arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳

مشاور اقتصادی روحانی:دو ضمانت اجرایی برای بسته سیاستی داریم/سیاست انبساط پولی ما را گرفتار تورم می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدعلی نجفی دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت امروز در نشست خبری تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود اظهار داشت: از سال 91 به این طرف اقتصاد کشور دچار دو عارضه مهلک یعنی تورم و رکود شد.
 
وی افزود: در طول 2 سال 91 و 92 اقتصاد کشور رشد منفی داشته است و میزان تورم به حدود 40 درصد رسید.

**تسویه بخش عمده ای از بدهی دولت به بانک ها تا پایان سال 94
 
نجفی در خصوص بالا بردن توان اجرایی بانک‌ها در این بسته سیاستی تصریح کرد: بخش عظیمی از ضعف بانک‌ها در طول سالیان اخیر ناشی از بدهی دولت به بانک‌ها می‌شود.
 
وی افزود: دولت گذشته بانک‌ها را خزانه خود می‌پنداشته و در هر جا که دچار کمبود می‌شد از منابع این ارگان‌ها استفاده می‌کرد.
 

نجفی با بیان اینکه اولین بار در کشور قبل از ارائه برنامه، سیاست و دلایل خود را اعلام کردیم، گفت: خواستیم کارشناسان نقاط ضعف این بسته را بیان کنند و بعد از آن بسته در اختیار کارشناسان قرار گرفت، امیدواریم اشکالات به حداقل برسد و این برنامه برای سال 93 و 94 است که امیدواریم تا پایان 94 به طور قطعی بگوییم اقتصاد کشور از رکود خارج شده است.

وی تأکید کرد: برنامه ششم از سال 95 شروع می‌شود و امیدواریم با خروج از رکود رشد اقتصادی پایدار را شروع کنیم و این برنامه مقدمه برنامه ششم توسعه کشور است.

وی در خصوص فروش اموال توسط بانک‌ها تصریح کرد: بانک‌‌ها بخش عمده‌ای از اموال خود را برای خرید اموال منقول و غیرمنقول صرف کردند.

وی ادامه داد: از این رو قرار شد هر سال 33 درصد از اموال غیرمنقول بانک‌ها (مازاد از آن حد مجازی که بانک‌ مرکزی اعلام کرده) فروخته شود و منابع این فروش برای ارائه تسهیلات صرف شود.

وی اضافه کرد: همچنین 20 درصد از اموال منقول بانک‌ها مازاد بر حد مجازی که بانک مرکزی اعلام کرده است فروخته خواهد شد.

نجفی به افزایش سرمایه بانک‌ها اشاره کرد و گفت:در خصوص بانک‌هایی که دولت سهام دار آنهاست پیش‌بینی افزایش سرمایه را کردیم چرا که افزایش هر یک ریال سرمایه منجر به 12 تا 12.5 برابری ارائه تسهیلات می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئله مهمی از رکود کشور به منابع مالی بر می‌گردد افزود: سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود به نحوی است که به هیچ عنوان کاری نکنیم که پایه پولی افزایش یابد چرا که این مسئله منجر به افزایش تورم می‌شود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور در خصوص تحریک تقاضا نیز تصریح کرد: نباید اقدامی کنیم که پیش از اینکه عرضه به اندازه کافی افزایش یابد تقاضا را تحریک نماییم زیرا این مسئله نیز تورم را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در بخش تقاضا بیشتر تمرکز ما روی تحریک تقاضای خارجی است و در خصوص تحریک تقاضای داخلی به دلیل آنچه که گفته شد کمی احتیاط کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر قرار است از منابع ریالی صندوق توسعه ملی استفاده شود نباید به هیچ وجه منجر به افزایش پایه پولی کشور شود گفت: این مسئله از نظر برخی‌ها محدودیت محسوب می‌شود ولی ما ناگریز بودیم که به این مسئله توجه کنیم.

وی افزود: صندوق قانون و هیئت امنایی دارد که دستورالعمل آن را مشخص می‌کند از این رو مواردی را که در این بسته در خصوص صندوق توسعه ملی گنجانده‌ایم موارد جدیدی است و نیازی به تدوین قانون جدید نداشتیم.

وی افزود: توان صندوق در یک حدی است که وظایفی را با توجه به میزان درآمد نفتی پذیرفته است.

به گفته وی، در صورت لغو تحریم‌ها و افزایش درآمد نفتی کشور قطعاً سهم 28درصدی صندوق نیز بالا می‌رود.

**پاسخ نجفی به انتقاد دو تن از نمایندگان مجلس به بسته سیاستی

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص انتقاد دو تن از نمایندگان مجلس به بسته مذکور اظهار داشت: ما مجموعه انتقاداتی که به بسته شده است جمع‌آوری و دسته بندی می‌کنیم و برخی را که وارد است برای اصلاح بسته در نظر بگیریم و به برخی که غیرمنطقی است پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: این دو نماینده اعلام کرده‌اند که سیاست‌های این بسته مبتنی بر سیاست‌های بسته بین‌المللی پول است که البته این نکته را به صورت کلی عنوان کرده‌اند و نیاز است به صورت جزئی نظر خود را در این خصوص بیان کنند.

وی تصریح کرد: اینکه بگویند این بسته تداوم  سیاست‌های تعدیل اقتصادی است باید دقیقا عنوان کنند در کدام بخش.اینکه شما مهری داشته باشید و هر وقت بخواهید کسی را نقد کنید آن را روی پیشانی وی بکوبید پذیرفتنی نیست.
وی تصریح کرد: اینکه بگویند این بسته تداوم  سیاست‌های تعدیل اقتصادی است باید دقیقا عنوان کنند در کدام بخش.اینکه شما مهری داشته باشید و هر وقت بخواهید کسی را نقد کنید آن را روی پیشانی وی بکوبید پذیرفتنی نیست. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930518000370#sthash.wkPquzZF.dpuf

وی ادامه داد: آنها نکته‌ای را در خصوص اینکه دولت قرار است نقش خود را در اقتصاد کشور به طور کلی از بین ببرد عنوان کرده‌اند که به واقع نگرش دولت در این بسته اینگونه نیست.

وی افزود: اگر از نظر آنها نقش دولت فقط قیمت‌گذاری باشد، بله ما این مسئله را قبول نداریم بلکه دولت نقش خود را به صورت تدریجی از قیمت کالاها کم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت 3 وظیفه در اقتصاد کشور دارد گفت: نقش دولت در اقتصاد باید منجر به ایجاد ثبات در اقتصاد کلان، مقابله با انحصار و ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد باشد.

وی با تأکید بر اینکه در تمام دنیا این مسئله را قبول کرده‌اند افزود: اگر دولت بتواند این سه موضوع را به خوبی در دستور کار خود قرار دهد نقشش را به درستی ایفا کرده است.

وی تأکید کرد: پاسخ‌های مشخصی به آنچه که این دو تن از نمایندگان مجلس عنوان کرده‌اند وجود دارد.

**از سال 95 رشد اقتصادی موردنظر اتفاق خواهد افتاد

نجفی با بیان اینکه نتایج این بسته در نیمه دوم سال 93 ظاهر خواهد شد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال به صورت کلی اقتصاد کشور رشد 1 تا 2 درصدی داشته باشد.

وی افزود: همچنین امیدواریم در سال 94 رشد بین 3 تا 4 درصدی را تجربه کنیم.

به گفته وی از سال 95 رشد اقتصادی مورد نظر دولت اتفاق خواهد افتاد.

** بسته تکمیلی برای این بسته سیاستی خواهیم داشت

مشاور اقتصادی رییس جمهور با بیان مطلب فوق تصریح کرد: در بسته تکمیلی نقش برخی از پیشران‌های ذکر شده در بسته سیاستی کنونی روشن می‌شود و نظرات کارشناسانی در آن بسته در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: سه عدد از وزارت‌خانه‌ها که شامل نفت و گاز، مسکن و صنعت و معدن به عنوان بخش‌های پیشران در این بسته در نظر گرفته شده‌اند.

**خودرو در صورت رعایت نکردن فاکتورهای موردنظر ما از اولویت‌ها خارج می‌شود


دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران در خصوص سرانجام بسته سیاستی گفت: پیش‌بینی می‌شود تورم تا 2 سال آینده به 15 درصد برسد اما به طور جدی سال 95 را با اجرای بسته مذکور با تورم زیر 20 درصد آغاز خواهیم کرد.

وی در خصوص چگونگی حمایت از صنعت خودرو نیز تصریح کرد: خودرو نیز در بسته اقتصادی پیش بینی شده است مورد حمایت قرار گیرد.

