arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۱۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۳

روزهای سخت لاریجانی در «بهارستان» /پایداری بر استیضاح!

ماجرای لغو تعویق یک‌ماهه استیضاح «دانا» وقتی جدی شد که نماینده رشت در مجلس گفت: «در جلسه استیضاح‌کنندگان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رای‌گیری شد و نتیجه آن بود که استیضاح وزیر فردا اعلام وصول شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مجلس روزهای دشواری را پشت‌سر می‌گذارد. استیضاح‌های سیاسی و منطقه‌ای ردیف شده و حالا «علی لاریجانی» به‌دنبال آن است که با پادرمیانی جلو عملیاتی‌شدن آن را بگیرد. از استیضاح وزیر علوم گرفته تا نیرو. اما مجلس اصولگرای نهم این روزها سر ناسازگاری گذاشته و کم‌شمارترین طیف سیاسی حالا نبض امور را به دست گرفته‌ و مدیریت وضعیت را برای هیات‌رییسه دشوار کرده‌اند. «علی لاریجانی» ریاست قوی‌ترین فراکسیون بهارستان را برعهده دارد و با این حال به نقطه‌ضعف‌های جبهه رهروان ولایت آگاه است.

به گزارش انتخاب؛  شاید به همین خاطر ترجیح می‌دهد به‌جای طرح استیضاح وزیر علوم در صحن علنی مجلس پیش از مواجهه جلو طرح این بحث را بگیرد، چنانچه برخی تجربه‌ها در همین فراکسیون نشان از آن دارد که رای منسجم به یک موضوع کمتر در دستور کار رهروانی‌ها بوده و اغلب «آتش به اختیار» عمل کرده‌اند. با این حالا لاریجانی که حالا رفته‌رفته رهبری جریان اصولگرای میانه را برعهده می‌گیرد، بنا دارد هرطور شده جلو استیضاح سیاسی وزیر علوم بایستد. نشست او و دو نایب‌رییس مجلس با وزیر علوم و برخی از استیضاح‌کنندگان نخستین اقدام جدی او برای توقف استیضاح بود. نشست سه‌ساعته در تالار آیینه بهارستان به پذیرش ریش‌سفیدی حداد عادل و حجت‌الاسلام ابوترابی ختم می‌شود اما یک‌روز از آن ماجرا و قول و قرار با وزیر نگذشته دوباره اصولگرایان پایداری بر طبل استیضاح می‌کوبند.


پایداری بر استیضاح

ماجرای لغو تعویق یک‌ماهه استیضاح «دانا» وقتی جدی شد که نماینده رشت در مجلس گفت: «در جلسه استیضاح‌کنندگان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رای‌گیری شد و نتیجه آن بود که استیضاح وزیر فردا اعلام وصول شود.»جبار کوچکی‌نژاد درباره جزییات جلسه استیضاح‌کنندگان وزیر علوم که ظهر دیروز به‌منظور رسیدن به تفاهم برگزار شد به «مهر» گفت: «در جلسه، پیشنهاد آقای لاریجانی مبنی بر اینکه این استیضاح یک‌ماه به تاخیر بیفتد، مطرح شد و نمایندگان دیدگاه‌های خود را در این‌باره مطرح کردند.» وی افزود: «51 نماینده امضاکننده استیضاح در جلسه حضور داشتند، اما حتی یک نماینده هم امضای خود را پس نگرفت.» «عباس مقتدایی»، سخنگوی کمیسیون آموزش از جلسه جمع‌بندی روز گذشته استیضاح‌کنندگان بیرون می‌آید. گویی پادرمیانی‌ها راه به جایی نبرده و اکثریت استیضاح‌کنندگان در نشست روز گذشته بر انجام استیضاح تاکید داشته‌اند. اما از میان صحبت‌های مقتدایی می‌شود فهمید که مدام جایی برای احتمالات و برخی لابی‌ها باز می‌گذارد و عدم اطمینان در برخی جمله‌ها موج می‌زند. با اینکه در جایی به قطعیت از استیضاح وزیر می‌گوید اما در جمله دیگری از احتمال برخی لابی‌ها تا برگزاری جلسه علنی روز چهارشنبه خبر می‌دهد. به همین خاطر است که کار علی لاریجانی و هیات‌رییسه بیش از هر زمان دیگری دشوار است. استیضاح وزیر علوم خواسته برخی نمایندگان است که خط‌وربط سیاسی نزدیک به «جبهه پایداری» دارند .

تلاش لاریجانی برای توقف استیضاح چیت‌چیان

با این حال نشست مشترک لاریجانی، ابوترابی‌فرد، باهنر، حدادعادل، زاهدی، مقتدایی و جعفری با رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم و سعدالله نصیری‌قیداری، معاون پارلمانی به روایت برخی نمایندگان مثمرثمر بوده و آنها به پادرمیانی ریش‌سفیدهای مجلس رای داده‌اند. اما تجربه ثابت کرده که کمتر می‌توان به قول و قرارها اعتماد کرد و احتمال تغییر تا دقیقه پایانی طرح استیضاح وجود دارد. از سوی دیگر ماجرای تلاش نمایندگان آذربایجان و لرستان برای استیضاح وزیر نیرو این روزها کم‌حاشیه‌تر از استیضاح وزیر علوم دنبال می‌شود. حالا «علی لاریجانی» پس از دیدار با وزیر علوم به دیدار وزیر نیرو رفته و بنا دارد پادرمیانی برای به‌تعویق‌افتادن و جلوگیری از استیضاح وزیر نیرو را هم کلید بزند؛ موضوعی که در صحن علنی مجلس اعتراض الیاس نادران را هم برمی‌انگیزد. با این حال خبرها از نشست وزیر و لاریجانی حاکی از آن است که رییس مجلس برای اختصاص اعتبار سه‌درصد از صندوق توسعه به پروژه‌های راه‌آهن پیشنهادی مطرح کرده تا موضوع استیضاح تا مدتی از دستور کار نمایندگان خارج شود. مجلس پا را روی پدال تذکر و استیضاح گذاشته و میانه‌روها بنا دارند آستین همت بالا زده و آرامش را به بهارستان بازگردانند؛ آرامشی که مدتی است با تلاش‌های همه‌جانبه پایداری‌ها به خطر افتاده و مواجهه حداکثری با دولت را به وجود آورده است.


منبع: شرق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
0
13
تکلیف این نماینده را مردم روشن میکنند یکی ا زاینها من هستم
نظرات بینندگان