arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۳

عکاس ایرانی برنده جایزه سال اروپا: عکسِ جوانِ اعدامی سیاسی نیست

همچنین مجموعه عکسی از حمیده ذوالفقاری با عنوان «بدنه قایق‌های فرسوده» موفق به کسب یکی از ۱۵ مدال نقره بخش فاین‌آرت با گرایش آبستره و همچنین یکی از ۱۸ مدال نقره همین بخش با گرایش Other_FA شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


محمدعلی برنو که روز گذشته(10 تیر) برنده جایزه هشتمین دوره‌ مسابقه‌ بین‌المللی عکاسی Px3 فرانسه برای عکاسی از اعدام دو جوان زورگیر تهرانی شده است، گفت: عکس و جایزه من به هیچ وجه سیاسی نیست و من تنها یک اتفاق را ثبت کرده‌ام.

به گزارش انتخاب، این عکاس اظهار کرد: پیش از این، برنده شدن عکاسان ایرانی برای عکس‌های اعدام خیلی بحث‌برانگیز بوده است، بنابراین من مایل نیستم وارد جزئیات آن شوم. تنها می‌توانم بگویم که کار من ثبت واقعیت بوده است و کاری هم به تجزیه و تحلیل خود اتفاق ندارم.

او افزود: مجموعه من شامل پنج فریم عکس از لحظه بردن جوان مجرم به بالای سکوی اعدام، انداختن طناب به گردن او و به دار آویختنش است؛ در واقع این مجموعه 10 دقیقه آخر زندگی این جوان را با تصویر روایت می‌کند.

عکسی از مجموعه «لحظه آخر»

این عکاس همچنین به واکنش‌های مرتبط با برنده شدن عکس‌های اعدام اشاره کرد و گفت: من هیچ وقت از کشتن یا مردن آدم‌ها خوشحال نمی‌شوم. شاید عکس‌های من بتواند در جهت کاهش جرم به دلیل نشان دادن عواقب آن موثر باشد. جدا از جنبه عکاسی وجه اجتماعی هم برای من اهمیت زیادی دارد. عکس‌های من به هیچ وجه سیاسی نیستند و جایزه من هم سیاسی نیست.  در هشتمین دوره‌ مسابقه‌ بین‌المللی عکاسی Px3 فرانسه آثاری از سه عکاس ایرانی موفق به کسب جوایز در بخش‌های مختلف شدند. محمدعلی برنو با مجموعه «لحظه آخر»‌برنده جایزه اصلی شد و مدال طلای بخش عکس‌های خبری بخش حرفه‌ای شد.

همچنین مجموعه عکسی از حمیده ذوالفقاری با عنوان «بدنه قایق‌های فرسوده» موفق به کسب یکی از ۱۵ مدال نقره بخش فاین‌آرت با گرایش آبستره و همچنین یکی از ۱۸ مدال نقره همین بخش با گرایش Other_FA شده است.

در همین بخش مجموعه عکسی از آی‌تای شکیبافر به نام «روح پنهان» موفق به کسب یکی از ۱۲ مدال نقره بخش فاین‌آرت با گرایش کولاژ شد. همین مجموعه در بخش Press با گرایش Other_PJ نیز موفق به کسب یکی از ۲۳ مدال برنز شد.

مسابقه Px3 هر سال در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای (آماتور) به میزبانی پاریس برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان