arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۳

نگاهی به نرخ سود وام در بانک های خصوصی و دولتی+ جدول

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و اجرای آن در شعب بانک های دولتی و خصوصی به یکی از بر بحث ترین موضوعات اقتصاد کشور تبدیل شده است و در شرایطی که شورای پول و اعتبار یازدهم تیر ماه  نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای را تغییر داده و به 22 درصد کاهش داده است اما همچنان نرخ‌های سود بالاتر از نرخ مصوب شورا، است.

در شرایطی که شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات بانکی را 22 درصد اعلام کرده است در حال حاضر بانک های کشور برای پرداخت تسهیلات نرخ سودهایی بین 26 تا 30 درصد را تعیین می کنند و این موضوع واکنش های فراوانی را از سوی کارشناسان به همراه داشته است.

محمد حسن زاده عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار  در این رابطه می گوید مصوبه ای که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده و بر خروجی سایت بانک مرکزی قرار گرفته است ابلاغیه نهایی برای اجرا است و بانک ها برای ارائه نسهیلات نیازی به ابلاغیه جدید ندارند.

این عضو شورای پول و اعتبار اعلام کرده است بانک مرکزی مصوبه نرخ سود تسهیلات را ابلاغ کرده است و بانک های خصوصی و دولتی موظف به اجرای این مصوبه هستند و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد بهانه گیری بانک ها است و باید با آن برخورد شود.

وی درباره زمان بررسی تخلف احتمالی بانک ها در عدم ارائه تسهیلات می گوید کمیته انضباطی بدون محرز شدن تخلف نمی تواند به موضوع ورود کند و بر همین اساس شورای پول و اعتبار برای بانک ها به منظور اجرای ابلاغیه بازه زمانی تعیین کرده است و در شرایطی که در آن زمان بانک ها ابلاغیه را اجرا نکنند کمیته انضباطی موضوع را مورد بررسی قرار می دهد.

همچنین یک کارشناس بانکی در گفت و گو با نامه نیوز می گوید با توجه به این که نرخ سود سپرده ها 26 درصد تعیین شده و هزینه های بانک ها نیز به همین اندازه است ارائه تسهیلات با سود 22 درصد به سود بانک ها نیست و بانک ها چنین موضوعی را قبول نمی کنند.

این کارشناس بانکی معتقد است ارائه تسهیلات با سود 22 درصد تنها در شرایطی ممکن است که سپرده های بانکی افزایش یابد و رسیدن میزان سپرده های بانکی برای ارائه تسهیلات با سود 22 درصد تا 3 سال آینده ممکن نیست.

اما این در شرایطی است که عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی در ارتباط با وضعیت اجرای بخشنامه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر نرخ سود 22 درصدی تسهیلات مبادله‌ای در شعب بانک‌های دولتی، گفته است بانک ملی چهارشنبه گذشته این بخشنامه را به منظور اجرا به شعب خود ابلاغ کرده است.

وی گفته است قاعدتاً شعب بانک ملی از امروز با نرخ جدید تسهیلات پرداخت خواهند کرد و به طور حتم تمامی تسهیلات مبادله‌ای که از شنبه(امروز) پرداخت خواهد شد با نرخ سود 22 درصدی می باشد.

وی با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات تنها نرخ سود تعیین کننده نیست، می گوید بانک ها باید منابع داشته باشند تا بتوانند تسهیلات جدید پرداخت کنند چراکه هر بانک طبق قانون تا 85 درصد منابع می تواند تسهیلات پرداخت و اگر بخواهد بیشتر از این میزان تسهیلات بدهد باید از بانک مرکزی اضافه برداشت انجام دهد که این اصلا راهکار مناسبی نیست و عوارض زیادی دارد.

همتی همچنین تاکید کرده است اینطور نیست که بانک‌ها نخواهند وام بدهند بلکه باید منابع داشته باشند که متاسفانه به تازگی و در پی شرایط تورمی کشور تقاضا برای دریافت تسهیلات به شدت افزایش یافته است. نقدینگی موجود کفاف تأمین تقاضا را نمی دهد و بانک‌ها نمی توانند به تمام تقاضاهای دریافت تسهیلات پاسخ مثبت بدهند.

همچنین کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک سینا در این رابطه هفته گذشته اعلام کرد بخشنامه جدید نرخ های سود بانکی را دریافت کرده ایم و ابلاغ این بخشنامه به شعب چند روز زمان می برد.

وی در خصوص زمان اعمال نرخ های جدیدسود تسهیلات بانکی در شعب، گفته است از آنجایی که باید بخشنامه های قبلی را اصلاح کنیم، ابلاغ بخشنامه نرخ های جدید سود بانکی به شعب چند روز زمان می برد. طبق قانون موظف هستیم بخشنامه ها ی بانک مرکزی و مصوبات شورای پول و اعتبار را اجرایی کنیم.

در شرایطی که تا کنون مصویه شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به 22 درصد در بانک های دولتی و خصوصی اجرا نشده است هم اکنون بانک های مختلف در کشور تسهیلات خود را با سود 26 تا 30 درصد به مشتریان خود پرداخت می کنند.

در جدول زیر نرخ سود تسهیلات بانک های مختلف آمده است:

بانک

نرخ سود تسهیلات

ملی

26 درصد

تجارت

29 درصد

سپه

26 درصد

صادرات

28 درصد

انصار

30 درصد

سینا

27 درصد

شهر

26 درصد

پارسیان

28 درصد




منبع: نامه نیوز
نظرات بینندگان