arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۱۰ تير ۱۳۹۳
قفل «خانه احزاب» در انتظار «کلید»

بادامچیان: جبهه پیروان مخالف بازگشایی خانه احزاب است / کاشفی: پیگیر رفع پلمب هستیم

پس از روی‌‌کارآمدن دولت جدید و دیداری که برخی از چهره‌های حزبی اصولگرا و اصلاح‌طلب با وزیر کشور داشتند، قرار شد تا احزاب درباره تداوم فعالیت‌های خانه احزاب به تفاهم برسند. بعد از آن بود که کمیته اجرایی تشکیل شد. وظیفه این کمیته فراخوان به احزاب برای تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب است تا طی آن اعضای شورای مرکزی جدید انتخاب شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگرچه برخی از فعالان اصولگرا همانند اسدالله بادامچیان معتقدند که «خانه احزاب» نهادی پایان‌یافته است و به گفته آنان «با احزاب فولکس‌واگنی نمی‌توان خانه احزاب تشکیل داد» اما در مقابل حسین کاشفی، رییس دوره پنجم شورای مرکزی خانه احزاب می‌گوید اصولگرایان در هر مقطعی که رای نمی‌آورند، از این واژه‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش انتخاب، برخی فعالان اصلاح‌طلب برای انجام مقدمات برگزاری دوره ششم خانه احزاب چندی است که فعالیت خود را آغاز کرده و کمیته‌ای را به نام کمیته اجرایی تشکیل داده‌اند که قرار است موضوع برگزاری انتخابات شورای مرکزی را پیگیری کند؛ کمیته‌ای که اعضای آن «امرالله شیخیانی»، حجت‌الاسلام «حسین موسوی‌تبریزی»، «حسن غفوری‌فرد»، «یدالله طاهرنژاد»، «فاطمه راکعی»، «سیدمحمد میرمحمدی»، «امیر اسلامی‌تبار» و «مهدی پورنامدار» هستند و به‌تازگی هم اعلام کرده‌اند که 12تیرماه به‌منظور تصمیم‌گیری درباره تاریخ برگزاری مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی، تشکیل جلسه می‌دهند.

 پس از روی‌‌کارآمدن دولت جدید و دیداری که برخی از چهره‌های حزبی اصولگرا و اصلاح‌طلب با وزیر کشور داشتند، قرار شد تا احزاب درباره تداوم فعالیت‌های خانه احزاب به تفاهم برسند. بعد از آن بود که کمیته اجرایی تشکیل شد. وظیفه این کمیته فراخوان به احزاب برای تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب است تا طی آن اعضای شورای مرکزی جدید انتخاب شوند.

 این تحرکات بعد از آن انجام شد که وزارت کشور دولت دهم خانه احزاب را به دلیل آنچه آن را عدم اصلاح اساسنامه خانه عنوان کرده بود، غیرقانونی دانسته بود. وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد مدعی بود که چون خانه احزاب در پی تذکرات مکرر اقدام به اصلاح اساسنامه نکرده و بدون اصلاح انتخابات شورای مرکزی پنجم را برگزار کرده پس کار غیرقانونی انجام داده و این انتخابات هم که احزاب اصلاح‌طلب پیروز آن بودند قانونی نیست. این در حالی بود که این انتخابات در سال 88 برگزار شده بود و شورای مرکزی چهارم هم در اختیار اصلاح‌طلبان قرار داشت.

 هرچند اعضای شورای پنجم چون مهندس کاشفی و آیت‌الله موسوی‌تبریزی بارها اعلام کردند که تلاش‌های زیادی را برای تمدید پروانه و اصلاحات اساسنامه انجام دادند که به‌دلیل عدم توجه کافی دولت دهم به فعالیت‌های حزبی این تلاش‌ها به سرانجام نرسید. بعد از آن بود که خانه با حکم وزارت کشور پلمب شد و البته اسناد و مدارک آن هم خارج شد. بعد از آن اعضای شورای مرکزی پنجم طی جلسه‌ای که با مسوولان وقت وزارت کشور داشتند قول مساعد برای بازپس‌گیری اسناد گرفته بودند که این تلاش‌ها به نتیجه نرسید. با روی‌کارآمدن دولت جدید و قول مساعد رحمانی‌فضلی برای فراهم‌آوردن بستر لازم جهت ازسرگیری فعالیت‌های خانه احزاب، اکنون کمیته اجرایی درصدد است تا مقدمات برگزاری مجمع عمومی را برگزار کند.

در چنین شرایطی اما بادامچیان که از جمله اصولگرایانی است که دو دوره متوالی از راه‌یافتن به شورای مرکزی بازمانده‌اند، نسبت به ازسرگیری فعالیت‌های خانه احزاب مخالفت‌هایی را آغاز کرده‌اند.  در همین‌باره، این عضو شورای مرکزی موتلفه به «مهر» گفته است که «اصلاح‌طلبان درصدد آن هستند که جایگاه و پایگاهی برای کار سیاسی خود پیدا کنند. چندنفر دورهم جمع شدند، کمیته اجرایی تشکیل دادند در صورتی که هیچ انتخاباتی صورت نگرفته است.» او ادامه داده است که «10 حزب اصلاح‌طلب که تعدادشان به اندازه انگشتان دست‌وپا هم نیست آمده‌اند می‌خواهند خانه احزاب راه بیندازند، تعداد آنها به اندازه یک دفتر موتلفه در گوشه ایران نیست.»    

او با تاکید بر اینکه نظر قطعی «جبهه پیروان» مخالفت با تشکیل خانه احزاب است، گفت: «اصولگرایان هرگز به اصلاح‌طلبان کمک نمی‌کنند تا آنان پایگاهی داشته باشند؛ بنابراین آنان باید اول موافقت اصولگرایان را کسب کنند و معلوم شود که به‌دنبال کار سیاسی نیستند.»


جبهه پیروان مجموعه‌ای است که احزاب سنتی اصولگرا از جمله جامعه مهندسی و حزب موتلفه از اعضای آن به‌شمار می‌روند و مشتمل بر 17 تشکل سنتی اصولگراست که اکنون ریاست آن را با فوت مرحوم عسگراولادی، «محمدرضا باهنر» برعهده دارد و حالا بادامچیان از نظر مخالف این چند تشکل اصولگرا درباره آغاز به کار مجدد خانه احزاب می‌گوید.


حسین کاشفی که رییس شورای مرکزی دوره پنجم خانه احزاب است،  اما این سخنان بادامچیان را بی‌پاسخ نگذاشته و گفت که «سخنان آقای بادامچیان باید مبتنی بر واقعیت باشد و این سخنان خالی از صحت است. هر موقعی که این افراد رای نمی‌آورند، از این واژه‌ها استفاده می‌کنند. خانه احزاب اساسنامه و آیین‌نامه دارد و هر فردی نمی‌تواند خود را محور مسایل بداند.» او در ادامه با اشاره به این سخنان که خانه احزاب محفلی برای کارهای سیاسی است، توضیح داد که «دوستان بگویند که چه کار سیاسی‌ای در خانه احزاب انجام گرفته است.


خانه جایی برای کار سیاسی نیست و نمی‌توان هم در آن کار سیاسی انجام داد، که اگر اینطور بود کمیسیون ماده 10 احزاب حتما تذکر می‌داد، پس چرا این کمیسیون تا به حال یک تذکر هم نداده است.» او در رابطه با کوچک و بزرگ‌بودن احزاب هم، اضافه کرد که برای عضویت در خانه احزاب فقط کافی است که حزب پروانه داشته باشد و اساسنامه خانه را بپذیرند. خوب است این سوال از آقای بادامچیان و دبیرکل حزب آنها سوال شود که آنها با آن تشکیلات چه شد که نه در شورای مرکزی توانستند رای بیاورند و نه در انتخابات مجلس توانستند موفقیتی کسب کنند.


کاشفی در عین حال می‌گوید که «همچنان مشغول پیگیری رفع پلمب خانه احزاب و نیز بازپس‌گیری اسناد و مدارکی هستند که از خانه خارج شده است و بعد از آن موضوع برگزاری انتخابات شورای مرکزی ششم را دنبال می‌کنند.» باید دید که با این مواضع کمیته اجرایی چه هنگام می‌تواند نظر موافق همه احزاب عضو خانه را برای برگزاری مجمع عمومی جلب کند و مهم‌تر از آن برای برگزاری انتخابات دوره بعدی شورای مرکزی احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب چگونه به تفاهم خواهند رسید.




منبع: شرق

برچسب ها: کلید ، پلمپ ، احزاب ، شورا
نظرات بینندگان