arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

جزییات واگذاری قسطی نیروگاه‌ها

این مقام مسوول اسامی برخی از این نیروگاه‌ها را شامل نیروگاه شهید کاوه، یزد، صوفیان، قائن، حصار، کنگان، زرند کرمان، بیستون، سهند، خلیج‌فارس، شیروان، کرمان، منجیل، لوشان، شهیدرجایی، شهید مفتح، اصفهان و کنارک عنوان کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام مسوول در وزارت نیرو با بیان اینکه 19 نیروگاه جدید برق به بخش خصوصی واگذار می‌شود، جزییات واگذاری اقساطی نیروگاه‌ها به بخش خصوصی را تشریح کرد و گفت: هیچ نیروگاهی بابت رد دیون دولت واگذار نخواهد شد.

به گزارش انتخاب  بهمن الله‌‌مرادی درباره آخرین وضعیت واگذاری نیروگاه‌های برق کشور به بخش خصوصی، گفت: وزارت نیرو بر اساس اصل 44 قانون اساسی مقرر است تعداد 44 نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار کند. مشاور مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه تاکنون 25 نیروگاه برق به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: علاوه بر این مراحل واگذاری 19 نیروگاه دیگر نیز در دست اقدام بوده که به محض آماده‌سازی و قیمت‌گذاری توسط هیات واگذاری، این نیروگاه‌ها نیز در اختیار بخش خصوصی قرار خواهند گرفت.

این مقام مسوول اسامی برخی از این نیروگاه‌ها را شامل نیروگاه شهید کاوه، یزد، صوفیان، قائن، حصار، کنگان، زرند کرمان، بیستون، سهند، خلیج‌فارس، شیروان، کرمان، منجیل، لوشان، شهیدرجایی، شهید مفتح، اصفهان و کنارک عنوان کرد و افزود: این نیروگاه‌ها در مجموع دارای نزدیک به 12هزار مگاوات ظرفیت به مبلغ برآوردی 18هزارمیلیاردتومان هستند. وی با تاکید بر اینکه روش واگذاری این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی با یک تفاوت، تقریبا همانند روش گذشته خواهد بود، اظهار کرد: در گذشته بحثی به نام رد دیون مطرح بود که در آن دولت دیون خود را با این واگذاری‌ها تهاتر می‌کرد اما در روش کنونی رد دیون وجود ندارد. مشاور مدیرعامل توانیر با یادآوری اینکه تمامی واگذاری‌ها اگر به‌صورت شرکت‌های ماده 27 باشند، از طریق فرابورس و اگر به‌صورت واگذاری اموال و دارایی‌ها باشند، از طریق مزایده انجام می‌پذیرد، بیان کرد: از 19 نیروگاه یادشده، سه نیروگاه خلیج‌فارس، شیروان و کاوه در دست ارزیابی است. مرادی با بیان اینکه نیروگاه 60 مگاواتی برق منجیل نیز به قیمت مصوب 420میلیاردتومان از سوی هیات واگذاری از طریق فرابورس عرضه خواهد شد، خاطرنشان کرد: معمولا 15 تا 20درصد مبالغ تعیین‌‌شده برای نیروگاه‌ها به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود و الباقی به‌صورت اقساط سه تا پنج‌ساله توسط مالکان به دولت پرداخت خواهد شد.

منبع: شرق
نظرات بینندگان