arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۰۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

وقت شرم اعراب فرا نرسیده؟

آنها حتی از رایزنی برای ممانعت از تداوم وحشیگری و تهاجم سبعانه اسراییل به مردم محروم و مظلوم و تحت محاصره «غزه»، شانه خالی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بروز فاجعه انسانی در «غزه» همزمان با سکوت هولناک کشورهای عربی در این‌باره، امید برای تحرک سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای واداشتن رژیم تجاوز‌گر اسراییل به آتش‌بس را کمرنگ کرده است. در شرایطی که کشورهای عربی که باید حامی خط‌مقدم موضوع فلسطین و «غزه» باشند نتوانستند یا نخواستند حتی در یک اقدام نمادین، اجلاس «اتحادیه عرب» را تشکیل دهند، اقدام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس وزرای خارجه عضو کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها (NAM)، حداقل کاری بود که پس از چند هفته رایزنی، امکان اجرا یافت.

به گزارش انتخاب، شاید از دید برخی تحلیلگران، این اقدام فاقد اهرم اجرایی برای تاثیرگذاری مستقیم بر وضعیت «غزه» باشد اما به‌هرحال اقدامی است که با حضور چندین کشور، بازتاب‌های رسانه‌ای و تا حدی اثرات دیپلماتیک برجا خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد برخی کشورهای مدعی مسلمان، علاقه‌ای به کسب شرف دفاع از مردم مظلوم «غزه» را نداشته باشند اما تراکم ظلم و تجاوز اسراییل در «غزه»، حامیان تازه‌ای را برای ملت فلسطین پیدا خواهد کرد که از قضا انسان‌های خالص‌تر و انسان‌گرا‌تری خواهند بود و چه‌بسا مسلمان هم نباشند؛ موضوعی که در کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها و در احضار سفرای برخی کشورهای آمریکای‌لاتین از اسراییل، دیده شده است.  در شرایط فعلی و به سبب ژئوپلیتیک جدید تحمیل‌شده به خاورمیانه، سازمان‌هایی که اساس تشکیل آنها حمایت و دفاع از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف بود، در نوعی منجلاب سیاسی گرفتار شده و هیچ‌گونه فعل سیاسی در این بخش از آنها صادر نمی‌شود.

 آنها حتی از رایزنی برای ممانعت از تداوم وحشیگری و تهاجم سبعانه اسراییل به مردم محروم و مظلوم و تحت محاصره «غزه»، شانه خالی می‌کنند.  این در حالی است که آنها همچنان امکاناتی در اختیار داشته و از جغرافیایی برخوردارند که برای بازداشتن اسراییل از جنایات بیشتر، می‌تواند موثر باشد. بازار جمعیت 400میلیونی‌ اعراب، تنها یکی از این ابزارهاست که امکان فشار بر کالاهای اسراییلی را دارد. وضعیت امروز «غزه»، فضایی را فراهم خواهد کرد که جریانات و اتفاقاتی تازه در اوج توانایی و اعمال اراده برای تغییر مسیر منطقه خود را نشان دهد. تا چندروز قبل، افقی برای تحرک «سازمان همکاری‌های اسلامی» با وجود تلاش بسیار زیاد ایران، دیده نمی‌شد چه اینکه کشورهای اثرگذاری چون عربستان شاید به دلیل ارتباطات «حماس» و مقاومت با جریان «اخوان‌المسلمین» و تحولات اخیر مصر، علاقه‌ای به ورود به موضوع فلسطین نداشتند اما مگر می‌توان مردم فلسطین را مجازات عمومی کرد؟ پیام اخیر ملک عبدالله درباره تراژدی «غزه» و البته محکومیت اقدامات گروه تروریستی «داعش»، این امیدواری را ایجاد کرده که جنب‌وجوشی در دولت عربستان رخ دهد و به دبیرخانه شورای همکاری اسلامی منتقل شود. می‌توان با رایزنی بین کشورهای اثر‌گذار منطقه، کدورت‌های سیاسی گذشته را کنار گذاشت و در برابر دشمن واحد، متفق شد.

منبع: شرق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
5
مگه اصلا چیزی به نام اعراب وجود داره که دارین ازشون حرث میزنین
نظرات بینندگان