arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۳

پریوش نظریه: مدینه در ارتباط با جوان‌ها دچار تنش حاد و جدی نمی‌شود

مدینه تحصیلات بالایی دارد اما در سریال روی آن تاکیدی نمی‌شود . مدینه زن روشنفکری است که برای رسیدن به خواسته اش همت عالی دارد و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لقب بازیگر مولف برازنده پریوش نظریه است. بازیگری که سال‌ها در سطح اول بازیگری و سایرهنرها فعالیت می‌کند و آثار درجه یکی خلق کرده است .ساخت فیلم کوتاه، برگزاری نمایشگاه عروسکی، کارگردانی تئاتر عروسکی و عضویت در هیات‌های مختلف داوری و انتخاب جشنواره‌های مهم از جمله فعالیت‌های هنری نظریه محسوب می‌شود .

به گزارش انتخاب؛  بازیگری که به خاطر همکاری با کارگردان‌هایی مثل بهمن فرمان آرا، احمد رضا درویش، مجید مجیدی و ایرج کریمی‌کارنامه پرباری را برای خودش رقم زده است . نظریه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم«پدر» را به دست آورده است .به گزارش مهر، نظریه با بازی در نقش زنی میانسال به عنوان شخصیت محوری سریال «مدینه» بازی قابل تحسینی از خود ارائه می‌کند .با نظریه درباره این حضور و ویژگی‌های نقش ˝مدینه˝ گفت‌وگویی انجام داده ایم.

 بر اساس چه شرایطی در اولین کارمناسبتی کارنامه کاریتان بازی کردید؟

نقش، نقش خوب و کاملی بود و نویسنده و کارگردان درجه یک و توانایی پشت ساخت  مدینه   حضور داشتند. آدم‌هایی که کارشان را بلد بودند و می‌دانستند باید چه کاری را بسازند .پس زمینه کاری سیروس مقدم واقعا درخشان است واغلب کارهای ماندگار و درخشان تلویزیون را سیروس مقدم در این سال‌های اخیر ساخته است.

 آیا با فیلمنامه کاملی در ابتدا روبه رو بودید ؟

نه، در حدود شش قسمت متن نوشت سریال در شروع آماده بود و از سبک نوشتار و فضای فیلمنامه خوشم آمد.

 به نظر شما نوع نگاهی که در شخصیت پردازی زنان در سریال  مدینه   انجام شده چقدر می‌تواند برخلاف تصویر رایج و کلیشه ای در سریال‌های تلویزیونی باشد ؟

مسائلی وجود دارند که باعث پررنگ شدن کلیشه‌ها می‌شوند . زنی که قرار است در سریال‌های تلویزیونی نشان داده شود، طبق یک قانون نانوشته باید حتما چادری باشد .طبق همین قانون نانوشته همه شخصیت‌های زنان تلویزیونی باید یک شکل باشند و اگر زنی لباس رنگی بر تن داشته باشد نقش منفی کار است . ممکن است زنی در یک قصه آدم خوب و مثبتی باشد و پوشش او هم چادر نباشد . باید این دیدگاه‌ها را وارد ساختارسریال‌ها کرد .

برای مخاطبی که انواع و اقسام پوشش‌های مختلف در جامعه را می‌بیند این نوع برخورد دوگانگی به وجود می‌آورد؟

بله، تماشاگر با این پرسش در ذهنش روبه رو می‌شود که آیا یک زن با مانتو و روسری نمی‌تواند آدم خوب و متعهدی باشد؟

شما با این محدودیت‌ها در ایفای نقشتان چگونه کنار آمدید؟

چاره ای نیست . باید من بازیگر در میان پیشنهادات کار بهتر را قبول ‌کنم. در گذشته کارهای خوب سینما بیشتر بود وبیشتر در سینما فعالیت می‌کردم . الان وضعیت تغییر پیدا کرده است و کیفیت برخی از فیلم‌های سینمایی از کارهای تلویزیونی پایین تر است . به همین دلیل من بازیگر به سمتی می‌روم که کار بهتری را بازی کنم .

 آیا مدینه را می‌توانیم زنی معتقد و مومن بدانیم؟
مدینه زنی اخلاق‌گراست و اخلاق‌گرایی اش باعث می‌شود که هر چیزی را با دید انسانی نگاه کند .

 آیا این اخلاق‌گرایی با اصول گرایی تفاوت دارد؟
می‌تواند در هم آمیخته شود وبرای یک انسان فرهیخته اخلاق‌گرایی اش مهم است و تعهد به مسائلی دارد که برای خیلی‌ها عادی و معمولی به نظر می‌رسد . باید به سمت انجام خیلی از مسائل رفت که قبلش تجزیه و تحلیل کنیم که آیا این کار از نظر انسانی درست است. این رویه را هر آدمی‌با هر مسلک و دینی می‌تواند انجام بدهد. در تمام ادیان اخلاق‌گرایی در راس امورات قرار دارد .

مدینه در شرایط سختی که دچارش می‌شود چه تغییر و تحولاتی پیدا می‌کند؟
تغییراتی که برای خیلی از آدم‌های دیگر می‌تواند رخ بدهد . سعید نعمت‌ا... با هوشمندی حین نوشتن فیلمنامه به سمت قهرمان سازی نرفته است . بلکه آدمی‌را ترسیم کرده که شامل تمام نقاط ضعف و قوت انسانی است و تلاش می‌کند نقاط قوتش را پر رنگ تر کند .

 آیا مدینه شخصیت خاکستری دارد ؟
مدینه دارای ویژگی‌های شخصیتی است که جاهایی بر اثر مصائب زندگی به اصطلاح کم می‌آورد و شاید اشتباهاتی هم مرتکب بشود .

در جاهایی با نسل جوان تر مثل‌هانیه و بهمن دچار اختلاف عقیده می‌شود.
ریشه اصلی این اختلافات به دلیل فاصله سنی آنها است . مدینه در ارتباط با جوان‌ها دچار تنش حاد و جدی نمی‌شود . باید در نظر داشت دیدگاه‌های اخلاقی نسل جوان دارای تغییراتی نسبت به گذشته شده است و جامعه در این تغییرات بی تقصیر نیست و بی هویتی بین نسل جوان زیاد شده است .

 آیا مدینه زن تحصیلکرده ای است ؟
مدینه تحصیلات بالایی دارد اما در سریال روی آن تاکیدی نمی‌شود . مدینه زن روشنفکری است که برای رسیدن به خواسته اش همت عالی دارد و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند .

جنس روشنفکریش با جنس روشنفکرهایی که در سینما وجود دارد خیلی تفاوت دارد؟
بله، به شدت متفاوت است و حتی با برخی از معیارهای روشنفکری در جامعه هم تفاوت دارد. روشنفکریش جنبه اعتقادی و دلی دارد . نمونه ای از زنان ایرانی است که روشن و شفاف فکر می‌کنند . بنابراین مدینه تلاش می‌کند درست عمل کند و اهل پز روشنفکری و توجه به ارائه تیپ‌های روشنفکری نیست . برای خیلی از مردان هضم این موضوع که زنی بتواند مستقل زندگی کند دشوار و سخت است. متاسفانه این دیدگاه در جامعه خیلی زیاد وجود دارد و بیشتر مردان اعتقادی به مدیریت خانم‌ها در صحنه خانه و اجتماع ندارند. زنانی هم وجود دارند که بدون حمایت شاید نتوانند زندگی و اموراتشان را پیش ببرند . ممکن است مردی هم چنین خصلتی داشته باشد و این تعریف تنها شامل زنان نمی‌شود .

منبع: آرمان
 
نظرات بینندگان