی افشاری» را بدون هیچ تکرار و تصحیحی خواندم. اثر ضبط شده را به 4 نفر از هنرمندان مورد نظر دادم و از آنها خواستم که تمرین کنند تا برای ضبط آماده بشوند.

آقای قاسم رفعتی «مثنوی افشاری» را زیبا خواندند اما با اینکه روانشاد صالحی قرآن‌خوان حرفه‌ای بودند و صدای خوبی هم داشتند، هرچه تلاش کردند، نتوانستند آن طوری که مد نظر من بود، ربنا را بخوانند. بالاخره با کمک و راهنمایی‌های من بعد از 20 روز تمرین برای ضبط آماده شدیم و به استودیو رفتیم.

در استودیو هم سه نفری که بنا بود ربنا را بخوانند، بارها خواندند و نشد تا اینکه من بخشی از ربنا را می‌خواندم، این بخش را تکرار می‌کردند تا توانستیم این ربنا را ضبط کنیم. شروع به ویرایش و تصحیح این آثار کردم. از 4 بعد از ظهر تا 3 صبح کارها را تک و تنها در رادیو تصحیح می‌کردم تا اثر مناسبی برای پخش در ماه رمضان آماده شود.

کارها را 2 روز مانده به ماه رمضان آماده کردم و به رئیس رادیو ارائه کردم اما از همان موقع و حتی قبل‌تر آن فریدون شهبازیان که کار من را شنیده بودند، اصرار می‌کردند که با صدای خودم پخش شود و من هم مصرانه می‌گفتم که صدای من نباید اینگونه پخش بشود، هیچ اجازه‌ای به آنها برای پخش ندادم. از همان زمان هم تصمیم گرفته بودم که دیگر در رادیو کار نکنم به آقای وجیه‌الهی اعلام کردم که دیگر به رادیو نمی‌آیم اما روز اول ماه رمضان دیدم، ربنایی را که خودم خوانده‌ام از رادیو پخش شد.

زنگ زدم به آقای وجیهی‌الهی. دیدم ایشان خیلی خوشحال هستند و می‌خندند. گفت که این تیر از کمان رها شده و من این را کپی کردم و به همه رادیوها و شهرستان‌ها دادم و همه اینکار را پخش کردند. اعتراض کردم اما او خندید و گفت که ما برنامه به این خوبی را از دست نمی‌دهیم و اینکار را باید همه مردم بشوند.

آن موقع به هیچ کس هم گفته نشد که این اثر را چه کسی خوانده است. به آنها گفتم که هیچ حق ندارید که بگویید این اثر را من خوانده‌ام. آن زمان مردم فکر می‌کردند که این اثر را یکی از قاریان حرفه‌ای خوانده و من طوری این اثر را خوانده بودم که صدای من مشخص نبود اما هربار که این اثرها پخش می‌شد، من عصبی می‌شدم چرا که من این کارها را برای پخش نخوانده بودم و به عنوان درس و آموزش ضبط کرده بودم تا بقیه تمرین کنند.

بعد از این هم دیگر رادیو تلویزیون نرفتم و بعدها کلاس‌های آموزشی‌ام را در رادیو و تلویزیون تعطیل کردم و تا سال 61 که هیچ‌جا ظاهر نمی‌شدم، فقط در خانه بودم و به پرورش گل و گیاه می‌پرداختم.

زمانی که دیدم مردم این کار را خیلی دوست دارند و هی می‌پرسند که این اثر را چه کسی خوانده است؟ وقتی به اطرافیان و به شکل خصوصی می‌گفتم که این اثر را من خوانده‌ام و بدون اجازه من پخش شده، همه تعجب می‌کردند که چطور من این کار را خوانده‌ام؟ اما زمانی که دیدم مردم متوجه می‌شوند که من این‌کار را به این دلیل نخواندم که با شرایط روز خودم را هماهنگ کنم، اعلام کردم که این اثر را من خوانده‌ام.

مردم هرگز از من ایراد نگرفتند که چرا این اثر را خواندی؟ همه می‌گفتند که چه کار زیبا و دلنشینی است. یکی از دوستان تعریف می‌کرد که یکی از قاری‌های بزرگ مصر به اسم غَلوَش در ایران بوده که ربنا را می‌شنوند. از این کار یک کپی می‌خواهد تا ببیند می‌تواند این را بخواند یا نه؟ بعد از دوسال دوستم او را مجددا می‌بیند و این قاری به او می گوید «کار من نیست.» چرا که خواندن اوجی که در خواندن ربنا هست کار هر خواننده‌ای نیست.»

او در بخش دیگری از سخنانش گفته بود:‌«من هرگز این اثر را بازخوانی نمی‌کنم. چرا که مردم با آن کار ارتباط گرفته‌اند و نت به نت زمان‌بندی آن را می‌شناسند.»

شجریان درباره پخش ربنا بدون ذکر نامش از تلویزیون اظهار کرده بود: «5 یا 6 سال که از پخش ربنا گذشت، به این حس رسیدم که ای کاش آن زمان ضبط بعضی از قسمت‌ها را تکرار می‌کردم تا کیفیت کار بهتر می‌شد. به این فکر رسیدم حالا که مردم با ربنا ارتباط برقرار کرده‌اند، مجدد ربنا را ضبط کنم و اشکالات ریز آن را برطرف کنم اما فکر کردم که در این 5 سال مردم به این ربنا عادت کرده‌اند و نت به نت آن را حفظ هستند.

اگر بخواهم آن را مجدد بخوانم، هرچند بهتر و پخته‌تر خواهم خواند اما مردم آن ربنا را پذیرفته و دوستش دارند و من هر کاری بکنم، نمی‌توانم ربنای جدید را جایگزین ربنای قدیم بکنم. بنابراین فکر کردم بهتر است من به عادت مردم احترام بگذارم و به دنبال این نروم که ربنا را دوباره بخوانم، من که از اول دوست نداشتم صدای من اینطوری پخش بشود.

اما زمانی که دیدم مردم با آن ارتباط گرفته‌اند و حال و هوایی با ربنا دارند فکر کردم، بهتر است ربنا به همان شکل اول خود باقی بماند. اما سوال من این است که کسانی که در رادیو و تلویزیون تصمیم گیرنده هستند و اغلب هم تصمیمات بسیار ناآگاهانه و ناشیانه می‌گیرند، چرا به این نکته توجه ندارند که نمی‌توانند عادت مردم را از آنها بگیرند؟

من به احترام سلیقه مردم به خودم اجازه ندادم که بیایم ربنای بهتری بعد از 6 سال بخوانم اما این افراد چطور می‌توانند ربنای دیگری به جای آن بگذارند. بهتر است آنها کار دیگری تولید کنند تا بتوانند جایگزین ربنای فعلی بشود. می‌دانم که در رادیو و تلویزیون بسیار هزینه کردند تا ربنای شجریان را کس دیگری بخواند اما باید بگویم که ربنایی که من خواندم و مردم آن را قبول کرده‌اند به این راحتی جایگزین نمی‌شود، مگر یک نفر دیگر بیاید چیزی دیگری بخواند.

مردم 30 سال است با این ربنا پای سفره افطار می‌نشیندند و با آن خاطره دارند. من هرگز به خودم اجازه ندادم که این ربنا را از مردم بگیرم و آن را از آنها دریغ کنم. سال 74 در نامه‌ای به آقای لاریجانی، رئیس وقت تلویزیون نوشتم که تنها موردی که اجازه می‌دهم صدای من از تلویزیون پخش شود، ربنا است که من آن را به مردم هدیه داده‌ام.

من از این ربنا نه بهره‌ای می‌برم و نه شهرتم را زیادتر می‌کند، من کارم را 32 سال پیش انجام داده‌ام و آن را به مردم هدیه داده‌ام. حالا برای ثواب یا وجدانم باشد این ربنا مال مردم است و من هم اجازه ندارم این را از مردم دریغ کنم. به همین دلیل رادیو و تلویزیون هم نمی‌تواند ربنا را از مردم دریغ کنند یا ربنای دیگری را جایگزین آن کند.»

این گفتگو در سال 90 توسط سایت موسسه فرهنگی هنری «دل‌آواز»‌ منتشر شده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۵
در انتظار بررسی: ۶۸
غیر قابل انتشار: ۱۷
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
684
98
آقاي شجريان!اين خود شما بوديد كه با اظهار نظرهاي
دور از واقعيت وافراطي وگرفتاري در دام سياستزدگان
لائيك،ربنا را از مردم دريغ كرديد.حس وحال ربنا،ديگر آن حس وحال سابق نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
خواهشا اظهار نظر شما مربوط به شخص شماست .ما همه عادت داريم يه ربناي استاد و متاسفانه چندين سال هست كه با بي عقلي صدا و سيما پخش نمشود
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
برای مادرم ربنا رو از کامپیوتر و با صدای بلند میذارم منت صدا و سیما رو هم نمی کشیم...
امین
| Netherlands |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
اظهار نظرهای دور از واقعیت؟!!!
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
منظور از مردم خودتونید دیگه ؟؟؟ حس و حال شما البته !
بسيجي اصلاح طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
شجريان در دام كسي گرفتار نشد.
كارش اتمام هنر بود
ربنا را هيچوقت از مردم دريغ نكرد
لطفا" اطلاعات كامل كسب كنيد
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
آقا رضا! شرافتا خود جنابعالي اين اظهار نظرهائي را كه مدعي هستيد از زبان استاد شنيده ايد؟! اتفاقا حس و حال ربنا بعد از اينكه دانستيم خواننده آن چه روح آزاده و بلندي داشته و نان به نرخ روز خور نيست بيشتر هم شده. استاد هنرمند واقعي است نه مثل خيلي نان به نرخ روز خورها "هنر فروش"
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
هرچند گرسنه ای و تشنه اما دم افطارآوای ربنا وجودت را صیقل میدهد و تورا به اوج ملکوت هدایت می کند .استاد ربنایت را سالهاست که می شنویم.رادیو نشد موبایل هست .یا علی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
این صداوسیمابود که به دلیل مسایل جناحی ربنا را از سفره افطار مردم روزه دار حذف کرد .
سجاد عبدلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
استاد من یه جوون 22 سالم و شجریان را با ربنای زیباش میشناسم
من سر سفره افطار با ربنای تو شارژ میشم و به کل گرسنگی یادم میره
به شخصه فکر کنم زیبا ترین و بیریا ترین ربنایی هست که تا الان تجربش کردم
مهسا
| Germany |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
اتفاقا حس و حال ربنا خیلی هم بیشتر شده...اول فکر کن بعد حرف بزن...افراطی هم خودتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
واقعا بازی ایشان در فیلم روزی روزگاری خیلی جالب و خوب بود ، هیچ موقع خاطره اون فیلم از ذهن ما پاک نمیشه ،واقعا که یکی از بهترین فیلم های تاریخ ایران است.
mahan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
حال و هواي ربنا هيچ وقت كم نميشود.تو هم اگر ان حس و حال را نداري با ربنا مشكل داري.
سید مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
در دنیایی امروزی همه به موبایل کامپیوتر دسترسی دارند و موقع اذان به ربنای استاد گوش جان می سپارند و نیازی به پخش آن از صدا و سیما ندارند
و این تفکر که می توان بین استاد و طرفدارانش فاصله انداخت تفکر واهی است
و در این بین، این رسانه است که بازنده است نه خسرو آواز ایران استاد محمدرضا شجریان
عادل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
آقای شجریان خودش هم گفته که هر کسی نباید دعا و اذان بخونه ! چون مردم از کسی که آیات الهی رو میخونه انتظار ندارن بره دست بندازه دور گردن خوانندگان آنطرف آب و عکس یادگاری بگیره ! بله مردم ما از امثال آقای شجریان انتظاری بیش از این داشتند چون سالها با صدای او، به یاد رمضان و ماه مهمانی خدا می افتادند...
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
19
378
واقعا عالی خونده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
بله واقعا عالی خوانده اند . اما قبول کنیم که متن آیات قرائت شده اهمیت بیشتری دارند تا این اجرا .
امیدوارم به جای تعصب های بیهوده روی اشخاص و نسبت آنها با جریانات سیاسی ، در این ماه رمضان یک بار متن و ترجمه آیاتی که آقای شجریان خوانده مرور کنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
ربنا برای ما دیگه معنویت نداره،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
30
321
استاد دوستت داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
بعصی ها استاد آوازشون شده استاد حامد زمانی و ...........
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
من روزه دار علاقه ای به ربنای استاد شما ندارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
23
310
سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل
بیرون نمیتوان کرد حتی به روزگاران
پاسخ ها
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
جان کلام و خلاص...دمت گرم
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
15
111
فارغ از هیاهوی سیاسی افطار بدون ربنای شجریان حال و هوایی ندارد مهندس ضرغامی عزیز ربنای شجریان را در هنگامه غروب عاشقی بر فضای ملکوتی شهر و خانه های میهمانان خدا بار دیگر طنین انداز کن .متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
ضرغامی عزیز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
12
107
بعنوان یک ایرانی از صدا و سیما می خواهم در موقع افطار این حس نوستالژی را از ما نگیرد.
و در آن لحظات ملکوتی ما را به یاد سیاست کاری ها نیندازد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
9
97
ربنای استاد شجریان روح آمدمو به اوج میبره
یه حس عجیب وصف نشدنی قشنگ به آدم میده
کاش دعای سحرم ایشون خونده بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
روح کدام امام و پیغمبر و عالمی رو سراغ داری با موسیقی به پرواز در امده باشه؟ نام ببری هم قبوله
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
5
38
البته نام استاد تو همون سالها هم مخفی نماند و جناب استاد در مصاحبه ای بامجله سروش(احتمالا با مدیریت خرسند) در مورد این اثر صحبت کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
6
45
مشگل اینجاست که همه بجای مردم حرف می زنند شما را بخدا بجای مردم حرف نزنید و فقط نظر شخصی خود را بگویید مثل من:
اینجانب دوست دارم صدای ربنا شجریان را
اقا اصلا می خواهید نظر مردم را بدانید در یک سایتی نظر سنجی کنید هرچه مردم گفتند البته نه اینکه بگویند شجریان، بشنویم .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
8
80
درود خدا بر ابر استاد یگانه محمد رضا شجریان
خسرو آواز ایران
هنوز یکی پیدا می شه بهش با همه وجود بشه گفت
استاد

