arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۰۵۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

اين جماعت سياهپوش از جان جهان چه مي‌خواهند؟

تلعفر عراق اين روزها تاوان ترکمن بودن و شيعه بودن مردمان خود را مي‌دهد. عين العرب( کوباني) سوريه ماههاست که در محاصره و مضيقه است، چون که ساکنان اين شهر عمدتا ُرد و احتمالا همسو با دولت علوي تبار دمشق هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اين جماعت سياهپوش و خشن حالا ديگر همه خاورميانه را به خود و يا با خود درگير کرده اند. همه اديان و مذاهب، از شيعيان و مسيحيان ارمني و ماروني گرفته تا سني هاي ميانه رو و مذاهب و فرقه هايي مانند علوي ها، ايزدي‌ها، دروزي‌ها و... همه اقوام و نژادها، از عرب و کرد گرفته تا ترک و ترکمن و حتي فارس. همه مرزهاي جغرافيايي و کشورها، از عراق و سوريه و اردن گرفته تا لبنان و حتي ترکيه، همه جا ردپاي خشونت و جنايات گروه موسوم به داعش به اسم اجراي قوانين« دولت اسلامي» به چشم مي‌خورد.

به گزارش انتخاب هر روز که مي گذرد کشور گشايي هاي لشکر مرموز خليفه خودخوانده «دولت اسلامي» ابعاد تازه اي پيدا مي کند و انگار کسي هم جلودارشان نيست. تا اينجاي کار نيمي از عراق و سوريه را به نام خود سند زده اند و نيم نگاهي هم به ديگر کشورهاي منطقه دارند. آنها هرجا که پا مي گذارند، پيش از هر اقدامي سراغ دين و مذهب و نژاد اهالي را مي گيرند و در همان گام اول شهرها و روستاهاي اشغالي را به جهنمي براي اقليت‌ها و به طور کلي هرکس که با آنان نباشد بدل مي‌کنند. سالها و بلکه قرنهاست که ميليون ها عراقي و سوري با مذاهب و نژادها و زبان ها و فرهنگ هاي گوناگون در کنار هم زندگي کرده‌اند. با اين حال کمتر کسي مي‌دانست که پراکندگي نژادي و مذهبي در مناطق مختلف سوريه و شمال عراق اين چنين پيچيده و متنوع است. اما تحرکات و شهرگشايي هاي تکفيري ها به خصوص از زمان تسخير موصل دومين شهر بزرگ عراق به اين سو پرده از تنوع مذاهب و نژادها در عراق و سوريه برداشت. آنها بي توجه به تفسير و بر پايه برداشت سطحي و سليقه اي خود از برخي آيات قرآن قوانيني ساخته اند و بر مبناي آن خشونت خود را توجيه مي نمايند. داعشي ها به فرموده خليفه مردمان خلافت خود را به دو دسته تقسيم کرده اند. مسلمانها و اقليت ها. آنها چهار راه پيش روي اقليت ها گذاشته اند. از نگاه آنها هرکس که مسلمان نباشد، کافر است و ريختن خون او مباح است مگر اينکه يا هم دين و هم کيش داعش شوند و به آنها بگروند، يا خلافت را ترک کنند و بگريزند، يا جزيه دهند. مسلمانها هم اگر به مذهبي ديگر باشند و يا بيعت نکنند در هر صورت منافقند. بر اين اساس هر کس يار وفادار آنها نشود يا کافر است يا منافق و داعش نشان داده است که براي کشتن مشتاق تر و آماده تر از بقيه گزينه ها است.

تلعفر عراق اين روزها تاوان ترکمن بودن و شيعه بودن مردمان خود را مي‌دهد. عين العرب( کوباني) سوريه ماههاست که در محاصره و مضيقه است، چون که ساکنان اين شهر عمدتا ُرد و احتمالا همسو با دولت علوي تبار دمشق هستند. موصل و ديگر شهرهاي شمالي عراق در دو ماه گذشته از مسيحيان و شيعيان و ديگر مذاهب غيرسني و احتمالا از اقوام غيرعرب، خالي شده و هر کس به سويي فرار کرده است. مردمان شنگال و زمار در منتهي اليه شمال عراق در سه روز گذشته، آواره کوه بيابان شده اند و گناه آنها اين است که ايزدي هستند و اعتقاداتي غير از ابوبکر بغدادي خليفه خودخوانده «دولت اسلامي» دارند. همين ديروز هم ردپاي داعش درعرسال لبنان هم ديده شد. در اين بين اما اوضاع براي هرکس که شيعه است سخت تر از بقيه مذاهب و اديان است. آنها شيعيان را رافضي و منافق مي شمرند و دشمن اصلي خود به حساب مي آورند. چه در ميدان جنگ و چه در کنج خانه ها، هرجا که عرب و غير عربي را اسير کنند که شيعه باشد، به راحتي او را تيرباران مي کنند، مگر اينکه او را قابل معاوضه با اسيران خود بدانند. تکفيري هاي داعش اگرخشن ترين گروه چريکي تاريخ نباشند، قطعا يکي از خشن ترين گروه هايي هستند که دنيا به خود ديده است.

گروهي مي گويند خشونت و کشتار در ذات مردان داعش است و آنها عموما قاتليني بالفطره هستند که از قضا مسلمانند و بحران‌ سالهاي اخير خاورميانه و بي ثباتي سوريه و عراق فرصتي شد تا آنها از سرتاسر جهان اينجا دور هم جمع شوند. جماعتي معتقدند اين بيرحمي و خشونت ريشه در جنس اعتقادات و برداشت خاص آنها از دين و کتاب الهي دارد. آنها فقط به بخش هايي از متن قرآن که جهاد را توجيه کند، توجه دارند و جمود، تعصب و جهالت فکري دليل همه جنايات آنها است. مي‌توان با کنار هم قرار دادن تکه هاي پازل سلسله تحرکات و اقدامات آنها طي به گونه اي ديگر هم برداشت کرد و آن اينکه خشونت و بيرحمي اين جماعت در واقع ريشه در سياست و تاکتيک‌ و ترفند آنها براي کسب قدرت دارد، که از قضا بر اين تاکتيک لباسي از ظاهر ديني پوشانده اند. آنها متوجه شده اند که جغرافياي عراق و شام و چه بسا همه خاورميانه در سايه اختلافات و نبود دولت هاي مرکزي مقتدر و جزيره اي شدن حاکميت شهرها و استانها را فقط مي توان با ارعاب به چنگ آورد؛ درست مثل صدام حسين. آنها فهميده اند که وحشت انداختن به جان جامعه و بقاياي نظاميان دولت هاي مرکزي موثر ترين راه ارهاب با هدف کشورگشايي و خلافت است. از اين رو است که به صورت خودخواسته فضاي مجازي را از تصاوير قتل‌عام و اجراي احکام مثلا ديني و اعدام دهشتناک سربازان و حتي غير نظاميان به اصطلاح رافضي پر کرده اند و از قضا اين تاکتيک تا اينجاي کار جواب هم داده است.

واقعيت اين است که شمال عراق سوريه و عراق به لحاظ پراکنش و تنوع ديني و مذهبي و قومي و نژادي مينياتوري از همه اديان و اقوام ساکن جهان است و داعش اکنون در سکوت سران جهان، در اين نقطه از جهان عملا همه جهان را به چالش کشيده است. اخبار رسيده و شواهد موجود نشان مي دهد که آنها اصرار دارند با يک عقب گرد تاريخي و تماميت خواه همه ارکان و تعاريف حاکم بر زندگي در قرن حاضر را در اين قلمرو لغو کرده و همه قواعد جامعه جهاني را بر هم بريزند. داعش مرزهاي جغرافيايي مورد تاييد سازمان ملل را پاک کرده و با ناديده گرفتن همه قواعد حاکم بر نظم کنوني جهان از مرزايران تا سواحل مديترانه و شبه جزيره حجاز را يکجا ملک مطلق خود اعلام کرده است. سربازان خليفه در اين قلمرو عريض و طويل و خود خوانده در تدارک بازتعريف شيوه اي از زندگي عصر حجري هستند که با تمامي قواعد حقوق بشري مورد تاييد جامعه جهاني سرجنگ دارد. فرقي نمي کند پدران و نياکان رعاياي خليفه در رقه و موصل و تکريت و تلعفر و کوباني به چه دين و مذهبي بوده باشند، اکنون و در زمان خلافت بوبکر بغدادي رعيت بايد يا بميرد و يا به دين خليفه باشد و ولاغير... و اين چيزي است که با هيچکدام از معيارها و قوانين جامعه جهاني و منشور سازمان ملل سازگار نيست.

به عبارت بهتر در حالي که شوراي امنيت و سازمان ملل و سران مدعي جهان خود را به بي خبري و بي خيالي زده اند، داعشي ها درست وسط خاورميانه را به ضرب شمشير و خونريزي دوربرگرداني تاريخي زده اند و تلاش مي‌کنند که سبک زندگي و حکومت داري در اين نقطه از جهان را تا اعماق تاريخ به عقب برگردانند. معلوم نيست دبيرکل سازمان ملل و اعضاي شوراي امنيت تاکي قراراست دست روي دست بگذارند و شيعيان و کردها و ترکمن ها و مسيحيان و ايزدي ها و علوي هاي شمال عراق و سوريه را به حال خود رها کنند و روز به روز شاهد فتوحات جديد آقاي خليفه و مردان سياهپوش و خشن داعش باشند...

منبع: ابتکار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
5
34
مرگ بر داعش
ما مردم ایران، برای دفاع از خاک و ناموس وطن تا آخرین قطره خون استاده ایم و جانمان در برابر ناموس وطن "ذره ای" ارزش ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
این درست! ولی ما نباید نسبت به سرنوشت ترکمانها هم بی تفاوت باشیم. آنها در واقع آذری های ایرانی تبار هستند که در دوره حکومت صفویه به عشق اماکن متبرکه عراق به آنجا کوچ کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
حالا اگه ایرانی آذری تبار نبودن باز باید بی تفاوت می شدیم! متاسفانه با بزرگ نمایی همین تعصبات که شیطان داره همه رو لوله می کنه اگه شهدای جنگ ما هم ذره ای انگیزه غیر از انگیزه انسانی داشتن آب برده بودمون اون موقع
مصطفي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
1
13
شايد اين چند وقته توي فضاي مجاز تطابق جريان داعش با حديثي از امام علي(ع) ديده باشيد. ديدم خالي از لطف نيست كه يكبار ديگه اين حديث رو مرور كنيم. البته نميشه صد درصد بگيم كه هدف حضرت ، همين گروهه منتها تطابق زيادي بينشون هست:
زمانی که پرچم های سیاه را دیدید از جای خود حرکت نکنید – به این معنا که دعوت آنان باطل است و نباید به کمک آنان بشتابید – سپس قومی ضعیف ظاهر می شوند که قلب هایشان مانند براده های آهن سخت است، آنها وفادار به هیچ عهدی نیستند، به حق فرا می خوانند در حالیکه از آن نیستند، اسامی شان، کنیه و نسبت هایشان از نام شهرها گرفته شده؛ تا اینکه در بین خود اختلاف نظر پیدا می کنند و خداوند خداوند اهل حق – هر کسی که بخواهد- را ظاهر می سازد…”
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
لطفا منبع حدیث رو ذکر کنید
خیلی جالب بود دقیقا پیش بینی کرده
میخوام کامل بخونم
ممنون
صادق
|
United States of America
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
1
9
تشکر ،مطالب مفید والبته اسفباری را درتحلیلتان ذکرکردید.تنها علاج درد داعش اینه که دریک فرصت مناسب ذوالفقار حیدری شیعه رعد آسا برسرشان فرود آید،وسرنوشت خوارج را برای این پیمانکاران جنگ نیابتی اسرائیل وامریکا رقم بزند.به امید آن روز...
سانیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
1
9
مرگ بر داعش

چو ایران نباشد تن من نباد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
2
نفت برای ارباباشون
نظرات بینندگان