arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۳

اسناد جدید: موافقت شاه با سکوت درباره نقش بیگانگان در کودتای ۲۸ مرداد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نامه‌نگاری‌هایی درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به تازگی از رده‌بندی محرمانه خارج شده‌ که نشان می‌دهد شاه با پنهان کردن نقش بیگانگان در کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق موافقت کرده بود.

 

طبق این اسناد که روز چهارشنبه دوم جولای (۱۱ تیر) توسط آرشیو امنیت ملی منتشر شده، سفیر آمریکا در عراق به شاه ایران (که به عراق گریخته بود) پیشنهاد می‌دهد تا به نقش بیگانگان در انجام کودتا اشاره نکند و شاه نیز «موافقت» می‌کند.

 

این اسناد تمامی گزارش‌های منتشر شده از تهران توسط آمریکا را زیر سؤال می‌برند و به بحث بر سر نقش آمریکا در کودتا دامن می‌زنند.

 

در ۱۶ آگوست ۱۹۵۳ (۲۵ مرداد ۳۲) پس از تلاشی نافرجام برای سرنگونی مصدق، شاه به عراق می‌گریزد و در آنجا با سفیر آمریکا در عراق ملاقات می‌کند تا دربارهٔ مشکل پدید آمده رایزنی کنند. در تلگراف فوق محرمانه‌ای که توسط سفیر آمریکا به واشنگتن فرستاده شد، سفیر گزارش می‌دهد: «شاه پس از سه شب بی‌خوابی و سرگشته از وقایع پدید آمده بسیار خسته به نظر می‌رسید، ولی او هیچگونه نظر ناخوشایندی (تکرار می‌کنم هیچگونه) نسبت به آمریکایی‌ها که این عملیات را طرح‌ریزی و اجرا کردند، نداشت. به او پیشنهاد کردم که برای حفظ موقعیتش در ایران هرگز به نقش بیگانگان در حوادث اخیر اشاره نکند. او موافقت کرد.»

*تاریخ ایرانی
نظرات بینندگان