==
یکی از قاری‌های بزرگ مصر به اسم غَلوَش در ایران بوده که ربنا را می‌شنوند. از این کار یک کپی می‌خواهد تا ببیند می‌تواند این را بخواند یا نه؟ بعد از دوسال دوستم او را مجددا می‌بیند و این قاری به او می گوید «کار من نیست.» چرا که خواندن اوجی که در خواندن ربنا هست کار هر خواننده‌ای نیست.»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
9
89
استادبزرگ جناب آقای شجریان هراظهارنظری دررابطه با مسایل مختلف چه درست یا اشتباه نمایند به هیچ عنوان از ارزش هنری ایشان کم نمیکند.شما باید یادبگیرید و بدونید که همه ارزش های والای انسانها با اظهارنظراشون کم و زیاد نمیشه.درود بر استاد بزرگ صداو موسیقی ایران وجهان استاد محمدرضا شجریان
امین
|
Netherlands
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
8
86
من که چند ساله دانلود کردم و همیشه از این اثر لذت میبرم
بسيجي اصلاح طلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
6
62
ماخودمون ربنا را هنگام افطار با موبايل وكامپيوتر وتبلت پخش مي كنيم
حال صداوسيما مي خواهد پخش كند يا نكند!
شجريان عصاره ي هنر متعهد ايراني است.
سوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
7
71
استاد ربنای شما تا عمق جان مان نفوذ کرده است.
سنگ اگر گوهر زرین بشکست
قیمت سنگ نیفزاید وزر کم نشود
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
7
47
همه بايد از جانب خودشان نظر بدهند و نظر خود را نظر مردم ندانند . استادان عزيز من عبدالوهاب شهيدي و محمد رضا شجريان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
9
56
آقای شجریان!شمادر قلب ما جاداری.
پرده بردار که بیگانه خودآنروی نبیند توبزرگی ودر آیینه کوچک ننمایی
علیرضا بندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
7
50
استاد شجریان! نامه تان را هنوز نگاه داشته ام.شاید یادتان رفته باشد که در کنار ربنا به یک اثر دیگر هم رخصت پخش از رسانه ملی داده اید. آن سال فرمودید: ...ربنا و اذان را اجازه می دهم ....برقرار باشید آتشفشان آواز ایران! استاد همیشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
ربنا و مثنوی افشاری ،نه اذان
Hmf
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
6
52
استاد شجريان در قلب مردم جاي دارند...خداوند از شر وگزند تمامي دشمنانشون حفظ بفرمايد...آمين
علی
|
United States of America
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
8
62
درود بر خسرو آواز ایران حضرت شجریان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
7
34
درود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
5
33
استادگرامی ماکه دوستون داریم حالا هر چقدر می خوان خودشون و دیگرانو آزار بدن و لجبازی کنن
محمود
|
Japan
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
6
34
در طریقِ عشق‌بازی امن و آسایش بلاست
ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی
درود بر استاد شجريان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
4
37
شاه شمشاد قدان
خسرو شيرين دهنان
رحمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
5
47
مگر بالاتر از صدای استاد صدایی هست؟؟؟؟
کیست خدای را با ان فریاد بخواند.....
ربنا...........
درود بر دردانه هنر ایران
پاسخ ها
محمود
| Japan |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
يه جايي خوندم كه آقاي عليرضا افتخاري گفته بود حاضرم ربنا را بازخواني كنم.
من وقتي خوندم سرم و محكم زدم توي ديوار.
عاشق صداي استاد شجريانم
عارف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
3
32
بدون هيچ اغراقي همه ميدانند كه استاد به بهترين وجه ربنا و مثنوي افشاري را خواندند البته مثل تمام كار هاي ديگه.كساني كه كمي توجه كنند و گوش موسيقي داشته باشند متوجه كار قوي و زيبا و منحصر بفرد ايشان ميشوند.حيف كه اهالي صدا و سيما سليقه اي عمل ميكنند و مردم بايد ازاين كارزيبا محروم باشند.من كه خودم ساليان ساله با اين كار به پيشباز ماه رمضام ميرم.اميد كه استاد سالم و تندرست باشند و همچنين مردم خوب و بزرگ ايران زمين
لاله
|
United States of America
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
4
31
کاش ربنا رو بهمون برگردونن.با همه چیز که نميشه سیاست بازی کرد.این خواسته اکثر ایرونیاییه که برای هنر ایران ارزش قائلند.استاد شجریان تو قلب ماست.
پاسخ ها
بسيجي اصلاح طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
به لطف تكنولوژزي نمي شه چيزي را از كسي گرفت!
ربنا را دانلود كنند وگوش بدين...
علیرضا بندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
3
20
استاد شجریان! نامه تان را هنوز نگاه داشته ام.شاید یادتان رفته باشد که در کنار ربنا به یک اثر دیگر هم رخصت پخش از رسانه ملی داده اید. آن سال فرمودید: ...ربنا و اذان را اجازه می دهم ....برقرار باشید آتشفشان آواز ایران! استاد همیشه!
عارف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
4
17
بدون هيچ اغراقي همه ميدانند كه استاد به بهترين وجه ربنا و مثنوي افشاري را خواندند البته مثل تمام كار هاي ديگه.كساني كه كمي توجه كنند و گوش موسيقي داشته باشند متوجه كار قوي و زيبا و منحصر بفرد ايشان ميشوند.حيف كه اهالي صدا و سيما سليقه اي عمل ميكنند و مردم بايد ازاين كارزيبا محروم باشند.من كه خودم ساليان ساله با اين كار به پيشباز ماه رمضام ميرم.اميد كه استاد سالم و تندرست باشند و همچنين مردم خوب و بزرگ ايران زمين
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
2
18
متاسفانه سیاست زدگی آفت جامعه و دستگاه های دولتی و غیر دولتی شده. حالا این هنرمند بزرگ در موردی خاص نظرش را اعلام کرده که بعضی نپسندیدند ، این چه ربطی به تحریم صدای ایشان داره مگر صداوسیما در ملکیت رئیس آن است یا اینکه رئیس باید نظر و میل مردم را اعمال بکنه؟به اعتراف دوست و دشمن استاد شجریان بزرگترین هنرمند عرصه موسیقی و آواز دوره معاصر ایران است چه آقای رئیس صدا و سیما بخواهد چه نخواهد .دوره ریاست این آقا هم تمام میشود و فراموش میشود ولی صدای استاد هرگز فراموش نخواهد شد.
آرامش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
4
23
صدا و سیما از تنگ نظری دست بردارد و ربنای استاد شجریان را پخش کند . درود بر استاد شجریان
سیدمهدی موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
5
25
از همه مضحک تر اینکه صدا و سیما چندساله زور میزنه از بچه سه ساله تا پیرمرد 80 ساله رو تست کرده تا یه نفر بتونه حداقل یه نفر بتونه با یک هزارم این کیفیت اجرا بکنه و دست از پا دراز تر می روند سراغ افراد دیگر !!!!!!!!!!!

خود علیرضا افتخاری هم که نور چشمی آقایان هست هم از بازخوانی این شاهکار امتناع فرموده اند !!!


جناب ضرغامی این یک توفیق برای استاد شجریان و ملت بود که شما خودتان را از این موهبت محروم کرده اید

پخش مجدد این اثر یعنی صدا وسیما شجاعانه از تداوم مسیر اشتباه گذشته اش بازگردیده

هرچند پخش هم نکنید خیل عظیمی از مردم با گوشی و رایانه و رسانه های جایگزین مثل وایبر و واتس و .... این شاهکار نوستالوژیک را در سطح وسیع بین مردم توزیع می کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
2
29
بخاطر مسائل سیاسی و جناهی حتی به ربنا و ایات قران هم رحم نشد!!!
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
3
20
کاش تقاضای مردم براشون پشیزی ارزش داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
2
24
صدا و سيما اگر ربناي استاد را پخش نمي كند اجازه دهند شبكه تلويزيوني خصوصي راه بيفتد تا ربناي استاد را پخش كند. درست نيست پول 75 ميليون ايراني خرج اقليتي شود كه تفكرشان بر صدا و سيما مسلط است و مجموعشان به 5 ميليون نمي رسه.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
22
بابا دانلود کنین چرا منت می کشید؟
علیرضا بندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
0
5
استاد شجریان! نامه تان را هنوز نگاه داشته ام.شاید یادتان رفته باشد که در کنار ربنا به یک اثر دیگر هم رخصت پخش از رسانه ملی داده اید. آن سال فرمودید: ...ربنا و اذان را اجازه می دهم ....برقرار باشید آتشفشان آواز ایران! استاد همیشه!
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
53
5
آقای شجریان
تو به کشورت ، مردمت و اسلام خیانت کردی اندازه یه ارزن پیش ما نمی ارزی
ربنات هم ارزونی خودت
پاسخ ها
محمود
| United States of America |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
دو تا سؤال دارم:
1- منظورت از خيانت به كشور و مردم و اسلام چيه؟
2- اينكه ميگي اندازه يه ارزن پيش ما نمي ارزي؛
منظورت از ما چند نفره؟
حيف كه نميشه بهت توهين كنم آقا ايمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
5
16
فارسي ١ هر روز ميزاره. ما كه هرًسال همين كارو ميكنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
واقعا فکر میکنید چرا فارسی وان این کار را میکنه؟ به دین و نماز و ورزه اعتقاد پیدا کرده آیا؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
18
8
بلال حتی لفظ را اشتباه می خواند. اما پیامبر(ص) نه به صدا ش و نه به رنگ پوستش و نه به چیز دیگرش اهمیت نداد. تقوی تقوی تقوی.
آقایان مملکت را به لبه ی پرتگاه بردند و حالا دارن اواز می خونن!!!. انسان مومن از خود گذشته محاله با موسیقی به اوج معنویت برسه. اگه این بود که ایت الله بهجت باید یه بار فرموده باشه که فلان موسیقی روح منو پرواز داد.!!! البته انتخاب هر نظری که منطقی باشه و بر اساس روایت و قران باشه رو منتشر نمیکنه.
محمود
|
United States of America
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
0
8
http://mohammadrezashajarian.com/album/rabbanaa.mp3
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
13
زنده باشید استاد. تا بحال شنیدن هیچ مناجاتی اینقدر برام لذتبخش نبوده. با اینکه کار شما خواندن آواز و تصنیفه؛ هیچ اثری از شما به اندازه ربنا شنیده نشده و چنین محبوبیتی نداره.تشکر بخاطر ربنا.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
15
درود بر استاد بزرگ موسیقی ایران استاد شجر یان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
48
3
تا وقتی به خاطر طرفداری از فنته گران از مردم عذر خواهی نکند ما نمی خواهیم حتی صدای ربنای او را بشنویم
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
آقا رضای عزیز
بیاد داشته باش که ایشان هم مثل جنابعالی حق دارند نظر خودشان را آزادانه بیان کنند
حالا چه به کام شما باشد چه نباشد
شعور سیاسی این حق را به همه میدهد یاد بگیرید ایشان را با کسانی که نظم عمومی کشور را به هم زده اند همسان نبینید
یا علی
محمود
| United States of America |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
آقا رامين دمت گــــــرم :)
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
3
15
وای جیگرمون را آتش زدی رمضان یعنی ربنای شجریان.

