arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۳

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله: نتایج انتخابات مشروعیت ندارد/ آلمان میانجیگری می کند

همچنین دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از کمیسیون مستقل انتخابات این کشور خواست به منظور اعتبار بخشیدن به روند انتخابات، گام‌های لازم را برای جداسازی آرای باطله و تقلبی از آرای پاک بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ستاد انتخاباتی عبدا... عبدا... اعلام کرده که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تمامی خواسته‌های این ستاد را با ارسال نامه‌ای رد کرده است.  به نقل از خبرگزاری بخدی نیوز، بریالی ارسلایی، رئیس ستاد انتخاباتی عبدا... عبدا... در نشست خبری خود در کابل گفت که با توجه به رد خواسته‌های تیم اصلاحات و همگرایی از سوی کمیسیون انتخابات، پس از این، عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی مورد تایید این ستاد نیست.

به گزارش انتخاب؛  ارسلایی گفت: به دلیل این‌ که خواسته‌های ما از سوی کمیسیون انتخابات رد شده است، پس از این تمام عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی برای ما قابل قبول نیست و نتایج انتخابات نیز مشروعیت ندارد. رئیس ستاد انتخاباتی عبدا... عبدا... هشدار داد: پس از این، اتفاقاتی که در کشور رخ دهد، مسئولیت آن به دوش رئیس‌جمهور و مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی خواهد بود. پیش‌تر ستاد انتخاباتی عبدا... عبدا...، نامزد معترض دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برای بهبود و شفافیت در فرایند انتخابات، خواسته‌هایی را طی ۱۳ ماده به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده بود. بریالی ارسلایی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات به تمام خواسته‌های آنان جواب منفی داده و گفته که برگزاری دور سوم انتخابات در بعضی مناطق هم بر اساس قانون امکان ندارد. ارسلایی از عملکرد کارمندان کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفت که کارمندان کمیسیون انتخابات زمینه تقلب در انتخابات را فراهم کرده و خود به گونه مستقیم در تقلب سهیم بوده‌اند. او گفت، تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته تا زمانی که موضوعات جنجالی میان این تیم و کمیسیون‌ها روشن شود، روند انتخابات را متوقف کنند.

 آلمان میانجیگری می کند

همچنین  دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از کمیسیون مستقل انتخابات این کشور خواست به منظور اعتبار بخشیدن به روند انتخابات، گام‌های لازم را برای جداسازی آرای باطله و تقلبی از آرای پاک بردارد. به گزارش مهر به نقل از بی بی‌سی یان کوبیش نماینده سازمان ملل در افغانستان با اعلام این مطلب در دیدار با احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت معیارهای امانتداری را در این روند مدنظر قرار دهد.اين در حالی است که روز گذشته کمیسیون انتخابات طی نامه ای به 13 خواسته ستاد انتخاباتی عبدا... پاسخ رد داد.

در پی این اقدام ستاد انتخاباتی عبدا... عبدا...، نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، اعلام کرد از امروز تمام روابط خود با کمیسیون‌های برگزارکننده انتخابات را قطع می‌کند و دیگر آنها را به رسمیت نمی‌شناسد.بر این اساس مسئولیت پیامدهای این تصمیم بر دوش رئیس جمهور و کمیسیون‌های انتخاباتی است. نصرا... بریالی ارسلایی رئیس ستاد انتخاباتی آقای عبدا... طی یک نشست خبری در کابل گفت کمیسیون انتخابات با ارسال نامه ای به این ستاد، تمامی خواسته‌هایی را که این ستاد به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فرستاده بود، رد کرده است.

به گفته ارسلایی این درخواست‌ها شامل سیزده مورد و در رابطه با عوامل تقلب و زمینه‌سازی برای تقلب توسط کمیسیون انتخابات بوده است.این در حالی است که نور محمد نور سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت به هر سه شرط اصلی که ستاد عبدا... برای از سرگیری مجدد روابطش با این کمیسیون مطرح کرده بود، رسیدگی شده است. عبدا... دو هفته پیش در اعتراض به آنچه که تلقب گسترده و سازمان‌یافته در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌خواند، روابط خود با کمیسیون انتخابات را به حالت تعلیق درآورد.خبر دیگر این که آلمان به دنبال میانجیگری برای حل اختلافات سیاسی بین دو نامزد انتخاباتی افغانستان است.

 بر این اساس میشائیل کوخ دیپلمات آلمانی از سوی وزارت خارجه این کشور ماموریت یافته عبدا... عبدا... و اشرف غنی احمدزی را در رقابت برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری به تعقل فرابخواند.خبرگزاری آوا با اشاره به دیپلماسی مخفیانه و سازمان دهی شده آلمان در این راستا، آن را نشانگر نگرانی بین المللی در مورد وضعیت افغانستان پس از انتخابات دانسته است. گویا کوخ حامل نامه ای از سوی فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان برای دو نامزد انتخاباتی است. در این نامه از این دو نفر خواسته شده فرصت تاریخی نخستین انتخابات افغانستان را از دست نداده و نگذارند اختلافاتشان به خیابان‌ها کشیده شود.

اشتاندارد نیز با اشاره به درگیری‌های چند روز اخیر در جنوب افغانستان شمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها را بیش از 330 نفر اعلام کرد. به نوشته این روزنامه اتریشی این افراد در جریان عملیات چند روز اخیر ارتش و پلیس افغانستان در ولایت جنوبی هلمند کشته شده‌اند. شمار مجروحان این درگیری‌ها نیز بیش از 300 نفر اعلام شده است.وزارت کشور افغانستان اعلام کرده است دست کم 250‌نفر از کشته شدگان شبه نظامیان طالبان هستند. مقامات محلی هلمند نیز گفته‌اند در این درگیری‌ها 32‌نفر از نیروهای امنیتی و دست کم 50 غیرنظامی کشته شده‌اند. همچنین به گفته عمر زواک سخنگوی والی هلمند تا کنون حدود سه هزار و 200 خانواده خانه‌های خود را در مناطق درگیری ترک کرده و به مناطق امن گریخته‌اند.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان