arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۳

تحلیل رسانه های خارجی از نخستین روز دیدار وزیران خارجه 1+5 و ایران در وین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


شهر وین پایتخت اتریش از بعدازظهر روز گذشته شاهد رایرنی های وزیران امور خارجه چهار کشور از شش کشور عضو گروه 1+5 با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران بود. 

به غیر از اظهار نظرهای "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، رسانه های خارجی نیز اقدام به تحلیل روز نخست رایزنی های وزیران خارجه 1+5 در وین کرده اند. 

رویترز در این باره می نویسد: ایران و آمریکا اعلام کردند که اختلافات برای رسیدن به توافق جامع هسته ای همچنان پابرجا هستند. 

این خبرگزاری غربی در ادامه می نویسد: کشورهای 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان خواهان کاهش ظرفیت تولید سوخت هسته ای در ایران هستند و درمقابل، تحریم های سنگین بین المللی را علیه تهران به تدریج لغو می کنند. 

در همین رابطه جان کری پیش از آغاز دیدارهای خود با وزیران خارجه کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و ایران گفت : مشخص است که ما اختلافات اساسی با یکدیگر داریم و شکاف ها هنوز وجود دارد بنابراین باید ببینیم که آیا می توانیم به پیشرفت برسیم. 

به نوشته رویترز، "سید عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد کشورمان در گفتگوهای 1+5، نیز اظهاراتی مشابه کری را در مورد مواضع طرفین در مذاکرات عنوان داشت.

البته جان کری صحبت های دیگری نیز داشت و در بخشی از آنها گفت : این نکته اساسی است که مطمئن شویم ایران به دنبال توسعه تسلیحات هسته ای نیست و برنامه این کشور صلح آمیز است. آنچه موجب حضور ما در وین شد تلاش برای رسیدن به توافق است و من امیدوارم که در این راه به به پیشرفت برسیم.

خبرگزاری فرانسه به نقل از "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان، می نویسد : آلمان و دیگر اعضای گروه 1+5 تلاش می کنند تا ایران را قانع کنند که رسیدن به توافق فوریت دارد. ممکن است این آخرین فرصت برای حل صلح آمیز برنامه هسته ای ایران باشد . اکنون به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا می خواهد با جامعه بین الملل همکاری کند یا آنکه وضعیت این کشور به صورت فعلی باقی بماند. توپ هم اکنون در زمین ایران است. اعضای 1+5 موضعی واحد در برابر ایران دارند. 

وریر امور خارجه آلمان همچنین گفت: امیداوارم تا زمان باقی مانده تا تاریخ 20 جولای، زمان کافی برای ایران وجود داشته باشد تا درباره تغییر نظرش تصمیم گیری کرده و در پایان مسیر رسیدن به توافق هموارتر شود. 

"ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس، گفت : این نکته مهم است که ایران در مورد آنچه برای رسیدن به توافق ضروری است واقع بین تر باشد. هنوز اتفاق مثبت چمشگیری در مذاکرات رخ نداده و در مذاکرات وین نیز هنوز تغییر مهمی اتفاق نیفتاده است. 

رویترز در خبر دیگری در این رابطه می نویسد که نتیجه روز اول دیدارهای وزیران خارجه چهار کشور 1+5 با مقامات ایرانی در وین این است که نه می توان نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین بود و نه بدبین. 

اما سایت الجزیره با تیتری تقریبا منفی اقدام به تحلیل دیدارهای روز گذشته در وین کرده و می نویسد : ایران و و غرب در رسیدن به توافق شکست خوردند. 

به نوشته این رسانه، با توجه به آنکه ایران و کشورهای 1+5 نتواستند به توافقی درباره برنامه هسته ای ایران برسند به احتمال زیاد گفتگوها در این خصوص پس از تاریخ 20 جولای (29 تیر) تمدید می شود. 

الجزیره در ادامه به نقل از افراد آگاه حاضر در وین می نویسد : شکاف های اساسی هنوز میان ایران و کشورهای 1+5 وجود دارد و همین امر مانع رسیدن طرفین به توافق شده است. 

اگر زمان مذاکرات تمدید شود، طرفین مدت بیشتری فرصت خواهند داشت تا از طریق گفتگو به توافقی نهایی در خصوص برنامه هتسه ای ایران و رفع تحریم های این کشور برسند. 

الجزیره و خبرگزاری فرانسه، در مورد اینکه چرا روسیه و چین، وزیران امور خارجه خود را به وین اعزام نکرده اند می نویسند: اما چین و روسیه معاونان وزیر خارجه خود را به وین فرستاده بودند و این می تواند نشانه این امر باشد که تمدید زمان مذاکرات امری اجتناب ناپذیر است.

منبع: مهر
برچسب ها: وین ، رسانه ، صلح امیز ، فوریت
نظرات بینندگان