arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۳

سی‌ان‌ان در فتنه اخیر در کربلا دست داشت / احوالپرسی CNN از الصرخی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "علی الموسوی" عضو دفتر روابط عمومی "علی الصرخی" مرجع خودخوانده و عامل ناامنی‌های اخیر در استان کربلا، به شبکه سی. ان. ان آمریکا گفت: "الصرخی در محل امنی به سر می برد و مواضع خودش را هرگز تغییر نخواهد داد."

"الموسوی" تأکید کرد تا کنون صدها تن از هواداران الصرخی کشته و یا مجروح شده‌اند. وی همچنین خاطرنشان کرد که هواداران الرصخی در همه استانهای عراق تحت تعقیب قرار دارند و عملیات بازداشت آنان ادامه دارد.

الموسوی اذعان کرد که الصرخی با فتوای آیت الله سیستانی (مرجع عالیقدر عراق) برای مقابله با گروه‌های مسلح مخالفت کرد. مخالفت الصرخی با فتوای مرجعیت عراق درحالی است که هوادارن الصرخی اخیرا با اقدامات مسلحانه خود موجب ناامنی استان کربلا شده بودند.

* درگیری‌های کربلا چگونه آغاز شد ؟
از سوی دیگر تلویزیون عراق به نقل از "عقیل الطریحی" استاندار کربلا اعلام کرد: منطقه سیف سعد که الصرخی در آن سکونت داشت، اکنون امن است.

وی افزود: ساکنان کربلا از آزار و اذیت هواداران الصرخی شکایت داشتند و یک یگان امنیتی - بعد از دریافت اخباری درباره انبار کردن سلاح در منطقه سیف سعد- عازم این منطقه شد اما طرفداران الصرخی همکاری با این یگان را نپذیرفته و سلاح خود را به سمت اعضای این یگان نشانه گرفتند.

الطریحی خاطرنشان کرد: شمار زیادی از طرفداران الصرخی درحال بازجویی هستند، و نیروهای پلیس مقادیر زیادی از انواع سلاح را کشف و ضبط کردند. آنها همچنین کارگاهی را کشف کردند که برای بمبگذاری خودروها با تکنولوژی بالا استفاده می شد؛ در این کارگاه هزاران قبضه سلاح سبک نیز وجود داشت.

* الصرخی از سوی دو کشور حمایت می شود
الطریحی تأکید کرد: نیروهای امنیتی همچنین اسناد و تجهیزات ارتباطی را کشف و ضبط کردند که از وجود ارتباط و تماس با دو کشور خارجی پرده بر می‌دارد که از فعالیت دفتر الصرخی حمایت مالی می کنند. الطریحی نام این دو کشور را فاش نکرد.

این مسؤول عراقی افزود: دولت محلی در کربلا و اهالی آن از امروز به بعد هرگز اجازه نخواهند داد که الصرخی در این شهر بماند... الصرخی به شهر مقدس کربلا باز نخواهد گشت.

* ارتباط آمریکا با بحران عراق
بسیاری از سیاستمداران و ناظران عراقی، آمریکا را ریشه اصلی ناامنی‌های اخیر و فعال شدن داعش در کشورشان می‌دانند.

شاکر الدراجی عضو فراکسیون ائتلاف دولت قانون در مجلس نمایندگان عراق در همین رابطه گفته است: آمریکا در وقایع کنونی عراق دست دارد و با ارسال اسلحه و تروریست ها به سوریه باعث ناآرام شدن عراق نیز شده است، زیرا این اسلحه و تروریست ها به عراق نیز منتقل می شوند و مجموعاً نحوه تعامل آمریکا با عراق نادرست است.

* سکوت آمریکا درباره تروریسم در عراق
کم کاری آمریکا در ارتباط با توافقنامه امنیتی خود با عراق، و خودداری از دادن سلاح و تجهیزات و مهمات لازم طبق قراردادهای امضا شده بین دو کشور نیز از دیگر عواملی است که موجب شده عراقی‌ها اطمینان یابند، آمریکا در بحران اخیر نقش عمده ای دارد.

شبکه "سی ان ان" پیشتر نیز به نقل از برخی مسؤولان کاخ سفید اعلام کرده بود که دولت آمریکا تا زمانی که "نوری مالکی" دولت را ترک نکند، به ارتش عراق کمک نظامی نخواهد کرد. امری که به روشنی بیانگر دخالت آمریکا در امور سیاسی و داخلی عراق، و نارضایتی کاخ سفید از نتایج انتخابات اخیر پارلمانی این کشور است.
 
* آموزش عناصر داعش زیر نظر مربیان آمریکایی
سایت خبری "ایلاف" اخیرا به نقل از برخی مسؤولان اردنی آگاه اعلام کرده است، که  مربیان و نظامیان آمریکایی سال 2012 اعضای داعش را در یکی از پایگاه های مخفی در اردن آموزش داده‌اند.

به گفته این مسؤولان، اعضای داعش که در این دوره های آموزشی حضور داشتند. البته آنها مدعی شدند که آمریکایی ها این عناصر را قبل از آموزش ارزیابی کرده بودند تا هیچ گونه ارتباطی با گروه های تندرو مانند القاعده نداشته باشند. !

در فوریه 2012، خبرگزاری "ورلد نت دیلی" آمریکا اعلام کرد که این کشور به همراه ترکیه و اردن در منطقه الصفاری در اردن واقع در منطقه صحرایی در شمال این کشور، پایگاه آموزشی را برای آموزش عناصر مسلح جهت اعزام به سوریه اداره می کنند.

نشریه دیر اشپیگل آلمان نیز مارس گذشته نوشت آمریکا در اردن در حال اموزش دادن به عناصر مسلح برای اعزام آنها به سوریه است. تروریستهایی که پس از گذراندن دوره های آموزشی زیر نظر مربیان آمریکایی و جنگیدن در سوریه، اکنون راهی عراق شده‌اند.
برچسب ها: هوادارن ، فتوا ، درگیری ، CNN
نظرات بینندگان