arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۳

آمریکا سفارت خود را در لیبی تخلیه کرد/بیش از 50 کشته و زخمی طی درگیری‌های بنغازی

در جریان این درگیری‌ها ارتش لیبی پایگاه‌های گردان‌های مسلح در بنغازی را که با نیروهای دولت در حال جنگ هستند را مورد هدف قرار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


منابع پزشکی لیبی اعلام کردند، در جریان درگیری‌های خشونت‌بار در بنغازی واقع در شرق لیبی، بیش از 30 تن کشته و بیش از 25 تن دیگر نیز زخمی شدند، این در حالی است که آمریکا بعد از شدت یافتن درگیری‌ها دیپلمات‌های خود را از سفارت این کشور در طرابلس خارج کرد.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع لیبیایی اعلام کردند، درگیری‌های خشونت‌بار میان نیروهای مجلس شورای انقلابیون بنغازی و نیروهای الصاعقه که پیش‌تر تایید خود را از عملیات کرامت به رهبری خلیفه حفتر اعلام کرده بودند همچنان از منطقه "بوعقنی" و اطراف فرودگاه لیبی از روز شنبه تا صبح امروز ادامه دارد.

درگیری‌ها در مناطق اطراف فرودگاه طرابلس میان دو لشگر "القعقاع" و "الصواعق" و نیروهای امنیتی لیبی همچنان ادامه دارد که در جریان این درگیری‌ها بیش از 3000 تن از ساکنان منطقه مهاجرت کردند.

از سوی دیگر، خبرگزاری الشرق الاوسط به نقل از علاء حضوره، رئیس اقلیت‌های مصری در لیبی اعلام کرد که در پی اصابت موشک به خانه‌های واقع در طرابلس 23 کارگر مصری کشته شدند.

در همین راستا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش به دلیل آنچه که آن را "خطری واقعی" برای دیپلمات‌های خود می‌داند، کارکنان سفارت آمریکا را از پایتخت لیبی خارج کرد.

کری به روزنامه نگاران گفت: آمریکا کارکنان سفارت خود را در پی خشونت‌های روزافزون شبه‌نظامیان در طرابلس به تونس فرستاده است.

وی افزود: خشونت‌ها له داخل سفارت کشیده نشده و تنها در اطراف آن در جریان است اما به رغم این امر خشونت‌ها خطر واقعی برای کارکنان ماست.

کری خاطرنشان کرد که کشورش فعالیت سفارت خود را در طرابلس فعلا به حالت تعلیق درمی‌آورد اما آن را نمی‌بندد.

وی متعهد شد که آمریکا برای حل مشکلات لیبی تلاش‌های خود را ادامه خواهد داد.

جان کری گفت: ما هرچه سریعتر امنیت را به لیبی باز خواهیم گرداند اما با توجه به اوضاع کنونی لیبی می‌خواهیم که تمام اقدامات لازم را برای حمایت از کارکنان خود اتخاذ کنیم.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که کارکنان سفارت و از جمله افراد تفنگداران دریایی که از سفارت محافظت می‌کردند را از طریق خشکی از لیبی خارج کرده و برای حمایت آنان هواپیماهای F16 و اوسپری را استفاده کرده است.

صبح شنبه نیز دیبورا جونز، سفیر آمریکا در لیبی با هواپیمای ویژه از فرودگاه معیتیقه در طرابلس کشور را ترک کرد.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا از شهروندان آمریکایی خواست به لیبی سفر نکنند و از اتباع خود در لیبی خواست تا هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند.

کری اعلام کرد: ترکیه نیز به دنبال اوضاع وخیم امنیتی، 700 تن از کارگران خود را از لیبی خارج کرده است.

سفارت آمریکا دو هفته بعد از کشتار و درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان و موشک‌باران اطراف ساختمان تصمیم گرفت کارمندان خود را از این کشور خارج کند.

در جریان این درگیری‌ها ارتش لیبی پایگاه‌های گردان‌های مسلح در بنغازی را که با نیروهای دولت در حال جنگ هستند را مورد هدف قرار داد.

منابع اعلام کردند که ارتش لیبی منطقه اللیثی را که یکی از پایگاه‌های گروه انصار الشریعه به شمار می‌رود را مورد حمله هوایی خود قرار داد که در جریان این خشونت‌ها، بیش از 17 تن کشته و 58 تن از شهروندان غیرنظامی زخمی شدند.

در همین حال رئیس شرکت هواپیمایی لیبی اعلام کرد که خطوط هوایی به منظور خروج شهروندان از کشور از روز 28 ژوئیه جاری باز و تا اول اوت ادامه خواهد یافت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان