arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳

افخم:دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 به‌زودی آغاز می‌شود/برافراشتن پرچم ایران در ابوموسی موضوع تازه‌ای نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص نامه سفیر امارات به بانکی‌مون و اعتراض وی به برافراشتن پرچم ایران در ابوموسی اظهار داشت:اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیتی خودش اجرا می‌شود لذا ما در حوزه قوانین حاکمیتی خودمان عمل کرده‌ایم درعین حال همواره حسن نیت خودمان را برای توسعه روابط با همسایگان‌مان اعلام کرده‌ایم.

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیر مقامات اروپایی از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد حمایت ایران از گروه‌های تروریستی اظهار داشت: آنچه بیشتر مایه نگرانی است حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی است که چشم خود را بر روی واقعیات منطقه بسته است كه به جرات می توانیم بگوییم دچار سوء محاسبه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: امروز رژیم صهیونیستی که غزه را به زندان بزرگی برای فلسطینیان تبدیل کرده خود به یک زندانبان تبدیل شده است لذا بر این اساس لازم است مسئولین آمریکایی را دعوت کنیم تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که موجب برانگیختن خشم افکار عمومی شده است مرور کند و در سیاستهای همه جانبه خود در حمایت از صهیونیست‌ها تجدید نظر کند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با سفر امیر عبدالهیان به آلمان توضیح داد: این سفر در چارچوب گفتگوهای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آلمان و در پاسخ به سفر همتای ایشان به تهران صورت گرفته و در این سفر ضمن مطرح شدن بحث‌های منطقه‌ای، به نزدیک شدن دیدگاه‌های مقامات آلمانی با واقعیت‌های جاری کمک می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درپاسخ به سوالی در خصوص ایرانیانی که در قطر زندانی شده‌اند نیز توضیح داد: بحث زندانیان ایرانی در قطر به طور کلی و اساسی مورد توجه وزارت خارجه است و گفت‌وگوها و اقداماتی برای تبادل افراد زندانی و بازگرداندن آنها به طور مرتب در جریان است و نتایجی را هم از جمله آزادی برخی از افراد در برخی کشورها شاهد بوده‌ایم.

وی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مشکلاتی که ایرانیان در خارج از کشور دچار آن هستند به دلیل بی اطلاعی از مقررات کشورهای مقصد است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه آیا تاکنون در رابطه با مذاکرات کارشناسی هسته‌ای ایران خبر تازه‌ای رسیده یا خیر؟ اظهار داشت: برای گفتگوها هنوز جدول دقیقی به معنی زمانی و مکانی تدوین نشده است.

وی با بیان اینکه به زودی دور جدیدی از گفتگوها را آغاز خواهیم کرد، افزود: امیدواریم طبق توافقاتی که به عمل آمده مذاکرات دوره چهار ماهه به تدریج شروع شود و به نظر می‌رسد که این مذاکرات زودتر از شهریورماه آغاز شود.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نامه سفیر امارات به بانکی‌مون و اعتراض وی به برافراشتن پرچم ایران در ابوموسی اظهار داشت:اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیتی خودش اجرا می‌شود لذا ما در حوزه قوانین حاکمیتی خودمان عمل کرده‌ایم درعین حال همواره حسن نیت خودمان را برای توسعه روابط با همسایگان‌مان اعلام کرده‌ایم.

افخم ادامه داد: ما اخیرا این پرچم را برنیافراشتیم بلکه این پرچم در آنجا برافراشته هست و همانطور که قبلا هم گفته شد این در اجرای اصول حاکمیتی ما بوده و موضوع جدیدی نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در خصوص ارزیابی اظهارات اخیر معاون وزارت خارجه انگلستان مبنی بر اینکه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه غیرقابل تحمل شده است، گفت: واکنش افکار عمومی به غزه یک واکنش مبتنی بر وجدان عمومی است و همه ما شاهد بودیم که کشورهای مختلف نسبت به این جنایات واکنش نشان دادند و طبعا هر انسان آزاده‌ای که وجدان بیدار دارد نسبت به این فجایع نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده در رابطه با اینکه سفارت ایران در ترکیه مورد شنود قرار گرفته است، توضیح داد: این موضوع شنود به طور کلی همواره در حوزه‌های این چنینی مطرح بوده و گزارشاتی نیز منتشر شده که یک نگرانی جدی را در کل مجامع بین‌المللی ایجاد کرده و حتی بحث شنود مکالمات مقامات عالی‌رتبه کشورها هم مطرح شده لذا ما این موضوع را با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص سفر ظریف به عمان، با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران به منظور ترانزیت کالا و سفر مسافران از جنوب به سمت آسیای میانه پیشنهادی را مطرح کرده که در سال 1390 در عشق‌آباد این پیشنهاد به امضا رسیده اظهار داشت: در حال حاضر نیز جلسه‌ای در عمان در حال برگزاری است که این قرارداد در این جلسه نیز امضا می‌شود و بعد از آن ما شاهد تسهیل عبور و مرور از خلیج فارس به سمت کشورهای آسیای مرکزی خواهیم بود.

وی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: این سفر یک روزه بوده و امروز به پایان می‌رسد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه سفرهای رئیس جمهور به کشورهای مختلف تاکنون نتیجه موثری در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور داشته یا خیر؟ گفت: طی یک سال گذشته در نتیجه فعالیت‌های دولت، فضای جدیدی در حوزه سیاست‌خارجی و اقتصاد کشور ایجاد شده که در نتیجه آن ارتباط بیشتر با کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای همجوار بر اساس احترام متقابل و سازنده را هموار کرده است.

وی افزود: ما شاهد فعالیت اقتصادی و سیاسی خوبی در طی یک سال گذشته بودیم و این گفت‌وگوها باعث فراهم شدن زمینه همکاری ما با کشورهای مختلف شده است.

افخم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا بحث راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی بین ایران و آمریکا که در حواشی سفر رئیس جمهور به نیویورک مطرح شد در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفت:برای تنظیم هر قراردادی بسترهای سیاسی و حقوقی لازم است و ما برای چنین موضوعی به طور طبیعی نیازمند گفت و گو و ارزیابی‌هایی هستیم اما آنچه مهم است این است که فضای روانی برای همکاری فیمابین ایران و کشورهای مختلف جهان در حال حاضر بسیار مساعد است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص دستاوردهای اقدامات دیپلماسی ایران به ویژه رایزنی‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کشورهای منطقه برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکید کرد: از همان روزهای آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه ما در حوزه ارتباطات سیاسی از تمام ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای حساس کردن افکار عمومی جهان نسبت به جنایات صهیونیستی بهره گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: آقای ظریف مکالمان تلفنی متعددی در این رابطه با همتایان خود مبنی بر اینکه آنچه در غزه می‌گذرد یک جنایت است داشته است و برای محکومیت رژیم صهیونیستی تلاش کرده‌ایم؛ در عین حال به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران جلسه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد که علیرغم فرصت بسیار کم با استقبال خوب کشورهای عضو مواجه شدیم و سخنرانی‌های تمام روسای هیات‌ها حاکی از این بود که رژیم صهیونیستی رژیمی است که مرتکب جنایات جنگی در غزه شده است.

ادامه دارد...
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان