arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۳

چرا روحانی با اعتماد به نفس سخن می‌گوید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همه شواهد و قرائن موجود حکایت از این دارد که آقای روحانی با یک اطمینان و قوت قلب فوق العاده بالایی در خصوص رسیدن به توافق در پرونده هسته یی حرف می زنند.

دو نکته در خلال سخنان دیروز ایشان حایز اهمیت بود، اینکه گفتند وضعیت ما با غرب بر سر پرونده هسته یی مان هرگز دیگر شبیه آنچه در خلال سال های 92 – 84 بود نخواهد شد.

به عبارت دیگر ایشان دارند می گویند وضعیت یا درست تر گفته باشیم بن بستی که در هشت سال مدیریت اصولگرایان در خصوص مساله هسته یی به وجود آمده بود دیگر تکرار نخواهد شد.

آن هشت سال از نظر پیشرفت در حل و فصل بحران هسته یی بدترین بود و اوضاع ما دیگر مثل آن هشت سال نخواهد شد.

سخن دیگر ایشان این بود که «کاسه تحریم» شکسته یا دست کم ترک برداشته و هیچ جور دیگر قدرت های جهانی نمی توانند آن شرایط سنگین و سخت تحریم های گذشته را در مورد ایران مثل قبل برقرار کنند.

لحن ایشان به گونه یی است که به نظر می رسد سرشار از یقین و اطمینان است. بدون تردید بخشی از این اعتماد به نفس و اطمینان به واسطه پیشرفت های مقدماتی در مذکرات قریب به یک سال گذشته است.

برای نخستین بار غربی ها حق غنی سازی و اساسا حق برخورداری ایران از داشتن تکنولوژی هسته یی را به رسمیت شناخته اند.

البته و در عین حال به دنبال محدود ساختن توانایی های هسته یی ایران هم هستند تا اگر چنانچه فضای اعتماد به وجود آمده به هم خورد و احیانا روزی، روزگاری در آینده ایران خواست به سمت و سوی تولید سلاح هسته یی برود، آنها فرصت کافی برای مقابله داشته باشند.

در عین حال غربی ها در برابر یافتن این اطمینان از جانب ایران حاضر شده اند تا تحریم ها را به تدریج بردارند.

البته هم پیرامون زمان لغو تحریم ها و هم در خصوص نحوه کاهش توان هسته یی ایران طرفین به سختی سرگرم چانه زنی با یکدیگر هستند که علت اصلی طولانی شدن مذاکرات است.

در عرصه داخلی هم به رغم فشار جریانات تندروی اصولگرا و در راس آنها جبهه پایداری و کشاندن منظم وزرا به مجلس و سایر حرکت ها و تلاش های ایذایی جریانی که در انتخابات 24 خرداد به سختی شکست خورد به نظر می رسد که آقای روحانی در داخل هم از اعتماد به نفس برخوردار شده اند.

تورم مقداری اگر نگفته باشیم قابل توجه ولی دست کم مقدار موثری پایین آمده و امید آن می رود که با حصول توافق نهایی بر سر مساله هسته ای دولت بتواند گام های بسیار اساسی تری در رفع رکود اقتصادی ، کاهش بیکاری و به راه انداختن چرخ صنایع کشور بردارد.

البته هنوز شبح شکست مذاکرات هسته ای وجود دارد اما آن چه را که با قوت بیشتری می توان گفت آن است که هم تهران و هم واشنگتن مصرانه و مجدانه به دنبال حصول توافق بر سر بحران هسته ای ایران هستند.

منبع: اعتماد
برچسب ها: تندروی ، جبهه ، پایداری ، توافق
نظرات بینندگان