arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳

اولین اروپایی مبتلا به ابولا بستری شد/احتمال اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«میگل پاهارس»، کشیش شهروند اسپانیا که مبتلا به ویروس ابولا تشخیص داده شده، بامداد پنجشنبه و پس از ورود به مادرید، قرنطینه و به بیمارستان منتقل شد.

گزارش‌ها حاکیست که این کشیش در جمهوری لیبریا به ابولا مبتلا شده است.

ابولا از فوریه سال جاری میلادی (2014) در غرب آفریقا و به ویژه در کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا شیوع گسترده پیدا کرده و بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکنون 1711 نفر به ویروس ابولا مبتلا شده که 932 نفر از آنها جان باخته‌اند. در لیبریا برای مبارزه با این بیماری مدت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام شده است.

به گزارش یورونیوز، «جوزف بوکایی»، معاون رئیس جمهوری لیبریا روز پنجشنبه در مورد علت برقراری وضعیت اضطراری گفت: پزشکان قادر به دسترسی به بیماران نبوده‌اند زیرا مورد حمله قرار می‌گرفتند. هدف ما همچنین محدود کردن آزادی رفت و آمد به خاطر ایجاد فرصتی برای کنترل این بیماری بوده است.

بی‌بی‌سی‌ نیز گزارش داد: سازمان جهانی بهداشت نیز اخیرا اعلام کرده که ممکن است در صورت ادامه شیوع وسیع این بیماری در آفریقا، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کند.

این سازمان قرار است در روزهای آینده اجلاسی اضطراری برگزار کند تا متخصصان با بحث و بررسی برای استفاده از داروهای آزمایشی جهت درمان این بیماری لاعلاج به تصمیم مناسبی برسند. تصمیم سازمان جهانی بهداشت برای بررسی داروهای تجربی در حالی اعلام می‌شود که وزارت بهداشت عربستان می‌گوید یک بیمار مشکوک به ابولا در عربستان سعودی جانش را از دست داده است. این فرد که با علایم شبیه بیماری ابولا بستری بوده در بیمارستانی در جده درگذشت. این بیمار به تازگی از سیرالئون یکی از کشورهای به شدت آلوده به ویروس ابولا بازگشته بود. اگر این موضوع تایید شود این اولین مرگ ناشی از ابولا در خارج از آفریقا خواهد بود. اکنون نیز یک شهروند اروپایی مبتلا به این ویروس قرنطینه شده است.

مقام‌های بهداشتی عربستان از بیمار نمونه‌هایی گرفته‌اند تا در آزمایشگاه‌هایی در ایالات متحده و آلمان بررسی شود. در همین حال متخصصان سازمان جهانی بهداشت در شهر ژنو سوئیس جمع شده‌اند تا در واکنش به شیوع این بیماری بحث کنند. پس از این کنفرانس دو روزه آنها در مورد اعلام وضعیت اضطراری برای سلامت عمومی تصمیم می‌گیرند.

در همین حال «تارک یساراویچ» از سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که مسایل اخلاقی و ایمنی پیرامون استفاده از داروهای تجربی وجود دارد و باید درباره آن به اندازه کافی بحث و بررسی صورت گیرد. «ماری پال کینی» دستیار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز اظهار داشته که شرایط کنونی پیچیده است و باید از متخصصان اخلاق پزشکی پرسید که مسئولانه‌ترین اقدام در این موارد چیست؟

سازمان جهانی بهداشت و انستیتو پاستور، علت شیوع مجدد ابولا در غرب آفریقا را خودداری بسیاری از خانواده‌ها از آشکار کردن ابتلای اعضای خود به ویروس این بیماری و نیز کافی نبودن امکانات و تجهیزات پزشکی این کشورها می دانند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان