arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۱۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

فدراسیون به دنبال رقیب برای صدا و سیما/ کفاشیان حریف ضرغامی می شود؟

عباس ترابیان دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون گفته: «یک پیشنهاد مکتوب قابل توجه از یک شبکه خارجی بزرگ داریم که اگر لازم باشد آن را رو خواهیم کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

داستان دنباله‌دار دعوای فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر به مرحله جدیدی رسیده است.

به گزارش انتخاب با شروع فصل جدید لیگ برتر دوباره بحث حق پخش تلویزیونی این مسابقات داغ شده و همچنان صدا و سیما از اهرم قدرت خود استفاده می‌کند و حاضر به پرداخت مبلغ درخواستی فدراسیون فوتبال نیست.

فدراسیون فوتبال از صدا و سیما درخواست 160 میلیارد تومان برای لیگ چهاردهم کرده و حتی تهدید کرده در صورت عملی نشدن این موضوع از ورود دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

تهدیدی که در فصول گذشته هم مطرح شده بود و بعید است عملی شود زیرا فدراسیون فوتبال عملا دولتی است و نمی‌تواند مقابل نهادی مانند صدا و سیما ایستادگی کند.

اختلاف مبلغ طرفین نیز بسیار زیاد است. فدراسیون حرف از 160 میلیارد می‌زند در حالی که صدا و سیما حاضر نیست بیش از 22 میلیارد بپردازد!

هر چند اعضای فدراسیون فوتبال از علی کفاشیان گرفته تا مهدی تاج و غلامرضا بهروان اعلام کرده‌اند از موضع کوتاه خود نمی‌آیند اما این اتفاق در سال‌های گذشته نیز با شکست مقابل صدا و سیما مواجه شد.

آخرین پیشنهاد صدا و سیما که معمولا حرف اول و آخر محسوب می‌شود برای قراردادی 3 ساله در سال اول 22 میلیارد، سال دوم 24 میلیارد و سال سوم 26 میلیارد است.

درآمد خیره‌کننده صدا و سیما از لیگ برتر
اگر با یک حساب سرانگشتی، درآمد صدا و سیما تنها از تبلیغات قبل، بین دو نیمه و پایان مسابقات لیگ برتر را محاسبه کنیم به رقم خیره‌کننده‌ای می‌رسیم که رقم درخواستی فدراسیون را منطقی جلوه می‌دهد.

با هم نگاهی به هزینه تبلیغات تلویزیونی در لیگ دوازدهم می‌اندازیم:
به طور مثال در بازی استقلال مقابل یک تیم کم‌‌هوادار مانند سایپا، هزینه تبلیغات در 10 دقیقه قبل، 10 دقیقه بین دو نیمه و 10 دقیقه پایان بازی، ثانیه‌ای یک میلیون تومان است. یعنی هزار و 800 میلیارد تومان برای 30 دقیقه تبلیغ تلویزیونی در بازی استقلال مقابل سایپا!

اگر این رقم را در 34 هفته ضرب کنیم به رقم 61 هزار و 200 میلیارد می‌رسیم. این تنها درآمدی است که صدا و سیما از بازی‌های استقلال کسب می‌کند. باید این موضوع را هم لحاظ کنیم که برای بازی‌های مهم‌تر مانند جدال آبی‌پوشان با تراکتورسازی و سپاهان این ارقام بالاتر می‌رود و همچنین هزینه تبلیغات برای برندهای خارجی دو برابر است.

همین ارقام را برای پرسپولیس لحاظ کنید و تبلیغات برای برنامه 90 و پخش مسابقات در شبکه‌های استانی را هم به این رقم اضافه کنید تا به رقم نجومی درآمد صدا و سیما از لیگ برتر برسید.

نامه تهدیدآمیز صدا و سیما
پافشاری فدراسیون به مذاق صدا و سیما خوش نیامده و در نامه‌ای که کاملا رنگ و بوی تهدید دارد به کفاشیان اولتیماتوم داده اگر مبلغ پیشنهادی سازمان را نپذیرد فدراسیون از تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها که یکی از منابع مهم درآمد فوتبال محسوب می‌شود محروم خواهد شد. آنها همچنین ارتقای سطح و شیوه درآمدزایی فدراسیون و سازمان لیگ را مدیون زحمات خود دانسته‌اند.

واکنش فدراسیون
این بار اما فدراسیون ظاهرا مصمم‌تر نشان داده و برای به کرسی نشاندن خواسته خود به دنبال رقیب برای صدا و سیما رفته تا این سازمان از ترس به خطر افتادن درآمد چند هزار میلیاردی خود به خواسته 160 میلیاردی تن بدهد.

فدراسیون این روزها مشغول مذاکره با شبکه‌های خارجی برای فروش حق پخش مسابقات لیگ برتر چهاردهم است تا به صدا و سیما ثابت کند این بار بر سر حرف خود ایستاده است.

البته چند سال قبل نیز اخباری درباره مذاکره فدراسیون با شبکه الجزیره برای پخش مسابقات مطرح شد که به جایی نرسید. سال 1389 بود که بحث مذاکره فدراسیون فوتبال با شبکه الجزیره برای پخش مسابقات لیگ برتر مطرح شد.

خبرگزاری فارس در گزارشی که 6 اسفند 89 روی خروجی خود قرارداده بود، نوشته بود: «فدراسیون فوتبال برای قرارداد جدید با صدا و سیما برای حق پخش تلویزیونی مسابقات با مشکلاتی روبرو است. فدراسیون با مبلغ فعلی که صدا و سیما به عنوان حق پخش پرداخت می‌کند، موافق نیست و می‌خواهد برای قرارداد جدید این مبلغ افزایش چشمگیری داشته باشد. این در حالی است که صدا و سیما از این موضوع استقبال نمی‌کند. این اختلافات، فدراسیون فوتبال را بر آن داشته تا برای تأمین هزینه‌های خود به مذاکره با شبکه‌های خارجی رو بیاورد. در همین زمینه فدراسیون فوتبال با مسئولان شبکه الجزیره مذاکراتی داشته است.»

این خبر البته نهایتا از سوی رئیس فدراسیون فوتبال تکذیب شد ولی کفاشیان که تا این لحظه قافیه را به صدا و سیما باخته می‌خواهد برگ برنده جدیدی رو کند.

عباس ترابیان دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون گفته: «یک پیشنهاد مکتوب قابل توجه از یک شبکه خارجی بزرگ داریم که اگر لازم باشد آن را رو خواهیم کرد.»

البته ترابیان اشاره‌ای به جزئیات نداشته ولی گفته می‌شود به جز رقیب خارجی صدا و سیما، در صورتی که اپراتورهای تلفن همراه از اینترنت پر سرعت برای کاربران خود استفاده کنند آن وقت امکان پخش مسابقات لیگ روی گوشی های موبایل هم هست و اتفاقا فدراسیون در این زمینه هم مذاکراتی با یک شرکت داشته است.

البته فدراسیونی‌ها حساب این موضوع را کرده‌اند که اگر صدا و سیما از فشار دولتی خود استفاده کند به دنبال راه حل جایگزین بروند و در همین راستا رقمی را که بسیار پایین‌تر از 160 یا 180 میلیارد تومان است، پیشنهاد کرده‌اند اما با این شرط که در سال دوم و سوم هر بار مبلغ قرارداد، 20 درصد رشد داشته باشد.


منبع: فرارو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
2
16
ضرب و تقسیم را یاد بگیرید بعد مطلب بنویسید... یک بار دیگه اون عدد مربوط به تبلیغات در بازی استقلال و تیم سایپا را حساب کنید.. سی دقیقه تبلیغ می شود یک میلیارد و هشتصد میلیون، نه یک هزار و هشتصد میلیارد تومان..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
4
7
عقل کل کل درآمد صداوسیما در سال گذشته 700 میلیارد تومن بوده چطور فقط بازی استقلال 1800 میلیارد درآمد داشته تعرفه را که نگاه میکنی تخفیفات را هم نگاه کن گاهی فقط 5 درصد تا 10 در صد و حداکثر 50 در صد از تعرفه در آمد حاصل میشه ولی ارقام محاسباتی شما با هیچ عقلی جمع نمیشه تمام کارشناسان و شرکت های تبلیغاتی حداکثر در آمد صداوسیما برای سال جاری را 1000 تا 1100 میلیارد برای همه شبکه ها ی رادیو و تلویزیون برآورد میکنند یعنی بیشتر از 50 شبکه تلویزیونی و رادیویی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
1
15
ضرب و تقسیمتون 1000 برابر ناقابل اشتباه است 1800 میلیارد نمیشود 1میلیارد و هشتصد میلیون میشود.!
نظرات بینندگان