arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۳

تدبیر آیت الله هاشمی، با تندروها چه کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه اخبار منتشره در بعضی رسانه ها مبنی بر تشکیل جلسه با آقایان سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم را تکذیب کرد و نوشت؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «چند ماه است که آقای خاتمی را ندیده ام و با آقای ناطق نوری هم درباره انتخابات مجلس آینده هیچ جلسه یا صحبتی نداشتم».

آنچه این روزنامه منتشر کرده روایت واکنش آیت ا... هاشمی درباره ائتلاف بزرگان در انتخابات مجلس دهم است که آرمان هم در مقطعی به تحلیل آن پرداخت که در خلال آن محمدرضا تابش از نزدیکان سیدمحمد خاتمی و نماینده اصلاح طلب مجلس درباره احتمال ائتلاف آیت ا... هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام سیدمحمدخاتمی و حجت الاسلام ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم گفته بود: «در انتخابات ریاست جمهوری ائتلافی شکل گرفت که نام آن را ائتلاف برای نجات و تعالی کشور می گذارم.

این ائتلاف ثمرات و نتایج خودش را در حاکمیت افرادی با مشی معتدلانه و تدبیر عقلانی برای اداره امور کشور که یک ضرورت از دست رفته بود، نشان داد. این ائتلاف با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و همچنین نیروهایی که می خواهند کشور را به دوران قبل از 24خرداد برگردانند، لازم است که در معادلات آتی و از جمله انتخابات مجلس دهم نیز نقش آفرین باشد.

این ائتلاف هر چقدر مستحکم تر شود طبیعتا به نفع کشور خواهد بود و می تواند تاثیر داخلی برای بازگرداندن عقلانیت به سطح مدیریت کشور و تاثیر خارجی برای دور زدن و برطرف کردن تحریم ها داشته باشد.»

آنچه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به جمهوری اسلامی گفته اما نشانی از عدم تشکیل مثلث طلایی ندارد و او سخنی از همکاری نکردن با دیگر نقش آفرینان حماسه 24خرداد که خود در راس آن است بر زبان نیاورده. اما چرا تندروها خوشحال هستند؟



**هراس از تکرار شکست

پس از انتشار سخنان آیت ا... هاشمی برخی اصولگرایان به ویژه سایت های منتسب به طیف تندروی این جریان چنان سریع واکنش نشان دادند که فرصتی برای تامل به تمام ابعاد آن چه آیت ا... هاشمی بیان کرد، نداشتند.

اگر کمی منطقی تر و با ذکاوت بیشتری به کلمات ادا شده از سوی او توجه می شد به راحتی درمی یافتند که هاشمی احتمال ائتلاف یا صحبت با خاتمی و ناطق نوری درباره موضوعات کشور و نیز انتخابات مجلس دهم را رد نکرده است.

آیا قوه ادراک برخی تندروها به این میزان محدود شده که سخن نگفتن با ناطق نوری یا عدم دیدار خاتمی با آیت ا... هاشمی را به معنای تکذیب همکاری یا نگرفتن مشورت سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری از آیت ا... می دانند؟

البته باید تا حدودی به تندروها حق داد چرا که حتی پس از گذشت یک سال و یک ماه از شکست در 24خرداد 92، آنها نتوانسته اند با این واقعیت کنار بیایند که دوران کامروایی شان به پایان آمده و هنوز هر گاه نام بزرگان میانه رو یعنی آیت ا... هاشمی ، سیدمحمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری در کنار هم مطرح می شود، «نه» محکم ملت به آنها و سلامشان به اعتدال در وجودشان تداعی می شود که طبیعتا خوشایندشان نیست و از هر بهانه ای برای آرام کردن خود از بی اعتنایی مردم در 24خرداد92 بهره می جویند. نکته جالب اینکه برخی که به اصطلاح خود را اصلاح طلب می دانند نیز بعضا با این تندروها همنوا می شوند که آنها هم دلیل خود را دارند. کنار رفتن محمدرضا عارف از انتخابات ریاست جمهوری سال92 خواب برخی که خود را منتسب به عارف می کردند تا شاید با حضور و پیروزی او در انتخابات به منصبی برسند آشفته کرد و آنها هم در مقام تلافی انصراف عارف که به واقع ناشی از علاقه او به پیشرفت کشور و دور ماندن فضا از جنجال بود، آنچه را می کنند که تا دیروز رسانه های طیف تندرو برای حذف رقیب انجام می دادند؛ در همین راستا به نظر می رسد اصلاح طلب نماها در آینده ای نزدیک برای عارف هم دردسرساز خواهند شد که البته امید است با هوش و ذکاوت عارف به آنها فرصت سوءاستفاده بیشتر داده نشود.



**انتخاب تیتر خبر می دهد از سرّ درون

نحوه انعکاس این خبر از سوی سایت ها هم قابل تامل است و اهداف گردانندگان و پشتیبانان آنها را از نحوه انتخاب تیترهایشان می شود به راحتی دریافت. اکثر سایت های نزدیک به دولت و حامیان تدبیر و امید از تیتر «چند ماه است خاتمی را ندیده ام» استفاده کردند که از آن میان می توان به سایت های انتخاب، آفتاب، فرارو، شفاف و... اشاره کرد اما برخی سایت های اصولگرا که بعضا در جهت انتقاد و هجمه به دولت فعال هستند از تیتر «هاشمی تشکیل ائتلاف با خاتمی و ناطق نوری را تکذیب کرد» استفاده کردند که نشان از دستپاچگی عمدی و شاید هم سهوی آنها داشته باشد.

آنچه در این میان قابل تامل است استفاده از این تیتر در سایت «امید» است که خود را حامی عارف می داند و با برخی اخبار خود به ظاهر تصور دارد که در جبهه عارف سیاست ورزی می کند. برخی بر این اعتقادند که یکی از دلایل همنوایی این سایت با سایت های منتقد دولت شاید ناشی از آگاهی محدود آنها به فضای سیاسی کشور باشد چنان که با چنین رویکردی می توان این گمانه را مطرح کرد که حامیان این روزهای عارف انتظار داشتند نام او در جمع بزرگان تصمیم گیر مطرح می شد که البته دکتر عارف با تصمیم انصراف در سال92 نشان داد شخصا از هوش و ذکاوتی بالا برخوردار است و ضمن احترام به بزرگان می داند در بزنگاه ها چه تصمیمی باید اتخاذ کند لذا او مهره محکمی در جریان اصلاحات است اما اینکه بتوان او را در این مقطع در کنار آیت ا... هاشمی، سیدمحمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری قرار دارد شاید موضوعی باشد که عارف بهتر از هر فرد و جریان دیگری بداند امکان عملی شدن آن در این مقطع که به گفته آیت ا... هاشمی هنوز بحث ها جدی نشده زود است و صد حیف که برخی ناآگاهانه آب به آسیاب مخالفان اعتدال می ریزند. ذکر این نکته هم لازم است که تیتر تکذیب ائتلاف که سایت های اصولگرا و متاسفانه برخی مدعیان اصلاحات از آن استفاده کرده اند، محلی از اعراب ندارد چرا که ائتلاف بزرگان مدت هاست وجود دارد و آنها در هیچ برهه ای از یکدیگر جدا نشده اند که اکنون باردیگر بخواهند ائتلافی شکل دهند. آیت ا... سالیان درازی است در مسیر اعتدال گام برمی دارد و هر کس در این مسیر با او همراه شود، ناخواسته ائتلاف شکل می گیرد.
نظرات بینندگان