arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۵۸۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۱۴ تير ۱۳۹۳

چرا زنان تمایلی برای مادری بیشتر ندارند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی افزایش جمعیت و فرزندآوری بیشتر است چرا که اکنون زنگ های هشدار مبنی بر افزایش تعداد سالمندان و کاهش تدریجی میزان جمعیت جوان کشور در آینده به گوش می رسد.

به گزارش ایرنا، پیش از این نیز حجت الاسلام سیدرضا تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور اعلام کرده بود که در صورت ادامه روند رشد جمعیت کشور به صورت حاضر، جمعیت کشور در سال 1480 و در 88 سال آینده به 31 میلیون نفر می رسد.

آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نیز نشان می دهد، میزان رشد جمعیت بالای 60 سال در ایران از سال 2011 تا 2050 بیش از 26 درصد پیش بینی شده و انتظار می رود در سال 2050 حدود 33 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال باشند.

به عبارتی دیگر هم اکنون حدود 40 درصد جمعیت کشور سالمند هستند که در سال 1420 این رقم به حدود 60 درصد می رسد و پس از این سال نزدیک به 40 میلیون سالمند در ایران وجود خواهد داشت.

براساس آخرین آمار ثبت احوال کشور، 31 درصد از جمعیت 78 میلیون نفری کشورمان را نیز جمعیت جوان بین 15 تا 29 سال تشکیل می دهند و اگر سیاست های جمعیتی به درستی به کار گرفته نشود، جمعیت کشور در آینده نزدیک به سمت سالمندی خواهد رفت و باید بدانیم که اکنون نرخ موالید در دنیا 2/19 و در ایران 5/18 درصد است.

اما تا چه حدی این آمارها و هشدارها باعث شده که زوج های جوان ما تمایل خود را برای افزایش فرزندان خود یا حتی در برخی از خانواده ها به فرزند آوری نشان دهند تا روزی فرزندان آنان نیز نام مقدس مادر را به زبان بیاورند.

اکنون که جمعیت ایران به مرز 78 میلیون نفر رسیده و هشدارهای جدی برای کاهش میزان جمعیت وجود دارد، تا چه حدی امکانات و تسهیلات برای زوج های جوان در نظر گرفته می شود تا آنان نیز اشتیاق بیشتری به فرزندآوری داشته باشند.

در همین راستا خبرنگار ایرنا در گفت و گو با برخی از بانوان ایرانی دلایل آنان را برای پرهیز از فرزند آوری جویا شد.

زهرا که پنج سال از زمان ازدواجش می گذرد، می گوید: از زمانی که پای به زندگی متاهلی گذاشته ام اشتیاق فراوانی برای داشتن یک فرزند داشته ام، اما تاکنون به دلیل مشکلات اقتصادی از داشتن فرزند محروم هستم.

وی ادامه می دهد: اگر چه همه ما معتقدیم که بچه روزی اش را با خودش می آورد، اما این روزها با داشتن اقساط مختلف بانکی و پول اجاره خانه، دیگر مبلغی برای تامین هزینه های یک بچه باقی نمی ماند.

زهرا با بیان اینکه بیش از حد داشتن یک بچه را آرزو دارم، می گوید: به رغم تلاش های فراوان خود و همسرم برای تامین هزینه های زندگی اما هر روز هشتمان گرو نهم مان است و اقساط عقب افتاده فرصتی برای تامین هزینه های نگهداری یک بچه را به ما نداده است.

وی می افزاید: شیوه های تشویقی فرزندآوری در جامعه ما وجود ندارد و این موضوع موجب شده که والدین کمتر تمایل به فرزندآوری داشته باشد چرا که تامین مخارج دو نفر به سختی صورت می گیرد وای به حال روزی که یک نوزاد با هزینه های بسیار بالا نیز به زندگی هر خانواده وارد شود.

الهه بانوی 33 ساله ای است که وقتی موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت را می شنود، می گوید: من یک پسر دارم و قصد دارم حداقل یک فرزند دیگر داشته باشم اما به خاطر هزینه های بالای زندگی توان مالی ام برای بچه دار شدن نمی رسد چه بهتر که مسوولانی که دغدغه افزایش جمعیت را دارند، برای رفاه اقتصادی مردم بیشتر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه سن ازدواج بسیاری از زوج های جوان نیز بالا رفته است، می گوید: در گذشته زوج های جوان بدون توجه به دغدغه های مالی اقدام به فرزند آوری می کردند اما امروزه بسیاری از بانوان به علت شاغل بودن، توان نگهداری حتی یک فرزند را هم ندارند.

وی گفت: وقتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخن از افزایش جمعیت می گویند چرا به جای طرح هایی که انتقاد مردم را به دنبال داشت به فکر اجرای طرح های تشویقی نباشند تا هم مردم در رفاه باشند و هم جمعیت به سمت پیری نرود.

فاطمه یک بانوی شاغل نیز می گوید: امروزه نگاه مردم جامعه به بچه دار شدن یک خانواده بسیار تغییر کرده به طوری که اگر کسی فرزند سوم یا چهارم را داشته باشد، نگاهی غیرمنطقی به آنان دارند.

وی ادامه می دهد: شعار فرزند کمتر زندگی بهتر در تمامی خانواده ها رخنه کرده و همه در سال های اخیر به این شعار عمل کرده اند و بسیاری از خانواده های ایرانی نهایتا دو فرزند دارند و همین امر باعث که خانواده ها کمتر رغبت به داشتن فرزندان بیشتر داشته باشند.

رویا نیز که خود دارای یک فرزند است، می گوید: داشتن یک فرزند در جامعه ای که بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی گریبان کودکان و نوجوانان را می گیرد به نظر من کافی است.

وی معتقد است در جامعه کنونی، تربیت فرزندان با توجه به وجود انواع آسیب های اجتماعی بسیار سخت است و شاید برای خیلی از والدین غیرقابل تحمل باشد که فرزندش به این آسیب ها گرفتار باشد.

وی می گوید: در صورتی که یک فرزند داشته باشیم بهتر می توانیم مراحل تربیتی وی را به انتها برسانیم چرا که از این طریق کنترل بیشتری روی فرزندم خواهم داشت.

رویا می افزاید: در جامعه کنونی ملاک اصلی باید تربیت درست و صحیح فرزندان باشد نه اینکه به فکر افزایش جمعیت باشیم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم می گوید: شیوه های کنونی افزایش جمعیت که اخیرا اعلام شد به هیچ وجه نمی تواند موثر باشد به همین منظور باید تغییرات اساسی در این شیوه ها انجام گیرد.

«ایرج عبدی» در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا ادامه می دهد: متاسفانه تصور اینکه فرزند کمتر می تواند زندگی بهتری به همراه داشته باشد تا حدی بر زندگی نسل کنونی تاثیر گذاشته است و با توجه به مشکلاتی که در سر راه جوانان قرار دارد باید روی تسهیل در امر ازدواج آنان بیشتر کار شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می افزاید: اعتقاد دارم باید برای افزایش جمعیت و فرزندآوری به سمت طرح های تشویقی پیش برویم که اکنون این گونه طرح ها در جامعه ما وجود ندارد.

وی ادامه می دهد : نباید شیوه های فرزندآوری اخیر را به عنوان یک راهکار برای افزایش جمعیت در نسل جدید عنوان کرد چرا که این موضوع نمی تواند نتیجه بخش باشد.

عبدی با بیان اینکه طرح های تشویقی فراوانی برای افزایش جمعیت و فرزند آوری در جامعه ما وجود دارد، می گوید: به همین منظور چند روش تشویقی به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه داده ام.

وی ادامه داد: کمک دولت به فرزند چهارم و تخصیص مبلغی به عنوان حقوق و کمک به خانواده های دارای فرزند چهارم، افزایش حق اولاد در حقوق کارکنان، دادن کمک های بلاعوض به خانواده هایی که فرزند زیر دو سال دارند، از جمله طرح های تشویقی به این کمیسیون جهت افزایش جمعیت است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می افزاید: بسیاری از خانواده ها با تولد فرزند خود تا دو سالگی به دلیل مصرف بیش از اندازه وسایل بهداشتی و حتی شیرخشک با مشکل مواجه می شوند و در صورتی که بتوان کمک بلاعوض به آنان داده شود، بسیاری از مشکلات آنان در این زمینه حل می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ارایه شیرخشک در بسیاری از کشورها رایگان انجام می شود و خانواده هایی که از شیرخشک استفاده می کنند دیگر برای تامین آن با مشکل مواجه نمی شود اما در کشور ما مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد.

نامبرده ابراز امیدواری کرد با طرح های تشویقی بتوان در راستای ابلاغ سیاست های ملی جمعیت حرکت کنیم و خانواده ها نیز با داشتن طرح های تشویقی بسیاری از مشکلات شان کاهش یابد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۰
لیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
3
43
من 38 ساله م و خودم و همسرم هر دو در یکی از بهترین دانشگاه های کشور مهندسی تا درجه فوق لیسانس خواندیم . یک فرزند پسر دارم که 5 ساله است که تا کنون از هیچ کوششی برای تربیت درست و صحیح او فروگذار نکردیم. ذکر چند نکته به نظر من بد نیست:
-ممکن است مسوولین واقعا دغدغه هی قابل قبولی برای ازدیاد جمعیت داشته باشند که تا کنون درست برای مردم توضیح داده نشده و آب ورنگ هایی که تا کنون به مساله می دهند نه تنها اقناع کننده نیست بلکه برخورنده هم هست.
- برای من و همسرم با ماهی 2000000 قسط وام کرایه خانه پس از 12 سال ازدواج و ماهی 550 هزار تومن پول مهدکودک واقعا داشتن یک بچه دیگر ممکن نیست در حالی که هر دویمان دوست داریم یک فرزند دیگر داشته باشیم.
- در صورت بچه داری امکان یکی دو سال سر کار نرفتن برای من وجود نداشت و ندارد چرا که هر دو شغل آزاد داریم و بدون کارکردن یکی به هیچ وجه زندگیمان نمی چرخد
- ما نگرانی زیادی در مورد وضع سلامتی روحی فرزندمان در جامعه داریم به طور مثال عادت کرده که زیاد کارتون نبیند بازی کامپیوتری کم بکند و... و انتظار داریم حکومت ابتدا این فکری به حال این وضعیت فساد و اعتیاد و... بکند که ما بتوانیم اعتماد کنیم
- ما دوست داریم در ایران زندگی کنیم و بمیریم و با وجود اینکه تقریبا همه دوستانمان به خارج مهاجرت کردیم در ایران ماندیم ولی وضع آب و هوا و سلامت محیط زیست در اینجا روز به روز بدتر می شود ما نگران آینده همین فرزندمان هم هستیم تا جایی که از تهران به یکی از شهرهای اطراف مهاجرت کردیم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
2
45
بچه روزی را با خودش می آورد ولی روزی فقط خوردن و خوابیدن نیست بچه می خواد n تا کلاس بره هنوز 7 ساله نشده لپ تاپ و تبلت می خواد در اینده توقع خونه و ماشین داره. ما دهه 60 ی ها که با توجه به شرایط گذشته توقعاتمون فرق داشت تازه الان همه مون می گیم چرا والدین مون برامون خونه ماشین نگرفتن حالا شما دهه 90 ی ها تصور کنید.
ناهيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
1
53
لطف كنين اول بريد يه فكري براي اون ده ميليون جووني كه در راه بازار كار هستن بكنيد اين همه جوون بيكار معتاد بزه كارو از تو خيوبونا جمع كنين بعد از اين نسخه ها تجويزكنين نظرمو ثبت كني واقعا بهت شك ميكنم
reza 1986
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
0
9
از قدیم گفتن پله ها رو باید یکی یکی بالا رفت : مسئولین اول سعی کنن شرایط اشتغال جوانان و بویژه جوانان تحصیل کرده رو فراهم بیارن و تورم رو مهار کنن تا ابتدا شرایط ازدواج مهیا بشه و بعد به فکر زاد و ولد باشن!!!!! این مسئولین میخوان دیپلم نگرفته ، مدرک دکتری دریافت کنن ، واقعا نوبره والا......
مجتبی
|
FRANCE
|
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
2
6
اگر واقعا می خواهید سن ازدواج کردن پایین بیاید و به تبع آن زوج ها اقدام به فرزند آوری نمایند می بایست سربازی اجباری را حذف کنید چون با سربازی اجباری حداقل 2 سال مردها دیرتر می توانند سر شغلی بروند و درآمد برای تشکیل زندگی مشترک کسب کنند. بدون شغل و درآمد هم به کسی زن نمی دهند. تازه اگر هم 1 درصد در دوران سربازی به کسی زن دادند مسکن و هزینه زندگی خودت و زنت را بدون سربازی با کمک درآمد تامین کنی. حال چه برسد به بچه دار شدن و هزینه برای بچه. از نظر من مهمترین و اولین بندی که برای قانون افزایش جمعیت باید بیاورند حذف سربازی اجباری می باشد یا حداقل معافیت موقت از سربازی اجباری برای کسانی که ازدواج می کنند برای مدت 5 سال بطور موقت و بعد از 5 سال زندگی مشترک بطور دائم
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
3
0
اینم یه حرفیه!
مهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
0
9
من توی یک خانواده پر جمعیت بزرگ شدم خیلی خوبی ها داشت خصوصا الان که همه بزرگ شدند.اما تلخی هاش هیچ وقت یادم نمیره.اینکه با داشتن 10سال سن وقتی میرفتم ظرفهای نهار رو بشورم تاشب طول میکشید ودیگه وقت شام بود.منم مشقامو ننوشته بودم.آخر شب با بد خطی می نوشتم.فردا هم نوبت خواهر کوچکترم بود.
کامی
|
FRANCE
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
1
3
تما اون مسئولینی که نگران وضعیت جمعیتی ایران هستند همت کنند تورم به نرخ زیر 10 درصد برسونند اونوخت می بینن که ظرف دوسال در نرخ جمعیت رشد وجود خواهد داشت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
0
7
كشور بي در پيكر و بي صاحب با اين گراني و بدبختي بچه ميخوايم چه كار شما مسولين بهتره فكر لبنان عراق باشي نه مردم ايران
نظرات بینندگان