خدا کند دوباره ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش شود.
مصطفیالف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
32
9
استاد عزیز، خانواده من در طول این انقلاب از خیلی دارایی هایشان گذشته اند. کوچکترین آن جان فرزندانشان بود. صدای دمخوران بی بی سی که جای تامل هم ندارد. من به عنوان تنها یکی از مردم، هدیه تان را پس میفرستم.
با احترام
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
33
4
به نظرمن اون بچه ای که نمیدونم اسمش چیه وربناروبازخ.انی کرده صداش خیلی بهتره...پس چراهمه تعصب شجریان رومی کشند؟به نظرمن همش سیاست بازیه وگرنه ربنای شجریان بودن یانبودنش چه فرقی داره؟
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
3
15
صدای ملکوتی استاد شجریان به ویژه آواز افشاری و ربنا ی ایشان به هنگام افطار تنها صدایی است که قبل از صدای ملکوتی اذان مغرب آرامش بخش قلب هر مومن روزه دار است
برای صداوسیما و همه کسانی که این استاد بنام و خسرو آواز اصیل ایرانی را به همین راحتی کنار زده اند دنیا دنیا تاسف می خورم
امید است تا دیر نشده و خدای ناکرده فقط حسرت آوازهای ضبط شده استاد را بشنویم مسئولین سرشان به سنگ بخورد
هرکس مخالف است و فکر میکند حق با اوست درباره بازگشت استاد به موسیقی صداوسیما نظرسنجی گسترده راه بیاندازد تا از پاسخ نظرسنجی انگشت به دهان بماند
استاد برومند آواز ایران از دل و جانمان دوستت داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
40
4
ای کاش شجریان کنار میامد این همه شهید و خون به خاطر اتقلاب چرا خودت رو جدا کردی خامد زمانی هم زیبا میخونه چه اشکال داره اواز خونمون باشه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
فلفل هندي سياه و خال مه رويان سياه
هر دو سوزانند اما اين کجا و آن کجا
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
3
13
زنده باشی استاد
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
0
14
يك كلام ، خدايا ظهورش نزديك كن ، والسلام
على
|
Canada
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
3
16
ربناى شجريان تكرار نشدنى است حتى توسط خود ايشان. به عنوان اثر فرهنگى ثبت تاريخى شود.
داوود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
2
3
بصیرت ودیعه ای الهی است که نصیب هرکس نمی شود
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
1
6
ربنا ، ربناست و استاد هم استاده چه پخش بشه ، چه نشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
0
0
اینطوریه که وقتی یکنفر که اخلاص نداره و استاد ما سیاست باز میشود آثارش که سالهاست درجان مردم شکل گرفته دستخوش بود و نبود میشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
0
3
امسال دیگه در تلویزیون نه از ربنای شجریان عزیز خبری هست، نه از هیچ دعا و مناجات دیگری، در لحظات پیش از افطار یا فوتباله یا اخباره یا سریاله یا یا یا... آخرش هم یه اذان زورکی یا زیرنویس پخش می کنند. حتی در زمان شاه هم من چنین چیزی ندیده بودم، اینها دیگه آخرشن بابا
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
2
0
کسی نمی تونی زیبای ربنا رو انکارکنه اما من حداقلش نمی تونم به کسی که به کشورم اهانت و خیانت کرده افتخار کنم
نظرات بینندگان