arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۳

ایران بزرگترین صادرکننده میعانات به آسیا شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران در سه ماهه دوم 2014 بزرگترین صادرکننده میعانات گازی به آسیا شد.

گزارش ماهانه گمرک ایران که به 21 مارس تا 22 ژوئن امسال مربوط می‌شود حاکی از این است که ایران در این دوره(سه ماهه گذشته) پنج هزار و 784 تن(روزانه 522 هزار و 425 بشکه) میعانات گازی صادر کرده است.

این در حالی است که آمار خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد پس از ایران قطر با صادرات روزانه حدود 450 هزار بشکه، دومین صادرکننده بزرگ میعانات گازی در آسیا است و سپس استرالیا و تیمور شرقی روی هم رفته روزانه حدود 170 هزار بشکه در روز صادرات دارند.

ایران حدود 55 درصد ظرفیت روزانه 250 هزار بشکه‌ای میعانات پارس جنوبی را به دو خریدار چینی صادر می‌کند.

از زمان لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در اواخر سال گذشته، صادرات نفت ایران با حدود 30 درصد افزایش به روزانه یک میلیون و 250 تا یک میلیون و 300 هزار بشکه رسیده که بخش زیادی از آن شامل صادرات میعانات پارس جنوبی به چین می‌شود.

صادرات میعانات گازی ایران در سه ماه گذشته به پنج هزار و 784 تن رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که روزانه 217 هزار بشکه بود 2.4 برابر شده است.

بر اساس آخرین گزارش گمرک ایران صادرات میعانات گازی ایران به ترتیب در آوریل 846 تن، در می چهار هزار و 95 تن و در ژوئن 843 تن بوده است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در آوریل روزانه یک میلیون و 110 هزار بشکه در ماه می روزانه یک میلیون و 360 هزار بشکه و در ژوئن روزانه یک میلیون و 80 هزار بشکه بوده است.

مجموع صادرات غیر نفتی ایران(شامل میعانات گازی) به 11 میلیارد و 859 میلیون دلار رسیده که نشان از یک افزایش 20 درصدی دارد.

افزایش قابل توجه در صادرات میعانات گازی ایران در شرایطی است که ایران اولین محموله میعانات گازی را اخیرا از فاز 12 پارس جنوبی بارگیری کرد.

سیدهادی میرباقری مدیر اجرایی پروژه‌های پتروپارس ایران گفت: حدود 950 هزار بشکه میعانات تولید شده در فاز 12 پارس جنوبی به تازگی برای صادرات بارگیری شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان