arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۹۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۳

دومین دیدار ظریف و کری برای حل اختلافات/ ظریف: بحث ها خیلی خوب بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در سیزدهمین روز مذاکرات وین 6 برای دومین بار با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند تا بحث های خود را درباره موضوعات مهم اختلافی در هفت روز باقیمانده از مهلت توافق ژنو (20 جولای) ادامه دهند .

در دوازدهمین روز ششمین دور مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به این مذاکرات پیوستند تا درباره موضوعات اختلافی مهم در سطح وزرای خارجه تصمیم گیری شود.

وزیران امور خارجه اروپایی بلافاصله بعد از دیدار گروهی و همچنین برگزاری دیدارهای دوجانبه با ظریف و دیگر همتایان خود وین را ترک کردند و راهی پایتخت های خود شدند اما کری همچنان در هتل ماریوت وین اقامت دارد چرا که در واقع بخش مهمی از موضوعات اختلافی از جمله جدول زمان بندی لغو تحریم ها مربوط به آمریکا است.

ظریف شب گذشته بعد از رایزنی های 5 ساعته با همتایان آمریکایی و اروپایی خود و همچنین دیدار با اعضای هیات های مذاکره کننده روسیه و چین در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد:در مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نرسیده ایم اما هفت روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش رو داریم.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد:در همه این ملاقات ها سعی کردیم با استفاده از فرصت حضور وزیران در وین تلاش کنیم روش های قابل توجه و نوگرایانه ای را برای حل معضلات باقی مانده و رفع موانع پیدا کنیم، زیرا هدفی که در برنامه مشترک اقدام ژنو تعیین کردیم کاملا مشخص است که برنامه هسته ای ایران باید ادامه یابد و البته در کنار آن نگرانی ها درمورد هرگونه احتمال سوء استفاده نیز رفع شود. هدف ما هم همین است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: اینکه راجع به مواردی به صورت یکجانبه پیش بینی هایی یا حد و مرزهایی تعیین شود، حتما به این کار کمکی نمی کند. ما امروز تلاش کردیم که راه های جدیدی را بررسی کنیم.

ظریف افزود: هنوز به توافقی نرسیده ایم اما بحث ها خیلی خوب بوده و احساس کردم که همه طرف ها با علاقه برای اینکه اگر امکان داشته باشد راهی پیدا شود، برای آن تلاش می کنند و امیدواریم که همین جو با جدیت ادامه یابد.

جان کری نیز بعد از پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: مذاکرات بسیار خوبی بود اما تازه اول راه است و باید همچنان ادامه دهیم.

در دیدار ظریف و کری، مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و ویلیام جوزف برنز معاون ارشد و قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و نیز وندی شرمن نماینده این کشور در گروه 1+5 و مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آمریکا حضور دارند.

حالا وزیران خارجه ایران و آمریکا همچنان مذاکرات و رایزنی های سخت و فشرده و در عین حال فنی و پیچیده خود را ادامه می دهند تا دنیا ببیند آیا طرف های اصلی مذاکره در هفت روز آینده، دو طرف «تاریخ ساز» شوند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
29
5
مذاکراتی برای هیچ .هروقت سخنی ازمذاکرات گفته میشود، فقط این جمله خودنمایی میکند که هنوزاختلافات حل نشده است و فاصله هازیاداست .
نظرات بینندگان