arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۹۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۳

یادداشت جان کری در واشنگتن پست درباره مذاکرات هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که اگرچه دستیابی به یک توافق هسته‌ای جامع امکانپذیر است اما زمان رو به پایان می‌باشد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در یادداشتی که در وب‌سایت واشنگتن‌پست منتشر شد مدعی شد که ایران هنوز باید اثبات کند که برنامه هسته‌ای این کشور به صورت کامل صلح‌آمیز است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مدت زمان کوتاه باقی‌مانده تا ضرب‌الاجل 20 جولای (29 تیر)، برای دستیابی به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: "تمام این مذاکرات درباره انتخابی برای رهبران ایران است. آنها می‌توانند اقداماتی را پذیرا باشند که جهان را مطمئن می‌سازد برنامه هسته‌ای این کشور منحصرا صلح‌آمیز بوده و برای ساخت سلاح مورد استفاده نخواهد گرفت، با اینکه می‌توانند یک فرصت تاریخی برای پایان بخشیدن به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران رو بهبود زندگی مردم آن را، از دست بدهند."

وی در ادامه با اشاره به تأکیدات مداوم مقامات مختلف کشورمان درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان می‌نویسد: "مقامات ایرانی به صورت مداوم و آشکار گفته‌اند که هیچ گونه نیتی برای ساختن سلاح هسته‌ای ندارند و اینکه فعالیت‌های هسته‌ای آنها منحصرا برای تأمین نیازهای غیرنظامی طراحی شده‌اند. با فرض درست بودن این اظهارات، اثبات این قضیه کار سختی نخواهد بود."

کری با تأکید بر پایبندی کشورمان بر مفاد توافقنامه برنامه اقدام مشترک و نیز جدیت مذاکره‌کننده‌های ایرانی نوشت: " ایران همچنین با عمل به تعهداتش بر اساس برنامه اقدام مشترک، که زمان و فضای لازم برای پیشبرد فضای مذاکرات را پدید آورد، برخلاف انتظارات برخی‌ها عمل کرد. بالاخص ایران در حال حذف اورانیوم غنی‌سازی شده‌ در سطوح بالاتر بوده، ظرفیت غنی‌سازی خود را با عدم نصب یا شروع به کار سانتریفیوژهای دیگر محدود کرده، از توسعه بیشتر تأسیسات غنی‌سازی و رآکتور آب سنگین خود اجتناب ورزیده، و اجازه بازرسی‌های جدید و بیشتر را صادر کرده است. در مقابل، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 برخی تحریم‌های را به صورت محدود رفع کرده‌اند اگرچه ساختار تحریم‌های بین‌المللی و برخش عمده‌ای از تحریم‌ها به قوت خود باقی هستند."

کری در ادامه بیان می‌کند که گروه 1+5 طی چند ماه گذشته پیشنهادهایی را به ایران ارائه کرده که در صورت پذیرش آنها تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای رفع خواهند شد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مواضع تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 مدعی می‌شود: "ما می‌دانیم که خوشبینی عمومی در ایران درباره نتیجه احتمالی این مذاکرات تاکنون با مواضعی که پشت درب‌های بسته اعلام می‌کنند همخواهی نداشته‌اند."

وی در بخش دیگری از یادداشت خود می‌نویسد: "ما با اعتقاد به اینکه فرصتی واقعی برای دستیابی به موفقیت وجود دارد وارد این مذاکرات شدیم. هنوز هم این فرصت وجود دارد، اما زمان رو به پایان است."

کری با اشاره با اشاره به احتمال به درازا انجامیدن مذارکرات و نیاز به تمدید آن نوشت: "مذاکره کننده‌های ما از اکنون تا 20 جولای به صورت مدام در وین مذاکره خواهند کرد. شاید فشارهایی وارد شود که زمان بیشتری اختصاص دهیم. اما تمدید در صورتی که همه طرف‌های موافقت کنند، انجام خواهد شد و آمریکا و شرکای ما صرفا برای طولانی‌تر کردن مذاکرات با تمدید موافقت نخواهند کرد. ایران باید اراده‌ای خالص درباره پاسخ به نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی در زمان باقی‌مانده نشان دهد."
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
0
1
در این چند دور مذاکره دیدیم اراده شما چقدر خالص بود. دو رو. دو زبان.
نظرات بینندگان