arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۳

ماراتن کشورهای اروپایی برای تجارت با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نگاهی به کارنامه دیپلماسی دولت یازدهم نشان‌دهنده ذوب شدن یخ روابط با کشورهای مختلف و توفیق در ایجاد فضای باز سیاسی، اقتصادی و تجاری است و کشورهای اروپایی در ماراتن تجارت با ایران قرار گرفته اند.

ولی الله افخمی راد در حاشیه نشست صادر کنندگان طلا با بیان این مطلب افزود: اقدامات موثر در عرصه سیاست خارجی، شرایط را برای تولید مناسب‌تر فراهم کرده و سیاست «درهای باز»، نبض تحرک و پویایی را در همه بخش‌ها به ویژه بخش تجاری به جریان انداخته است. این تغییر و تحول تا حدی ملموس است که وسوسه رابطه با ایران را در بین کشورهای اروپایی ایجاد و پای سیاستمداران کهنه کار انگلستان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را برای بهبود روابط به تهران باز کرد.

وی افزود: موفقیت دولت در مهار تورم در یکسال گذشته و عزم دولتمردان برای شکستن رکود اقتصادی باعث ثبات و آرامش در بازار داخلی شده و با فراهم کردن مجال حضور کالاهای ایرانی در خارج از کشور، ارتباط تجاری متقابل ایران با سایر کشورهای جهان را تقویت می‌کند.

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: گفتمان ایجاد ارتباط دوستانه با کشورهای جهان و موفقیت تیم مذاکره کننده در جذب اعتماد جهانیان به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، نگاه اروپایی‌ها به ارتباط با ایران را تغییر داده است به طوری که بسیاری از این کشورها حتی منتظر نهایی شدن مذاکرات ایران و گروه 5+1 نماندند و برای عقب نماندن از یکدیگر در برقراری ارتباط و گسترش روابط تجاری و اقتصادی با تهران گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه هنوز چند ماهی از ورود نخستین هیات اروپایی به تهران نگذشته، جاذبه‌های تجارت با ایران کشورهای اروپایی را در ماراتن رقابت و شراکت تجاری با تهران قرار داده است و فعالان اقتصادی و دولتمردان کشورمان شاهد اقبال اروپاییان برای فعالیت دوجانبه یا چندجانبه در بخش‌های مختلف با تهران هستند.

افخمی راد ادامه داد: این رقابت به حدی افزایش یافته است که کشورهایی با اقتصاد کوچک‌تر همچون ایرلند هم با توجه به ضررهای متحمل شده در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های ناعادلانه بر علیه ایران، به دنبال بهبود روابط گذشته خود با ایران در زمینه‌های تجاری و اقتصادی هستند.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: اظهارنظرهای مقامات و نمایندگان هیات‌های اعزامی کشورهای اروپایی به تهران، گواهی بر آن است که تمامی این کشورها به نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت و ثبات در منطقه اذعان دارند چرا که نخستین اصل در گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان کشورها با یکدیگر ثبات در امنیت و آرامش در فضای تجاری است.

وی افزود: در شرایطی که امواج سهمگین بحران اقتصادی جهان باعث شده کشورهای اروپایی به جستجو برای یافتن شرکای تجاری جدید در خاورمیانه باشند، نقش استراتژیک ایران بیش از پیش ملموس می‌شود. چرا که ایران برای اروپاییان فقط یک کشور نیست، بلکه منطقه استراتژیکی محسوب می‌شود که در مرکز کوریدور شمال‌جنوب، شرق‌غرب خاورمیانه قرار دارد و آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل ساخته و دسترسی به بسیاری از بازارهای منطقه را برای غربی‌ها ممکن می‌سازد.

افخمی راد خاطرنشان کرد: از این رو، کشورهای اروپایی با پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی گذشته، هر روز به مرزهای تجاری ایران نزدیک‌تر می‌شوند و ترمیم ضرر ناشی از تحریم‌ها علیه ایران بر اقتصاد کشورشان را مدنظر دارند.

وی ادامه داد: در این رهگذر، سازمان توسعه تجارت ایران که در مقام متولی گسترش تجارت خارجی ایران است، تلاش می‌کند همسو با تیم سیاست خارجی ایران، روابط تجاری و اقتصادی تهران با اروپا و سایر کشورهای جهان را بهبود بخشد و می‌کوشد تا در راستای اجرای سخنان دکتر روحانی در روز ملی صنعت و معدن، فناوری‌های خارجی را در کشور بومی‌سازی کند.

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: اعزام رایزن‌های تجاری به کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی، امضای موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی با کشورهای اروپایی و افزایش مراودات با کشورهای همسایه سرلوحه کار مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد و در این مسیر، دولتمردان اقتصادی ایران با هدفگذاری 74 میلیارد دلاری صادرات، به دنبال افزایش 40 درصدی صادرات غیرنفتی به اروپا هستند.

وی گفت: آمارها نیز گواهی بر این مدعا هستند چراکه میزان صادرات غیرنفتی دو ماه نخست سال جاری به اروپا از 428 میلیون دلار در سال گذشته به 541 میلیون دلار در سال 1393 رسیده که مبین حرکت رو به رشد ایران در این مسیر است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان