arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۱۸۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۳

معاون روحانی از دو فاجعه در سازمان میراث فرهنگی پرده برداشت

معاون رییس‌جمهور در حاشیه‌ی برگزاری این مراسم نیز در جمع خبرنگاران درباره‌ی ایجاد دانشکده‌ی صنایع دستی و هنرهای سنتی و اقدام دانشگاه آزاد برای گرفتن این دانشکده، گفت: پیگیری‌های خود را از طریق مراجع مختلف قانونی ادامه می‌دهیم، مجوزها نیز در حال گرفته شدن هستند. تلاش می‌کنیم کار خود را در این زمینه به‌خوبی انجام دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مجموعه‌ی اعتبارات جاری و ملی استانی و کشوری در این سازمان، معادل سرجمع اعتبارات آموزش و پرورش در یک استان است.

به گزارش انتخاب، مسعود سلطانی‌فر با اشاره به جلسه‌ای که مدتی پیش با معاونت راهبردی ریاست جمهوری محمدباقر نوبخت درباره‌ی مسائل کلی سازمان داشته، اظهار کرد: تا وقتی اساس اعتبارات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و منابع‌مان در همین حد باشد، سالانه می‌توانیم فقط به 1500 اثر تاریخی در کشور توجه کنیم.

او ادامه داد: هرچه جلو می‌رویم، ابعاد مشکلات و مسائل این سازمان روزبه‌روز بیشتر خود را نشان می‌دهد. در واقع، ما را به این نکته رسانده است که باید نگرش و بازنگری عمیقی در این زمینه داشته باشیم و از همه‌ی امکانات کشور برای حل مشکلات استفاده کنیم.

معاون رییس‌جمهور که صبح امروز (سه‌شنبه، 24 تیرماه) در مراسم تکریم و معارفه‌ی روسای جدید و قدیم پژوهشگاه میراث فرهنگی سخن می‌گفت،‌ اظهار کرد: من به آقای نوبخت اعلام کردم که عمر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیش از دو - سه سال نیست، چون نباید ادغام‌ها،‌ مشکلات و در واقع، فاجعه‌هایی را که در این سازمان رخ داده است، جزو عمر آن حساب کنیم. اجرای طرح «دورکاری» و انتقال معاونت‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی به شیراز و اصفهان را می‌توان فقط با نام «فاجعه‌ی شیراز» و «فاجعه‌ی اصفهان» دانست، چون هرقدر گزارش‌ها را بیشتر مرور می‌کنیم، بیشتر به کلمه‌ی «فاجعه» نزدیک می‌شویم.

وی کم بودن بضاعت کارشناسی در میراث فرهنگی و صنایع دستی را مهم‌تر از وضعیت نابسامان اشیا و اسناد منتقل‌شده به شیراز و اصفهان دانست و افزود: این کمبود بضاعت به‌راحتی جبران‌شدنی نیست، بسیاری از کارمندان این سازمان با این دو فاجعه، از امکاناتی که به دیگر کارمندان دولت داده می‌شود، محروم شدند که برای آن نیز باید فکری کرد.

او ادامه داد: به آقای نوبخت گفتم، در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جایی به نام پژوهشگاه داریم که جمعی 200 نفره شامل اعضای هیئت علمی‌، پژوهشگران و محققان در آن حضور دارند؛ اما همه‌ی آن 200 نفر بی‌کار هستند و دلیل این بی‌کاری نیز نبودن اعتبار است.

سلطانی‌فر اظهار کرد: با توجه به این‌که از محل حضور گردشگران سالانه درآمدهای ارزی کشور افزایش دارد و از محل توسعه‌ی گردشگری، به حل موضوع اشتغال در کشور کمک می‌شود، این توقع وجود دارد که به مجموعه‌ی اعتبارات کنونی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توجه شود و امیدوارم با گذشت این دوره‌ی بحران و پرتلاطم، تلاش کنیم تا چند سال آینده، این مشکلات نیز برطرف شود.

وی ادامه داد: فقط به دلیل وجود محذوریت قانونی با برکناری آقای گلشن - رییس پیشین پژوهشگاه -موافقت کردم. با این وجود، در انتخاب اعضا برای سمت‌های مختلف تا جایی که می‌توانیم، نخست از بضاعت مجموعه استفاده می‌کنیم. آقای طالبیان‌ - معاون میراث فرهنگی - یا آقای گلشن را از همین مجموعه کشف کردیم. باید نخست نگاه‌مان به درون سازمان باشد.

معاون رییس‌جمهور در حاشیه‌ی برگزاری این مراسم نیز در جمع خبرنگاران درباره‌ی ایجاد دانشکده‌ی صنایع دستی و هنرهای سنتی و اقدام دانشگاه آزاد برای گرفتن این دانشکده، گفت: پیگیری‌های خود را از طریق مراجع مختلف قانونی ادامه می‌دهیم، مجوزها نیز در حال گرفته شدن هستند. تلاش می‌کنیم کار خود را در این زمینه به‌خوبی انجام دهیم.

در این مراسم، معاون گردشگری - مرتضی رحمانی‌موحد -، معاون صنایع دستی - بهمن نامور مطلق -، معاون توسعه‌ی مدیریت و منابع امور مالی - سمیع‌الله مکارم حسینی -، معاون سرمایه‌گذاری سعید شیرکوند ، اعضای پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تعدادی از باستان‌شناسان پیشکسوت حضور داشتند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان