arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۳

ورود "لمپی‌اسکین" به سمنان/ هشدار به دامداران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان، از واکسینه‌شدن بالغ بر 19 هزار راس گاو علیه بیماری لمپی‌اسکین خبرداد.

دکتر حسن هاشم‌زاده با اعلام این خبر، افزود: با توجه به دو مورد گزارش دام مشکوک به بیماری لمپی‌اسکین از شهرستان‌های گرمسار و شاهرود سریعا اکیپ‌های پیشگیری به محل اعزام و نمونه‌های لازم اخذ و به آزمایشگاه ارسال شد و پس از تایید بیماری در ابتدای تیرماه ستاد استانی در همان روز در محل اداره کل برگزار شد.

وی ادامه‌داد: به دنبال تایید آزمایشات و با هماهنگی شهرستان‌های درگیر، 19 اکیپ مایه‌کوبی در بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی ساماندهی شد و از همان روز، نسبت به انجام واکسیناسیون در شعاع 10 کیلومتری اطراف کانون اقدام شده که تاکنون 19 هزار راس دام واکسینه شدند.

هاشم‌زاده از دامداران خواست به منظور پیشگیری از بیماری با انجام سمپاشی و ضدعفونی دوره‌ای در صورت مشاهده علائمی مانند ندول و برآمدگی روی پوست گردن و سر و بدن دام‌هایشان مراتب را به دامپزشکی محل اقامت خود گزارش دهند.

  بیماری لمپی‌اسکین یک بیماری پوستی و ویروسی با سرعت انتشار بالاست که تاکنون در چند استان کشور رویت شده است. این بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده اما باعث ایجاد ضرر و زیان اقتصادی از طریق کاهش تولید، ضایعات پوستی و حتی تلفات در جمعیت گاو و گوساله می‌شود. بیماری لمپی‌اسکین علاوه بر تماس گاوهای آلوده با یکدیگر و تماس با محصولات خام دامی آلوده از طریق گزش حشرات و انتقال مکانیکی نیز منتقل می‌شود. همچنین مؤثرترین راه‌های کنترل بیماری لمپی‌اسکین رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در حمل و نقل دام‌ها، ضدعفونی خودروهای حمل دام، کنترل جمعیت پشه‌ها از طریق سمپاشی به موقع و دوره‌ای اماکن دامی و خشکاندن محل تجمع آب‌های راکد است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان