arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۳

هشدار ایران نسبت به تلاش‌ کردها برای تجزیه عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه نسبت به برخی تلاش‌ها برای تجزیه عراق هشدار داد و گفت ایران اطمینان دارد که افراد عاقلی در میان سران کردهای عراق وجود دارند که حاضر به تجزیه این کشور نمی‌شوند.

 حسین امیر عبداللهیان که به مسکو سفر کرده است، همچنین با بیان اینکه "باید همه اقدامات لازم برای ممانعت از تقسیم عراق صورت بگیرد"، گفت که ایران هر تدبیری که وحدت و قدرت عراق را تضمین کند، اتخاذ خواهد کرد.

او نسبت به تلاش آمریکا برای ایجاد وضعیتی مشابه اوکراین در عراق هشدار داد. در چند ماه اخیر تنش های سیاسی در اوکراین باعث شد که در شبه جزیره کریمه همه پرسی استقلال برگزار شود و این منطقه از خاک اوکراین جدا شد. از طرف دیگر در بخش هایی از  اوکراین همچنان درگیری جدایی طلبان با دولت مرکزی ادامه دارد.
 
سخنان معاون وزیر خارجه ایران واکنشی به اظهارات امروز مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق بود که در گفت و گویی با بی بی سی اعلام کرد: «در چند ماه آینده همه پرسی استقلال کردستان را از عراق برگزار می کند.»

بارزانی گفت: «آنچه که اخیرا روی داده نشان دهنده حق کردستان برای استقلال است و از این به بعد، ما کتمان نخواهیم کرد که هدف ما این است. عراق عملا تجزیه شده و آیا قرار است ما هم در این وضعیت فاجعه باری که کشور گرفتار آن است باقی بمانیم؟ حالا من و مردم هستیم که در باره استقلال تصمیم می‌گیریم. ما ظرف چند ماه آینده، در این مورد همه‌پرسی برگزار خواهیم کرد.»

تصمیم به برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق در حالی اعلام می‌شود که طی هفته‌های اخیر و با فرار ارتش عراق از برابر نفرات تروریست های داعش در موصل و پیشروی قوای داعش به سوی شهر کرکوک، نیروهای اقلیم کردستان عراق در مناطقی که مالکیت آنها محل اختلاف کردها و دولت مرکزی بود مستقر شدند. در حال حاضر پیشمرگ‌های کرد منطقه نفت خیز کرکوک را در اختیار دارند.

از زمان سقوط صدام حسین، کردهای عراق و دولت مرکزی بر سر باقی ماندن این استان تحت حاکمیت دولت مرکزی یا الحاق آن به اقلیم کردستان اختلاف نظر داشتند و از چند سال پیش قرار بود برای تعیین سرنوشت این منطقه، همه‌پرسی برگزار شود. پس از تسلط پیشمرگ‌های کرد بر کرکوک، بارزانی از شهر کرکوک دیدن کرد.

جلسه بدون نتیجه پارلمان جدید عراق
در همین حال امروز در بغداد پارلمان جدید عراق جلسه رسمی خود را برای تعیین رییس مجلس، رییس جمهور و نخست وزیر  برگزار کرد.

 از 328 عضو جدید پارلمان عراق، 255 نماینده در نخستین نشست پارلمان جدید حضور یافتند. با این حضور جلسه رسمیت پیدا کرد، نمایندگان سوگند ادا کردند اما پس از آن تنش در جلسه پارلمان ایجاد شد.

تنشی که از سوی نمایندگان کرد آغا شد. رییس جلسه برای فرو کش کردن این تنش اعلام تنفس کرد، اما پس از زمان تنفس گروه و سخنرانی ابراهیم جعفری نمایندگان ائتلاف کردستانی و ائتلاف متحدون از جلسه خارج شدند تا پارلمان از رسمیت بیافتد.

در جلسه امروز پارلمان عراق ایاد علاوی رییس ائتلاف الوطنیه از همان ابتدا حضور نداشت و این نشست را تحریم کرده بود اما اسامه النجیفی رییس سابق پارلمان و اعضای ائتلاف متحدون از ابتدا حضور داشتند اما در میانه های کار نشست را ترک کردند.

به این ترتیب رئیس نشست امروز پارلمان، آن را به هفته بعد موکول کرد تا شاید در این مدت، نمایندگان عراق بر انتخاب هیئت رئیسه جدید پارلمان به توافق برسند.

منبع: فرارو
برچسب ها: کردها ، تنش ، ائتلاف ، همه پرسی
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۲۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
29
32
آنها نیز میخواهند مانند شبه جزیره کریمه مستقل شوند به شما چه؟
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
چون با صدا و سیمای ما که از جدایی کریمه حمایت میکرد مشکل داری دلیل نمیشه از آنچه به ضرر منافع کشور است دفاع کنی.این رفتار شما به لج کردن بچه ها شبیه است.
نظرات بینندگان