arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۳
مدیر عامل آبفای کشور:

استیضاح وزیر نیرو ربطی به آب شهری اصفهان ندارد/ دولت قبل عجولانه عمل کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که درخواست استیضاح وزیر نیرو از سوی نمایندگان اصفهان ربطی به آب شهری ندارد گفت: متاسفانه در دولت قبل اقدام عجولانه‌ای انجام گرفته و آب سد خالی شد اما امسال به گونه‌ای مدیریت می کنیم که کلیه ذینفعان از آب در اصفهان بهره ببرند.

حمیدرضا جانباز با اشاره به این‌که آب زاینده رود را مدیریت می‌کنیم تا پایداری استمرار آبرسانی به اصفهان را داشته باشیم، گفت: در تلاشیم که تابستان و پاییز را مدیریت کرده و بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر براساس برنامه‌ای که داریم از آبرسانی اصفهان بزرگ برای تامین آب اصفهان و 33 شهر دیگر استفاده و کارها را مدیریت می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که دو تا سه متر مکعب آب از رودخانه منتقل می‌شود گفت: حفر 6-7 حلقه چاه در دستور کار شرکت قرار دارد که برای بخش عمده‌ای از آن ها قرارداد منعقد شده و در حال تجهیز هستند.

جانباز با اعلام خبر راه اندازی سامانه هوشمند مدیریت شبکه در اصفهان گفت: از هفته گذشته این سامانه ایجاد شده و در زمینه مدیریت مصرف کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: تاکید زیادی به مدیریت مصرف داشته‌ایم که خوشبختانه ثمرات خوبی داشت و اقدامات لازم برای گذر از تابستان و پاییز در اصفهان انجام می‌شود.

مدیر عامل آبفقای کشور در پایان در مورد به صحبت‌های نمایندگان نسبت به بی آبی اصفهان، خاطرنشان کرد: استیضاح وزیر نیرو ربطی به آب شهری اصفهان ندارد و موضوع انتقال آب مطرح است.

طرح استیضاح چیت‌چیان از اواخر سال گذشته کلید خورده و پس از جذب امضای تعدادی از نمایندگان و سپس منتفی شدن استیضاح در اواخر اردیبهشت ماه، کمتر از یک ماه بعد، اکنون مدتی است که بار دیگر موضوع استیضاح این وزیر دولت یازدهم در مجلس مطرح شده است.

در حال حاضر شاید بتوان گفت که اصفهان پیشروترین استان در پیگیری استیضاح وزیر نیرو است و در پی آن آذربایجان غربی نیز دریاچه ارومیه را لکه‌ای بر عملکرد وزارت نیرو می‌داند.

در شرایطی که هر روز ایران بیشتر و بیشتر در اقیانوس خشکی به سمت غرق شدن فرو می‌رود، زنگ هشدار در اکثر مناطق ایران به صدا درآمده و وزارت نیرو به شدت در پی حل بحران آب و برق حداقل در تابستان سخت پیش‌رو است.

یکی از چالش های اساسی دست به گریبان وزارت نیرو نیز در این روزها موضوع تکراری دریاچه ارومیه است؛ با آغاز به‌کار دولت یازدهم در نخستین جلسه هیات دولت، بر اهمیت نجات فوری دریاچه ارومیه تاکید شد گرچه دریاچه ارومیه همواره به عنوان نمونه ای از وضعیت تالاب‌های کشور نام برده می‌شود و بر این اساس در بسیاری از حوضه ها عملیات احیاء و نجات بخشی باید صورت گیرد که از جمله حوضه زاینده رود نیز وضعیت نامطلوبی دارد.

با وجود آن‌که هنوز بیش از 10 ماه از عمر تصدی‌گری چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو در دولت یازدهم نمی‌گذرد، موضوع داغ استیضاح او تاکنون دو بار به طور جدی روی میز گزینه‌های مجلس‌نشینان قرار گرفته است.

در این راستا می توان به نارضایتی برخی نمایندگان خواهان استیضاح از جمله حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که اخیرا خواستار در دستور قرار گرفتن استیضاح وزیر نیرو در مجلس شده است.

همچنین نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز در اوایل خردادماه با اشاره به این‌که با توجه به مشکل استان اصفهان به دلیل کم‌آبی و نبود آب آشامیدنی در این استان، دو ماه است طرح استیضاح وزیر نیرو تحویل هیات رییسه شده، گفت: استان اصفهان در حال نابودی است و مردم با مشکل شدید آب مواجهند.

به گفته موسوی لارگانی، کشاورزان به نان شب‌شان محتاجند و مردم آب آشامیدنی ندارند، از این‌رو لازم است فکر اساسی برای اصفهان صورت گیرد.

این در حالی است که رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تشویق نمایندگان برای پیگیری بی‌آبی اصفهان پیش از این اظهار حمایت از نمایندگان استیضاح‌کننده چیت‌چیان کرده بود.

همچنین نماینده مردم لارگان ضمن تذکر به وزرای جهاد و نیرو درباره خشکسالی اصفهان هشدارداده بود که اصفهان در حال نابود شدن است.

سید ناصر موسوی لارگانی با درخواست از باهنر برای اعلام وصول استیضاح نمایندگان و با تاکید براین‌که درباره استیضاح وزیر نیرو جلسات زیادی برگزار شده است، گفته بود که اگر نمایندگان می‌خواستند قانع شوند تابحال قانع می‌شدند.

چیت‌چیان موجب افزایش خشکی دریاچه ارومیه شده است

نماینده مردم ارومیه نیز با درخواست اعلام وصول استیضاح وزیر نیرو در روزهای گذشته، تاکید می کند که وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است و باید استیضاح وزیر توسط هیات رئیسه اعلام وصول شود.

نادر قاضی‌پور با اشاره به این که استیضاح وقتی قابل طرح است که با امضای 10 نفر تقدیم مجلس شود، گفت: در 27 فروردین 93 استیضاح وزیر نیرو به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است و با توجه به برگزاری جلسات متعدد متقاضیان قانع نشدند.

این نماینده با ابرازنگرانی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه اصرار دارد که وزیر در پست جدید نه تنها اقدامی انجام نداده بلکه موجبات افزایش خشکی دریاچه ارومیه را نیز فراهم کرده است.

قاضی پور تاکید دارد که در حال حاضر چند متر مکعب آب به طور سالانه از تمامی تالاب‌ها و دریاچه‌ها خارج شده و به کشورهای همسایه می‌رود در حالی که وزیر می‌تواند در طول مدت 3 ماه آب را انتقال دهد اما عمدا این کار رانکرده است.

این نماینده مجلس همچنین تاکید دارد که استیضاح چیت‌چیان به علت عدم رسیدگی به آب شرب سراسر کشور، آبهای مرزی و غیره باید اعلام وصول شود.

قاضی‌پور همچنین در جلسه ای دیگر خطاب به ابوترابی گفت: ما استیضاح وزیر نیرو را می‌خواهیم شما اجازه دهید این استیضاح اعلام وصول شود؛ باور کنید استیضاح سیاسی نیست.

وی تاکید می کند که نمایندگان اکثر استان‌ها مانند اصفهان، خراسان شمالی، کردستان و ... نیز استیضاح وزیر نیرو را درخواست دارند و این استیضاح باید انجام شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آبفا ، اقیانوس ، اقیانوس ، بحران
نظرات بینندگان