arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۳

باز ماه رمضان آمد و باز پای اسراف به سفره ها باز شد

لازمه این کار هم همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و دولت در راستای آگاهی بخشی نسبت به عواقب اسراف به‌ویژه در ماه رمضان و اطلاع‌رسانی درباره مصرف درست و بهینه مواد غذایی است ضمن اینکه، نظارت دولت بر سازمان‌ها و ارگان‌های تحت نظر در این مورد می‌تواند راهگشا باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروز نخستین روز از ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداست. به‌رغم اینکه ماه رمضان ماه ریاضت، تزکیه نفس، درک زندگی تهیدستان و همدردی با این قشر جامعه توصیف شده است و مسلمانان جهان با تحمل گرسنگی و تشنگی سعی در نزدیکی با پروردگار دارند، در این ماه به دلیل برگزاری مراسم افطاری در بسیاری از خانه‌ها شاهد مصرف بی رویه مواد غذایی و گاه اسراف  مواد پروتئینی و غلات هستیم به‌طوری که، در سال 91، فرماندار چالدران با اعلام افزایش 40درصدی مصرف گوشت و مرغ در ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان باید با هدف‌گذاری صحیح از اسراف پرهیز و بسان طبقات پایین جامعه زندگی کرد.

به گزارش انتخاب؛ احمدرضا قلی‌پور با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز و مرغ نسبت به ماه رمضان سال 90 در این شهر رشد چشمگیری داشته است، افزود:مصرف یک هفته اخیر گوشت مرغ شهرستان چالدران در ماه رمضان در مقایسه با مصرف گوشت مرغ در سال گذشته با رشد 40 درصدی روبه رو بوده است. او در ادامه عنوان می‌کند: در روزهای اخیر عملا شاهد جنب و جوش در بازار اغذیه و سایر اقلام مواد غذایی و غیره هستیم به‌طوری که، در این هفته مقدار 11 هزار و 200 کیلوگرم گوشت مرغ و هفت هزار و 252 کیلوگرم گوشت قرمز در سطح شهرستان توزیع شده است. فرماندار چالدران اضافه کرد: در هفته مشابه آن در قبل از ماه رمضان  هفت هزار و 100 کیلوگرم گوشت مرغ و پنج‌هزار و 300 کیلوگرم گوشت قرمز توزیع شده بود. با وجود اینکه آمار دقیق و مشخصی از میزان افزایش مصرف مواد غذایی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان در کشور در دسترس نیست، اظهارات گاه به گاه مسئولان حاکی از نگرانی‌های آنان نسبت به افراط در مصرف مواد غذایی و اسراف در این ماه است که به طور حتم با اهداف این ماه در تعارض است.

 افطاری دادن از محل اعتبارات دولتی ممنوع!

علاوه بر برگزاری مراسم افطار در خانه‌ها هرساله در ماه رمضان دستگاه‌های دولتی از محل اعتبارات دولتی هزینه‌های بسیاری را صرف برگزاری مراسم افطاری‌ می‌کنند که بعضا اسراف‌های زیادی در این زمینه دیده می‌شود. افطاری دادن سازمان‌ها و نهادها در سال‌های اخیر به امری مرسوم تبدیل شده است. اخبار سفره‌های افطاری رنگین که گاه نقل محافل خبری می‌شوند و انتقاد به ریخت و پاش سازمان‌ها در ماه رمضان از محل اعتبارات دولتی و بی‌توجهی به هزینه‌های برگزاری مراسمی اینچنینی سال‌هاست که به گوش می‌رسد اما، تا به حال هیچ اقدام یا بخشنامه‌ای از سوی مسئولان برای مقابله با اسراف و پرهیز نهادهای دولتی از برگزاری مراسم افطار با هزینه عمومی صورت نگرفته است. برای اولین‌بار اما امسال علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور بخشنامه‌ای به معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه تحت امرش دستور داد تا از برگزاری مراسم افطاری در ماه رمضان از محل اعتبارات دولتی خودداری کنند.  صدور بخشنامه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ممانعت از برگزاری مراسم افطاری در حالی است که رسم افطاری دادن هنوز در بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی اجرا می‌شود و هیچ قانون و یا نظارت مشخصی برای کنترل این موضوع تدوین نشده است.

فکر کنید پیش از آن که دور بریزید

مصرف بی‌رویه مواد غذایی در ماه مبارک رمضان تنها به ایران اختصاص ندارد. اسراف در سایر کشورهای اسلامی چون امارات متحده عربی همزمان با شروع ماه رمضان رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد. در این میان نیز یک سازمان مردم‌نهاد فعال در حوزه محیط زیست با اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی نسبت به عواقب مصرف بی‌رویه مواد غذایی و تاثیر آن بر جامعه و محیط زیست فعالیت می‌کند. از آنجا که به گفته مسئولان دولت امارات، یک‌سوم زباله‌های تولیدی در امارات متحده عربی مواد غذایی هستند، برای کاهش آن آژانس محیط زیست ابوظبی در ماه مبارک رمضان به فکر اجرای برنامه‌ای افتاده است به‌نام «فکر کنید پیش از آنکه دور بریزید» که هدف از آن افزایش آگاهی مردم از معضل اسراف مواد غذایی و اثرات آن روی محیط زیست است.  مسئولان آژانس محیط زیست ابوظبی با اعلام این مطلب که در ماه رمضان مصرف مواد غذایی به‌دلیل مهمانی‌ها و مجالس زیاد خانوادگی افزایش چشمگیری می‌یابد، هدف کمپین «فکر کنید پیش از آنکه دور بریزید» را آشنایی افراد با وظایف خود و کاهش اسراف عنوان کردند. مؤسساتی که در این طرح فعالیت می‌کنند سعی کردند با مراجعه به هتل‌ها، خانه‌های افراد صاحب نام و مکان‌هایی که در آنها مجالس افطار برگزار می‌شود، اشخاصی که به میزان زیاد با مردم رو به رو می‌شوند و ... آنها را در جریان این کمپین قرار داده تا از این طریق جلوی هدر رفت مواد غذایی گرفته شود.  تدوین و اجرای طرح‌هایی از این دست در ایران نیز می‌تواند موثر باشد. لازمه این کار هم همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و دولت در راستای آگاهی بخشی نسبت به عواقب اسراف به‌ویژه در ماه رمضان و اطلاع‌رسانی درباره مصرف درست و بهینه مواد غذایی است ضمن اینکه، نظارت دولت بر سازمان‌ها و ارگان‌های تحت نظر در این مورد می‌تواند راهگشا باشد.

 مقابله با اسراف از طریق فرهنگ‌سازی

آیت‌ا... ‌هاشم ‌هاشم‌زاده‌هریسی، نماینده مجلس خبرگان  با اشاره به قبح اسراف در اسلام می‌گوید: زشتی و قباحت اسراف در اسلام از بدیهیات است. اسراف همیشه و در همه اوقات حرام است و حرمت آن در ماه رمضان چندین برابر می‌شود یعنی، همان‌طور که عبادت و نیکی در ماه رمضان نزد خدا ثوابی بیشتر از سایر ماه‌ها دارد، اسراف و تبذیر نیز گناهی مضاعف است. او در ادامه عنوان می‌کند: متاسفانه درحال حاضر، مساله اسراف چندان در رسانه‌های عمومی و تریبون‌ها مورد توجه قرار نمی گیرد و دغدغه جامعه نیست. هاشم‌زاده با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای مقابله با اسراف در کشور تصریح می‌کند: لازم است در مرحله اول ضرورت مقابله با اسراف در جامعه نهادینه شود و به صورت فرهنگ درآید. در این صورت است که به‌تدریج آثار و نشانه‌های اسراف و تبذیر در کشور کمرنگ می‌شود. عضو مجلس خبرگان همچنین به نقش دولت و مسئولان دولتی اشاره می‌کند و معتقد است: پس از فرهنگ‌سازی، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی با انتشار اطلاعیه یا ابلاغیه می‌توانند در برجسته ساختن مساله اسراف و لزوم برخورد با آن کمک کنند و قباحت آن رادر نزد مردم دو چندان سازند. البته این اقدام تنها در صورتی کارساز است که پیش از آن فرهنگ مقابله با اسراف در مردم نهادینه شود.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان