arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۳

تعیین تکلیف شکایت ترکیه از ایران به تعویق افتاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


دیوان بین‌المللی داوری اعلام نتیجه شکایت ترکیه از ایران به دلیل قیمت بالای گاز صادراتی را به شش ماه آینده موکول کرده است.

بر اساس قرارداد 25 ساله‌ای که ایران و ترکیه در سال 1996 برای صادرات سالانه تا 10 میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند، از سال 2002 ایران روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند به طوری که ایران در سال 2013 با صدور حدود 8 میلیارد متر مکعب، پس از روسیه دومین تامین کننده گاز ترکیه شد. اما بهمن‌ماه گذشته شرکت بوتاش ترکیه با طرح ادعای بالا بودن قیمت گاز صادراتی و تعهد نداشتن ایران به حجم قرارداد، شکایتی را به دادگاه بین المللی ارائه کرد.

بر این اساس بهمن ماه ٩٢ بود که شرکت بوتاش ترکیه با دو ادعا که اولا از١٨ آذرماه سال ٩٢ صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده و ٢٥ درصد از حجم آن کاسته شده است و از سوی دیگر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالاست و باید کاهش یابد از ایران به دیوان بین المللی داوری شکایت کرد.

دور اول داوری برای بررسی شکایت ترکیه از ایران، به نتیجه ای نرسید وداوری ادعاهای ایران و ترکیه را در دور اول نپذیرفت، دور دوم داوری برای شنیدن ادعاهای دو طرف نیز ٢٤ تا ٢٦ تیر ماه جاری (١٥ تا ١٧ جولای) برگزار شد.

در این راستا علی ماجدی، معاون وزیر نفت درباره، نتیجه شکایت گازی ترکیه از ایران گفته است که ظرف ٦ ماه آینده نتیجه این داوری اعلام می شود.

بنا به این گزارش در حالی ترک‌ها خواستار کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران شدند که بیژن زنگنه، وزیرنفت کشورمان کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه را مشروط دانسته و گفته بود که "به شرطی قیمت گاز ایران به ترکیه کاهش می‌یابد که واردات گاز ترکیه از ایران افزایش یابد چرا که برای ایران سهم بازار بسیار مهم است."

بر این اساس در سفر رییس جمهور و وزیر نفت به آنکارا مذاکراتی درباره کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه، صورت گرفته اما نتیجه ای حاصل نشده است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز پس از مذاکره با هیات ایرانی در ترکیه گفته بود به ‌رغم اینکه مذاکرات با هیأت همراه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به خوبی پیش رفت اما درباره قیمت گاز ایران مصالحه‌ای عینی حاصل نشد.

تانر ییلدیز تاکید کرده بود که مقام‌های ترکیه نارضایتی خود را درباره قیمت کنونی واردات گاز به طرف‌های ایرانی اعلام کرده‌اند و درباره یک فرآیند حکمیت که ترکیه در صدد دستیابی به آن است با آنها گفتگو کردند.

وی همچنین اعلام کرده بود که ایرانی‌ها پیشنهاد چهار صفحه‌ای خود را ارائه کردند اما به آنها گفتیم که این پیشنهاد برای ترکیه کافی نیست.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان