arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۲۸ تير ۱۳۹۳

قیمت لیموترش ۲ برابر برنج درجه یک!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طی سال‌های گذشته میزان تولید لیموترش در کشور به قدری بود که نیاز داخل را تامین می‌کرد اما درپی راه یافتن آفت جارؤک جادوگر به باغات، مقدار زیادی از درختان این محصول از بین رفت و سم‌پاشی و تدابیر در نظر گرفته شده هم حریف این بیماری نشد و روند کاهشی تولید لیموترش را متوقف نکرد.بنابراین اکنون برای تامین نیاز داخلی به واردات محتاج شده‌ایم و قیمت این محصول به دلیل کاهش تولید آن تا کیلویی ۱۹ هزار تومان هم رسیده است!

به گزارش ایسنا؛ اکنون ۸۰ درصد باغدار‌ان از کشت لیموترش منصرف شده‌اند و درخت‌ها را به لیموشیرین، انبه و ... تغییر داده‌اند و این در حالی است که اگر این بیماری ریشه‌کن شود میزان تولید این محصول ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

به گفته برخی از باغداران این محصول کیلویی ۴۰۰۰ تومان در باغ فروخته می‌شود که با توجه به هزینه‌های تولید سود چندانی عاید تولیدکنندگان نمی‌کند لذا قرار است بر این قیمت افزوده شود اما تامل‌برانگیز این است که این قیمت تا به مصرف‌کننده برسد بیش از چهار برابر شده است.

قیمت لیموترش در بازار مصرفی به علت کاهش تولید نسبت به سال گذشته و سوءاستفاده واسطه‌ها از این شرایط افزایش چشمگیری داشته است؛ به طوری از کیلویی ۱۲ تا ۱۹ هزار تومان بسته به اندازه آن در مناطق مختلف شهر متغیر است.

با توجه به مناسب بودن اقلیم مناطق جنوبی کشور برای تولید لیموترش و مطلوب بودن کیفیت و کمیت تولید این محصول در سال اخیر، باید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید اقدام ضرب‌العجلی برای جلوگیری از نابودی بیشتر درختانی که سرمایه‌های کشور و تولیدشان غذای مردم است داشته باشد تا تولید این محصول با ارزش باغی بحرانی‌تر نشود.

نظرات بینندگان