arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۳

توافق یک میلیاردی شرکت آمریکایی با ایران/ زباله ها پول‌ساز می شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دنبال کاهش تحریم های بین المللی علیه ایران و همزمان با مذاکرات هسته ای تهران و شش قدرت جهانی، یک شرکت آمریکایی با ایران یک توافق زیست محیطی به ارزش ۱٫۱۷۵ میلیارد دلار امضا کرد.

 این شرکت آمریکایی با امضای توافق ابتدایی انرژی زیست محیطی در ایران، مبلغ ۱٫۱۷۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است که یک پروژه نادر مشترک تجاری است که با هدف تبدیل زباله و فاضلاب به انرژی برق شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شرکت زیست محیطی در کالیفرنیا قصد دارد روزانه ۲۵۰ مگاوات برق با استفاده از سوزاندن زباله و پردازش جلبک و نمک و فاضلاب تولید می کند.

سخنگوی شرکت "ورلد اکو انرژی” می گوید: این پروژه در جنوب غربی استان چهار محال بختیاری باعث ایجاد ۶۰۰ تا ۷۰۰ شغل جدید می شود که ۸۰ درصد این اشتغالزایی برای مردم محلی خواهد بود. طبق برنامه، این پروژه از سپتامبر ۲۰۱۴ یعنی اواسط شهریور ماه آغاز خواهد شد. این توافق سرمایه گذاری می تواند نشانه ای از آینده اقتصادی ایران و بازگشت موج سرمایه گذاران خارجی به سوی ایران در صورت برداشتن تمامی تحریم های اعمالی توسط اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا باشد.

ایران در آخرین دور مذاکرات هسته ای با قدرت های جهان به دنبال دستیابی به توافقی جامع است. با وجود نبود اطمینان نسبت به اقتصاد ایران که هنوز به خاطر تحریم های بین المللی، سیستم مالی، انرژی و بانکی اش در انزوا قرار دارد چشم انداز مثبتی برای سرمایه گذاری در ایران در حال شکل گیری است.

هجوم شرکت های خارجی به ایران

همزمان با آغاز دور نهایی مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵، وال استریت ژورنال نیز از برنامه سرمایه گذاری شرکت های نفتی و خودروسازی در ایران خبر داد.

به نوشته وال استریت ژورنال، غول های انرژی توتال و رویال داچ شل، شرکت پژو سیتروئن و بانک آلمانی دویچه بانک و شرکت سرمایه رنسانس روسیه برای سرمایه گذاری در ایران ابراز علاقه کرده اند. در حالی که مهلت توافق موقت روبه اتمام است شرکت های جهانی به دنبال بازاریابی در ایران و یافتن شرکای تجاری هستند که حاکی از امید به برداشتن تحریم های اقتصادی است.

هجوم این شرکت ها به سوی کشوری است که دارای بزرگترین بازار در خاورمیانه با ۸۰ میلیون نفر جمعیت مصرف کننده است و اکثریت جمعیت آن زیر ۳۰ سال، تحصیل کرده و آگاه به تکنولوژی هستند. ایران دارای چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی جهان است.

ایران و آمریکا درباره همکاری با یکدیگر برای جلوگیری از گسترش تنش های داعش در عراق صحبت کرده اند ولی مقامات از شکاف های عمیق در مذاکرات هسته ای سخن به میان می آورند. تحریم های اعمالی علیه ایران باعث انزوای سیستم بانکی ایران از بانک های جهانی و کاهش تولید نفتی در دوره "محمود احمدی نژاد” شد. در عین حال "حسن روحانی” با میراث تورم بالا از دوره احمدی نژاد و کاهش شدید ارزش ریال و رکود اقتصادی روبرو است. دولت روحانی در همین راستا هزینه های عمومی را کاهش و قیمت بنزین را افزایش داد و در عین حال اصرار به رسیدگی به پرونده های فساد مالی کرد. در دولت وی تورم ماهانه به نیمه رسید و ریال تقویت شد. میزان صادرات نفت ایران نیز به ۱٫۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که این میزان سال گذشته ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود.

با شروع سال جدید میلادی بانک های "سوسیته ژنرال”، بانک های انگلیسی "بی ان پی” و "بارکلی” اجازه معاملات محدود با ایران را دریافت کرده اند. در ماه های اخیر مقامات ارشد شرکت های نفتی بزرگ که پیش از تحریم ها حضور مطرحی در بخش نفتی ایران داشتند، در وزارت نفت ایران درباره توافقات احتمالی در صورت برداشتن تحریم ها صحبت کردند. نمایندگان شرکت نفت اسپانیا "راپسول” و "استات اویل” نروژ با مقامات نفتی ایران دیدار کردند.

شرکت خودروسازی ایران خودرو نیز گفتگو درباره شراکت با شرکت رنو و پژو را آغاز کرده است. شرکت ایران خودرو با تحریم های بین المللی تحت فشار قرار داشت اما با امضای توافق موقت ژنو جرائم اعمالی بر همکاری های خودروسازان خارجی با ایران برداشته شد. شرکت ایران خودرو همچنین از شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا و فورد دعوت به شرکت در کنفرانس اخیر سرمایه گذاری در ایران کرده بود که این دو شرکت آمریکایی این دعوت را نپذیرفتند.

در صورتی که مذاکرات مثبت باشد و تحریم ها برداشته شود شرکت های آمریکایی که در حال حاضر به دلیل نگرانی از جرایم اقتصادی و حساسیت بالای معامله با ایران از سرمایه گذاری اجتناب می کنند در آخر صف سرمایه گذاران و پشت شرکت های اروپایی  قرار خواهند گرفت.


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان