arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۴۲۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳

لاریجانی: مخالف دولتی شدن حوزه های علمیه هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر علی لاریجانی بعدازظهر پنجشنبه در نشست صمیمی با روحانیون مستقر و مسئولان فرهنگی بخش کهک قم اظهار کرد: بخش کهک که به نام فیلسوف بزرگ جهان اسلام ملاصدرا متبرک است باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بخش مهمی از زندگی پرطراوت علمی ملاصدرا در کهک رقم خورد و ایشان یکی از استوانه‌های تفکر فلسفی هستند که بخش مهمی از آثارشان را در این منطقه نوشته یا از نظر فکری سامان داده‌اند. بنابراین این فکر باید به نسل جدید شناسانده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تحسین اراده امام جمعه کهک در ایجاد مدارس علمیه در شهرهای مختلف تأکید کرد: چیزی که تفکر دینی را به شکل سالم و صحیح در جامعه حفظ می‌کند حوزه‌های علمیه است.

وی تاکید کرد: در سالهای گذشته بزرگان دینی ما همت کرده و حوزه‌های علمیه را پایه گذاری کردند که اثراتش را اکنون می‌بینیم.

لاریجانی آموزش‌های دینی و فقهی را پایه و رکن حفظ دین دانست و افزود: نباید این آموزش‌ها را به عنوان فروعات کم اهمیت دانست چرا که توجه به اینها شخصیت افراد را شکل می‌دهد.

نبود روحانی در روستاها ضایعه بزرگی است

رئیس قوه مقننه، نبود روحانی در روستاها را ضایعه بزرگی دانست و تأکید کرد: قم مرکز توجه به آموزش‌های دینی است بنابراین مساجد و روستاهای این استان نباید خالی از روحانی باشد.

وی با اشاره به وجود این مشکل در شهرهای مختلف کشور اضافه کرد: گاهی در جامعه ما از بی توجهی به مسایل فرهنگی صحبت می‌شود در حالی که بخش‌های مختلف فرهنگی وسایلی برای حقیقت فرهنگی هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که حقیقت فرهنگ در حوزه‌های علمیه و مساجد است، با اشاره به ابراز علاقه مردم به برنامه‌های مساجد اظهار کرد: وقتی این مساجد و امکانات وجود دارد و از طرفی مردم هم تعلق خاطر به برنامه‌های مساجد دارندو در این موضوع با مراجع تقلید صحبت کردم مراجع هم استقبال می‌کنند اما در مورد قطع شدن شهریه طلبه هایی که از قم به روستاهای دیگر مهاجرت می‌کنند پیگیری شده و  مراجع تقلید قول مساعد دادند.

وی گفت: در مورد این مسئله با مقام معظم رهبری هم صحبت کردم که ایشان دستور دادند این مشکل حل شود.

لاریجانی اضافه کرد: حضور روحانی در مساجد می‌تواند به تقویت پایگاه تربیت فکر صحیح کمک کند و ما باید به این فکر کمک کنیم.

وی با اشاره به توصیه‌هایی که در زمینه کمک به حوزه‌های علمیه به کمیسیون‌های بودجه و فرهنگی مجلس داشته است، تصریح کرد: باید به حوزه‌های علمیه کمک شود تا این نهادها توسعه یابند.

وظیفه داریم در کارهای عمرانی حوزه‌های علمیه را کمک کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته ما مخالف دولتی شدن حوزه‌های علمیه هستیم اما به عنوان مسئولان دولت و مجلس وظیفه داریم در کارهای عمرانی حوزه‌های علمیه را کمک کنیم.

وی بر لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: کمکی که دولت در چند سال اخیر به مراکز دینی کرده ناچیز بوده است.

لاریجانی توسعه مدارس علمیه در رونق بخشی به برنامه‌های مساجد با محوریت روحانیون فکری سازنده دانست و گفت: این کارها خیلی ارزشمند است و ما در مسئله بودجه کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به توریستی بودن منطقه کهک بر لزوم توجه ویژه به مسایل فرهنگی و تبلیغی این منطقه تأکید کرد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام سید حسین میرمومنی امام جمعه کهک ضمن ارایه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی این بخش بر لزوم حمایت از برنامه‌های فرهنگی در بخش کهک و نیز احداث حوزه علمیه در این بخش تاکید کرد.


منبع: مهر
نظرات بینندگان