arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳

وزیر ارشاد: تنها قرآن است که می تواند گروههای کوردل را هدایت کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حرمت گذاشتن به اندیشه ها و آیین های دیگران از آموزه های قرآنی دانست.


 علی جنتی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه پنجمین دوره نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم اظهار داشت: این کتاب در هنگامه رواج خداجویی و توحید باوری از یک طرف و دین ستیزی و فضیلت گریزی از طرف دیگر، می تواند کلید رابطه معمای ما با جهان باشد.

وی با اشاره به اینکه قرآن در هنگام بروز فتنه ها چراغ بصیرت می آفریند، تصریح کرد: با درک عمیق آموزه های قرآن که مربوط به جنبه های معنوی، فرا زمانی و فرا مکانی انسان است، نکته های ژرفی برای انسان فراهم و پرسش های تازه و نیازهای نوین مطرح می شود که قرآن پاسخگوی همه آنهاست.

وی تصریح کرد که قرآن، عامل وحدت همه مسلمانان جهان و ملاک یگانه بندگان خداوند در جهان پر رمز و راز امروز و سند هویت و شناسنامه فرهنگی و اعتقادی آنان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن را متعلق به انسان هایی دانست که زندگی آنان به طور دائم در حال تحول است.

وی اضافه کرد: به همین خاطر است که این کتاب جاودانه مانده و کهنه نشده و با هر شرایط تازه انسانی، نکات تازه ای را به آنان آموزد.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به هزاران مرد، زن، کودک و نوجوان ایرانی که در قالب قرآن پژوه، حافظ ، ناشر و هنرمند قرآنی برای تشریح، تفسیر و نشر این کتاب آسمانی همت بلند داشته و دارند، اظهار داشت: این افراد فرهنگ و هنر قرآنی را در این سرزمین بالنده و با شکوه کرده اند و ادبیات و هنر این سرزمین زمانی بالیدن گرفت که با قرآن عجین شدند.

وی پیدایش هنرهای وابسته به قرآن از جمله خوش نویسی، تذهیب، منبت سازی و مینیاتور را از مواهب این کتاب آسمانی خواند و گفت: هنرمندان زیادی از طریق همین هنرها در جوار قرآن تکامل یافته و گنجینه های ارزشمندی از قرآن های خطی را خلق کردند که در موزه های داخل و خارج کشور وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قرآن به ملت ایران عزت بخشید و باعث سربلندی ایرانی ها در میان سایر ملل دنیا شد، تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاعه فعالیت های قرآنی بویژه توسعه فرهنگ قرآنی در اولویت فعالیت های فرهنگی کشور قرار گرفت که این توفیق، حاصل عمل به توصیه های مقام معظم رهبری بود.

جنتی به جایگاه و نقش قرآن در سطح جهانی نیز اشاره کرد و گفت: جهان امروز تشنه معارف ناب قرآنی است و تنها قرآن است که می تواند گروههای کوردل را که به نام اسلام، زنان و کودکان بیگناه را با سلاح تعصبات دینی به خاک و خون می کشند به راه درست هدایت نماید.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در سخنانی در این آیین، عمل به آموزه های قرآن را تنها راه نجات مسلمان ها و غیر مسلمان ها دانست و گفت: این کتاب آسمانی در گذشته برای همه قابل فهم نبود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این خلاء تا حدود زیادی پر شد ولی نیاز است که کودکان از سنین پایین با قرآن انس بگیرند تا نتیجه مطلوب به دست آید.

علی اکبر شعبانی فرد سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم نیز با تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ قرآنی در اقصی نقاط دنیا گفت: نبود و ضعف این فرهنگ در دنیا باعث ظهور گروه های تکفیری و ایجاد شکاف در میان کشورهای اسلامی شده و می طلبد که برای مقابله با این پدیده های نوظهور به تقویت فرهنگ قرآنی در جامعه همت بگماریم.

اجرای برنامه تواشیح توسط گروه وحدت روستای کوشه، قرائت اشعار قرآنی، اهداء جوایز به برندگان مسابقات قرآنی و بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از غرفه های نمایشگاه از دیگر بخش های آیین اختتامیه پنجمین دوره نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم بود
منبع: ایرنا
برچسب ها: ملل ، قرآن ، معارف ، جشنواره
نظرات بینندگان