arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۳

کاسه شکسته شده تحریم و آرزوهای روحانی / تحریم خوب یا بد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور روحانی، از همان روزهای رسیدن به قدرت یک هدف اصلی را برای خود مشخص کرد و آنهم شکستن تحریم‌های سخت غرب علیه ایران بود. تحریم‌هایی که بسیاری از جمله خود رئیس جمهور آن را حاصل مدیریت دولت قبل و رفتار شخص احمدی نژاد می‌دانستند و اعتقاد داشتند که ناکارآمدی داخلی در کنار بدخواهی‌های دولت‌های غربی زمینه ساز مشکلات فراوانی برای ایران شده است.

روحانی راه حل این مشکل و رفع تحریم‌ها را در بهبود روابط با کشورهای جهان و حل پرونده هسته‌ای ایران می‌دانست. رئیس جمهور اعتقاد داشت که در کنار چرخش سانتریفیوژها، اقتصاد ایران نیز باید بچرخد و این محقق نخواهد شد مگر دست دوستی ایران به سمت کشورهای منطقه و جهان دراز شود.

استفاده از دیپلمات برجسته‌ای همچون محمد جواد ظریف در راس وزارت خارجه و سپردن مذاکرات به این وزارتخانه، اولین اقدام عملی روحانی برای رفع تحریم‌ها بود. حضور در سازمان ملل، گفت‌وگو با روسای جمهور جهان به ویژه باراک اوباما، توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5، حضور روسای و نمایندگان کشورهای جهان در ایران از جمله فعالیت‌های دیپلماتیک دولت روحانی برای تحقق شعار در زمینه اقتصادی و سیاست خارجی بود.

رئیس جمهور در تمام سخنان خود چه در جمع نخبگان و چه در جمع مردم از تلاش‌های خود سخن به میان آورده و این نوید را به مردم می‌دهد که مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به زودی رفع خواهد شد و دیگر مردم با مشکلی به نام تحریم روبرو نخواهد شد. او در آخرین سخنرانی خود در جمع صنعت گران به مناسبت روز بزرگداشت صنعت و معدن در مورد تحریم‌ها سخن به میان آورد و گفت:«کاسه تحریم شکسته شده و من به مردم قول می دهم هیچ کس نمی تواند کاسه شکسته شده تحریم را به حالت قبل برگرداند.» به نظر می‌رسد تنها آرزوی روحانی در سال 93، پایان دادن به تحریم‌های کمرشکن باشد.

نگاه روحانی به تحریم‌ها اما نگاه تمام مسئولان و نهادهای جمهوری اسلامی نیست و آنان نیز با دیدگاه خود به این موضوع نگاه می‌کنند و حتی گاهی این نگاه متفاوت از نگاه رئیس دولت یازدهم است.

در جدول زیر می‌توانید اهم این اظهار نظرها را مشاهده کنید.

اسامی

سمت

اظهار نظر

علی لاریجانی

رئیس مجلس

 

نباید نیازمندی‌های کشور و برخی مسایل همچون تحریم‌ها، به مذاکره گره زده شود. مسئولان باید موضوع تحریم را به طریق دیگری حل کنند.

 

تعطیلی صنایع در شرایط کنونی اشکال بزرگی است. این مشکل ربطی به تحریم ها ندارد بلکه مشکل در مدیریت هاست بنابراین باید کاری کرد که زمینه های تولید فراهم شود.

 آیت‌الله صادق لاریجانی

رئیس قوه قضائیه

ملت با این عزت و صلابت با تحریم، تخفیف و تهدید هیچ وقت به زانو در نمی‌آید و پای آرمان‌هایش ایستاده است و این پیام بسیار بلندی برای دنیا است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

ان شاءالله شرایط تحریم برداشته می شود تا بتوان کارهای بهتری انجام داد؛دولت مقروض و بدهکار است و باید تحریم ها برداشته شود تا مشکلات کشور رفع گردد.

آیت‌الله مهدوی کنی

رئیس مجلس خبرگان رهبری

امیدوارم مسئولین و رئیس محترم دولت کاری کنند که دشمنان ناامید شوند. دشمنانی که امید بسته‌اند که ما به آنها نیازمندیم و با تحریم و فشارها می‌خواهند مردم را از نیمه راه منصرف کنند. امیدوارم اینگونه نباشد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

مرجع تقلید

با اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی؛ تحریم های دشمن بی اثر می شود.

 

ما امروز در شرایط تحریم هستیم و معلوم نیست تحریم ها کی برداشته می شود؛ از این رو برای مبارزه با تحریم دشمن با اقتصاد مقاومتی وصرفه جویی می توانیم توطئه دشمنان را خنثی کنیم و سیلی به صورت آنها بزنیم و به دشمنان نشان دهیم ما به واسطه تحریم ها مستاصل نشده ایم.

محمود احمدی نژاد

رئیس جمهور پیشین ایران

کاهش سرعت رشد کشور، اختلال در منابع درآمدی، برهم خوردن ترازها، فشار بر روی مردم، ایجاد نوسانات قیمتی و افزایش خارج از قاعده مشکلات به وسیله تحریم‌هاست که به مردمی که درآمد ثابت دارند فشار می‌‌آورد و اخلال در تجارت خارجی و فاصله طبقاتی باعث می‌شود تا فعالیت‌های کاذب رشد کند و تولید وابسته به درآمد ارزی دچار مشکل شود

مصطفی پورمحمدی

وزیر دادگستری

باید تحریم‌ها را متوقف کرد،باید ائتلاف در تحریم را با طراحی هدفمند و مراودات خاص با برخی کشورها بشکنیم. باید از ائتلاف فعلی کشورهای تحریم کننده بکاهیم.

 

با دیپلماسی فعال و قوی فضای تحریم را حداقل در فضای روانی کند کنیم. فضای روانی باعث کاهش نشاط عمومی می‌شود.

علی اکبر ولایتی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع

تحریم‌ها نه تنها اثر منفی برای ایران نداشته است بلکه برای کشورهای اروپا اثرات منفی و غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته است

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه

فشار و تحریم نگرانی ما نیست، ما در حوزه هایی که حرف برای زدن داریم و دیدگاهی برای ارائه کردن داریم تعلل نخواهیم کرد.

محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

جهاد اقتصادی با بسیج مردم به امریکا خواهد فهماند که تحریم‌ها نه تنها باعث رکود ایران نمی‌شود، بلکه موجب جهش اقتصادی شده و خود امریکا نیز کم‌کم فتیله تحریم را پایین خواهد کشید.

 

ما در زمان جنگ تحمیلی و آزاد سازی خرمشهر تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم که در این زمان نیز باید تمامی تحریم های دشمنان را با الگوگیری از جنگ به فرصت تبدیل کنیم.


علی اکبر ناطق نوری

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

35 با تالیکد برسال تحریم و فشارهای مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز هم که این مذاکرات هسته ای در جریان است ما هیچ گاه دنبال مذاکره نرفتیم بلکه این آمریکا بود که به دنبال ما آمد چراکه آنها در هرکجا وارد می شوند حضور ایرانی ها را می بینند و پی برده اند که نمی توانند با ایران درافتند.

آیت‌الله محمد یزدی

رئیس سابق قوه قضائیه

بیگانگان، غرب و دشمنان شناخته شده ما، یعنی آمریکا و اسرائیل مطمئن باشند که با ابزار تحریم نمی‌توانند موجبات عقب‌نشینی مردم را فراهم آورند و با همت مردم و مسوولان این تحریم‌ها تبدیل به فرصت خواهد شد.

سعید جلیلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

دشمنان در فتنه 88 هدفشان این بود که آرای مردم وتو شود و زمانی که موفق نشدند وزیر خارجه آمریکا بیان کرد که باید تحریم‌های فلج کننده را علیه مردم ایران به کار ببریم.

انشاءالله مردم ایران بر اساس اقتصاد مقاومتی و وحدت به حماسه اقتصادی هم دست یابند. باید تمام شخصیت هایی که در کشور وجود دارند از سه قوه برای موفقیت کشور در این زمینه –حماسه اقتصادی- تلاش کنند.

محمدرضا عارف

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

راهکار اساسی برای برون رفت از مشکلات موجود داخلی، تهدیدها و تحریم های خارجی را اتحاد و همبستگی ملی و تعامل قوی با سایر کشورها است.

برخی بی تدبیری های داخلی در تشدید تحریم ها علیه ایران موثر بود

سید محمد غرضی

نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری

خرج دولت نهایتا ۴۲ میلیارد دلار است و به همین دلیل تحریم ها تاثیر نباید داشته باشد

غلامعلی حداد عادل

نماینده مجلس شورای اسلامی

عامل عمده وجود گرانی تحریم‌های اقتصادی است. موج گرانی از زمانی شدت گرفت که تحریم علیه ایران شدیدتر شد، البته با مدیریت بهتر می‌توان جلوی گرانی‌ها را می‌توان گرفت و اگر اختلاف بین مجلس و دولت تا این اندازه وجود نداشت و قوانین واقع بینانه‌تر بود، دولت به قوانین بیشتر عمل می کرد.

محمدرضا باهنر

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب تاکنون با تحریم‌های ناشی از مشی استکبارستیزی روبرو بوده و استقامت در این راه منجر به خودباوری، شکوفایی و بالندگی استعدادهای این ملت قهرمان شده است.


منبع: نامه نیوز
نظرات بینندگان