arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۳

وزراي فرهنگي آماج حملات تندورهاي سياسي/ دولتي ايستاده به عزم فرهنگي

اين روزها به موازات ابراز دغدغه و نگراني مقام معظم رهبري نسبت به رويه و رويكردهاي فرهنگي و توصيه ايشان به اهتمام هوشمندانه و خردورزانه و همه‌جانبه نگرانه به اين عرصه خطير، مع الاسف جمعي از سياسيون مجادلات ديرين و پيشين خود در عرصه سياسي را ملاك قرار داده و با نگرش ابزاري هجمه و حمله به سكان داران عرصه فرهنگي دولت را آغازيدن گرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در هياهوي مذاكرات وين و توجه دوچندان به فعل و انفعالات در اين حوزه خطير، يك گزاره مهم دروني نيز بيش و پيش از هميشه در كانون توجهات قرار گرفته است.«فرهنگ با آن دايره شمول گسترده و مولفه‌هاي بسيط و عميق پيراموني‌اش و تاثير و تاثري كه بر سطوح مختلف زندگي اجتماعي داشته و دارد، نكته‌اي نيست كه بتوان به سادگي از كنار آن گذشت بويژه كه سال جاري بدين نام مزين شده است.

به گزارش انتخاب؛  طيف‌ها و نحله‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي از زاويه ديد خود به اين موضوع حساس نگريسته و براي پالايش و پيرايش اين عرصه خطير نسخه پيچي مي‌كنند اما نكته آنجاست كه گاه به جاي توجه راهبردي و البته كاربردي به مقوله تعاملات فرهنگي، سياست‌زدگي و سياسي‌كاري ملاك و مصداق قرار گرفته و واكنش‌ها در عرصه فرهنگي ملهم از اين اولويت‌بندي‌ها جان گرفته و به منصه ظهور مي‌رسد. اين روزها به موازات ابراز دغدغه و نگراني مقام معظم رهبري نسبت به رويه و رويكردهاي فرهنگي و توصيه ايشان به اهتمام هوشمندانه و خردورزانه و همه‌جانبه نگرانه به اين عرصه خطير، مع الاسف جمعي از سياسيون مجادلات ديرين و پيشين خود در عرصه سياسي را ملاك قرار داده و با نگرش ابزاري هجمه و حمله به سكان داران عرصه فرهنگي دولت را آغازيدن گرفته‌اند.

 از دغدغه فرهنگي تا دعواي سياسي
ساختار فرهنگي هر جامعه‌اي و جنس تعاملات و تبادلات آن ملهم از روندها و رويه‌هاي دفعي و آني شاكله نگرفته و روندي تدريجي و گام به گام را سپري مي‌كند. از منظري ديگر باورهاي فرهنگي ريشه دوانده در لايه‌هاي مختلف و متكثر اجتماعي فرآيندي اقناعي را طي كرده و بر اساس همين دو مولفه بديهي مسير اصلاح و بسط و تعميق هنجارهاي مطلوب بايد روندي حساب شده و همپذير را طي كرده تا به باورهاي ملي و بومي تبديل شوند. رهبر انقلاب نيز با توجه به همين نكته است كه طي چند سال گذشته چه در سخنان و انذارهاي خود و چه در نامگذاري سال‌ها بر توجه به مقوله فرهنگ تاكيد و اصرار ورزيده و در آخرين ديدار خود با اعضاي كابينه تاكيد داشتند كه مقوله فرهنگ فراتر از دولت و كارگزاران قوه مجريه بوده و مساله اصلي نظام و اركان مختلف آن است حال اما برخي از سياسيون به جاي توجه ريشه‌اي به اهم سخنان رهبري و اشارات نغز ايشان سطح منازعات فرهنگي را معطوف به يكي؛ دو وزير كابينه كرده و از طرف ديگر چنين القا مي‌كنند كه ضعف رويكردهاي فرهنگي اين دولت است كه باعث نگراني مسئولين نظام شده است.

  دولتي ايستاده به عزم فرهنگي
ناهنجاري‌هاي فرهنگي نكته‌اي نيست كه كسي آن را ناديده گرفته و بتواند آن را كتمان كند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي اصلي اين مقوله در دولت نيز بارها در سخنان خود بر اهتمام جدي دولت به سامان دهي بهينه مقولات فرهنگي در چارچوب همكاري و تعامل نهادهاي مختلف و كنش گران شريف و كارآزموده عرصه فرهنگ عمومي به عنوان اصلي‌ترين حلقه‌هاي ميداني اين عرصه خطير تاكيد كرده است. نكته آنكه رئيس‌جمهوري نيز بخش عمده‌اي از سخنان انتخاباتي و وعده‌هاي خود را در زمينه ساماندهي حوزه‌هاي فرهنگي بيان داشته و از نگاه ابزاري و نامداراجويانه گلايه كرده و از تعامل و همنوايي ميان اركان دولتي و صاحبان انديشه و نظر به عنوان ركن ركين تحولات و تعاملات فرهنگي گفته بود. با اين اوصاف مبرهن و واضح است كه از صدر تا ذيل كارگزاران نظام مهم‌ترين دغدغه و اولويت خود را به اين عرصه خطير اختصاص داده‌اند و مشخص نيست چرا عده‌اي با بهانه جويي قصد تقليل اين موضوع راهبردي به دعواهاي جناحي و سياسي را دارند.

منبع: آرمان
برچسب ها: طیف ، نحله ، عزم ، خردورزی
نظرات بینندگان