arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۳

شهرام ناظری: نسل جدید، سرقت می‌کند و فکر دیگران را می‌دزدد

هرکس چهار جلسه ردیف یاد گرفته و صدایی دارد امروز جایگاهش را در جامعه طوری می‌دانند و طوری با او برخورد می‌کنند که انگار از علی‌اکبرخان شهنازی بالاتر است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مراسم اولین سالگرد درگذشت احمد ابراهیمی، ردیفدان و مدرس آواز با حضور هنرمندانی همچون هوشنگ کامکار، رشید وطن‌دوست، سهیلا پورگرامی و... 20تیر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش انتخاب؛  در بخشی از این مراسم شهرام ناظری، شوالیه آواز ایران در مورد نسل جدید موسیقی گفت: «نسل جدید،  سرقت می‌کند و فکر دیگران را می‌دزدد. این برای هنر خوب نیست. همین‌گونه است که اثر هنری خوب به‌وجود نمی‌آید. هرکس چهار جلسه ردیف یاد گرفته و صدایی دارد امروز جایگاهش را در جامعه طوری می‌دانند و طوری با او برخورد می‌کنند که انگار از علی‌اکبرخان شهنازی بالاتر است.»

ناظری در ادامه به جایگاه مراسم‌های بزرگداشت و تقدیر از هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد: «همیشه معتقدم که ‌ای کاش پیش از اینکه هنرمندان از دست ما بروند به آنها نزدیک شویم و در قالب مراسمی چون گردهمایی یا بزرگداشت از آنها تقدیر کنیم. معمولا در جامعه ما بیشتر وقتی کسی فوت می‌کند راجع‌به او صحبت می‌کنند، او را عزیز می‌کنند اما تا وقتی زنده است برای او ارزش قایل نیستند مگر اینکه آن شخص از سیاست خاصی برخوردار باشد.» او همچنین با یادی از فرامرز پایور، آهنگساز و نوازنده سنتور عنوان کرد: «یادم است وقتی استاد پایور زنده بود از گوشه‌و‌کنار صحبت‌هایی درباره او شنیده می‌شد که خیلی مطلوب نبود اما وقتی از دنیا رفت، القابی به او دادند که اصلا به او نمی‌خورد، اینها خوب نیست البته باید بگویم این نوع برخوردها تاسف‌برانگیز است. البته شاید هم باید حق داد، در این جامعه چیزی به ما یاد ندادند، رسانه‌ها هم چیزی آموزش نمی‌دهند.»

ناظری در بخش پایانی صحبت‌هایش در مورد ابراهیمی گفت: «از تسلط او بر آواز و ادبیات و از مرام درویشانه او همه می‌دانند، من او را از صمیم قلب دوست داشتم. نسل قدیم همه دلپذیر بودند اما نسل، هرچه به جلو می‌آید فضا بدتر می‌شود. در آن نسل صفاتی وجود داشت که دیگر دیده نمی‌شود. همه از پاکی بیکران برخوردار بودند. البته نسل ما هم مثل نسل قبل نیست بلکه 30درجه‌ای افت داشته‌ایم. یک هنرمند باید رها و عاشقانه حرکت کند.»پس از آن ناظری چند بیتی از قطعه «آتش در نیستان» را به احترام احمد ابراهیمی خواند و در ادامه حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی به شرح آشنایی خود با ابراهیمی پرداخت: «آشنایی من با استاد احمد ابراهیمی به منزل محمد موسوی برمی‌گردد. موسوی نوایی را پخش کرد که صدایی خسته را دربر داشت. این نوا در من تاثیر زیادی گذاشت. اولین بار بود نام او را می‌شنیدم. وقتی به محضر استاد ابراهیمی شرفیاب شدم دریایی از فضیلت و انسانیت در مقابل چشمان من نقش بست که کمتر کسی را با این فضایل انسانی سراغ دارم.»

مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انزوای آواز اشاره کرد: «می‌خواهم هشداری درباره مقوله انزوای آواز بدهم. متاسفانه امروز مقوله آواز به انزوا رفته است. وضع آواز آشفته و نابهنجار است، در حالی که جوهره موسیقی ایران ساز و آواز محسوب می‌شود اما چه شده است که امروز حوصله شنیدن آواز کم شده است. ساز و آواز بخش مهمی از میراث معنوی ماست و ما نباید این وظیفه مهم را از خودمان ساقط کنیم.»


در انتهای مراسم نیز داریوش پیرنیاکان به همراه علیرضا قربانی به اجرای برنامه پرداختند.
 


منبع: شرق
منبع: ایسنا
برچسب ها: نسل ، شوالیه ، آواز ، پیشکسوتان
نظرات بینندگان