arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۳

چرا وزیر اطلاعات نسبت به مسائلی حساس شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عوامل مختلفی وجود دارد که باعث شده وزیر اطلاعات نسبت به مسائلی حساس شود. بازتاب سیاست‌های 8 سال قبل و بیرون بردن سیاست از آکادمی‌های حزبی و دانشگاهی نتیجه‌ای جز وضعیت فعلی ندارد. وقتی گفتمان سیاسی با بی‌اخلاقی توام می‌شود، عرصه برای نخبگان تنگ می‌شود و فضا برای هوچی‌گران فراهم می‌آید. یکی از بدی‌های فضای سیاسی در سال‌های گذشته این بود که تازه‌به‌دوران‌رسیده‌ها به میدان آمدند و آنها چون زبان تفکر و اندیشه و منطق گفت‌وگو به صورت برابر نداشتند ناچار به بی‌اخلاقی متوسل شدند.

این رفتارها در واقع بقایای سیاست‌های قبل است و جریانی که تن به رادیکالیسم داده با این رفتار خود ضررهایی به جامعه تحمیل کرده است. جریانی که تندروها از آن صحبت می‌کنند، نه یک جریان سیاسی ریشه‌دار که در واقع یک حباب کف مانندی است که در تلاطم فضای سیاسی شکل گرفته و طفیلی‌وار به زندگی سیاسی خود ادامه می‌دهد اما در واقع سر نخ این جریان را باید در جای دیگر جستجو کرد. نگرانی وزیر اطلاعات نسبت به ظهور تندروهایی است که به جای توجه به اصل به فرع توجه می‌کنند.

افرادی که در طول تاریخ حضور داشتند و بزرگان دینی ما نیز به خاطر سطحی‌نگری همین افراد به زحمت و مشقات بسیاری رسیدند. هر چند تندروی در تاریخ یک تفکر از بین رفته است اما شهید مطهری معتقد بود که این تفکر هنوز در جامعه زنده است. اگر دولت نتواند این مسائل را حل و فصل کند، این جریان به خاطر دو پتانسیل نظری و اقتصادی توانایی تداوم رفتارهای تند خود را خواهد داشت. در برداشت نظری که این افراد معتقدند با کنار رفتن مخالفانشان، اندیشه خود را در جامعه ترویج می‌کنند که نمونه‌هایی از این رفتار را در تاریخ سیاسی کشورمان مشاهده کرده‌ایم.

 از بعد اقتصادی نیز طبیعی است که اگرگروهی را از دسترسی به امکانات محروم کنیم، برای به دست آوردن دوباره آن ممکن است دست به هر کاری بزنند. اما خوشبختانه این جریان از نظر اجتماعی جایگاه قابل اعتنایی ندارد و همچنان که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مشاهده شد، با وجود حمایت برخی گروه‌های دیگر و استفاده از برخی شعارهای مردم‌پسند نتوانست رای اعتماد از مردمی بگیرد که خواستار تغییر در سیاست‌های دولت گذشته بود.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
4
درود خدا بر چنین انسانهای فرهیخته .
نظرات بینندگان