وی افزود: به شرطی که فاکتورهای موردنظر ما را رعایت کند، در غیر این صورت از اولویت‌ها خارج می‌شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کلید حل اقتصاد کشور جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی در تولید است به دو نکته مهم در بسته اشاره کرد و گفت: بهبود فضای کسب و کار و سیاستهای تشویقی سرمایه‌گذاری و تسهیل امور تولیدی از جمله این مباحث بوده و تا وقتی تحریم هستیم نباید انتظار برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بالا برود. در سفری که به اسپانیا داشتم فعالان بخش خصوصی آنها اعلام کردن که بزرگترین لطمه تحریم به آنها رسیده اما ترس برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

**حذف تدریجی شکاف ارز دولتی و ارز آزاد سیاست ما در خصوص نرخ ارز کشور است

مشاور اقتصادی رییس جمهور در مورد اینکه گفته می‌شود نرخ ارز کشور شناورسازی خواهد شد گفت: سیاست ما حذف تدریجی شکاف ارز دولتی و آزاد است.

وی با بیان اینکه منتقدان این مسئله را به عنوان شناورسازی در نظر گرفته‌اند افزود: آنها در واقع با در نظر گرفتن این موضوع افزایش نرخ ارز را پیش بینی کرده‌اند در حالی که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

نجفی ادامه داد: در واقع مطلبی که ما عنوان کردیم این است که با توجه به شرایط می‌توانیم سرعت حذف تدریجی شکاف ارز دولتی و آزاد را افزایش دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد در این مسئله، نرخ ارز آزاد به نرخ ارز دولتی برسد.

**چه کسی گفته تورم انتظاری، 25 درصد است؟

وی با مطرح کردن پرسش خود ادامه داد: در خصوص سود بانکی بحث ما این بود که اجازه دهیم بانک‌های دولتی یک رقابت حداقلی داشته باشند و این نرخ را تورم انتظاری متناسب کنیم.

وی با بیان اینکه آقایان بر اساس فرض‌های بسته را نقد کرده‌اند گفت: آنها با در نظر گرفتن تورم انتظاری 25 درصد ارقامی را برای نرخ سود بانکی و نرخ تسهیلات عنوان کرده‌اند که در واقع تمام این ارقام محاسبات اشتباهی آنهاست.

وی افزود: امیدواریم در سال 93 نرخ تورم پایین‌تر از 25 درصد شود.

**دو ضمانت اجرایی برای بسته سیاستی داریم

نجفی با بیان اینکه دو ضمانت اجرایی برای این بسته در نظر گرفته‌ایم گفت: اول اینکه برای تنظیم این بسته تمام دستگاه‌های اجرایی در رابطه با این احکام آمادگی اجرا را دارند که این مسئله ضمانت حداقلی برای اجرای درست است.

وی افزود: اما ضمانت بعدی ستادی زیرنظر معاون اول رییس جمهور متشکل از چند تن از اعضای دولت و صاحبنظران اقتصادی که مواردی را همچون طراحی یک نقشه راه، اخذ برنامه‌های عملیاتی از دستگاه‌ها، کنترل نحوه اجرای دستگاه‌ها و ارائه گزارش تکمیلی انجام خواهند داد.

وی تأکید کرد:در پایان سال 94 تصمیم می‌گیریم که در نهایت این بسته چه فرجامی داشته باشد و امیدواریم در بخش اجرایی دچار مشکل نشود.

**سیاست انبساط پولی ما را گرفتار تورم می‌کند/بسته سیاستی مقدمه برنامه ششم توسعه است

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه یکی از موارد موردنظر ما این است که هر سیاستی که اتخاذ می‌کنیم ما را مجدد به وضعیت تورم بالا برنگرداند گفت: سیاست انبساط پولی ما را گرفتار گرداب تورم می‌کند. بنابراین باید سیاست‌های ملی و مبتنی بر اقتصاد کشور را طراحی می‌کردیم.

وی افزود: در این 4ماه و نیم اقتصاد دانان زیادی با دولت همکاری کردند و برنامه‌های زیادی در حضور رییس جمهور مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه به تدوین این بسته منجر شد.

وی با اشاره به اینکه بسته سیاستی خروج غیرتورمی از رکود مقدمه‌ای برای برنامه ششم توسعه در سال 95 است تصریح کرد: از این بسته سیاستی نباید انتظار برنامه توسعه و جامع اقتصادی را داشته باشیم بلکه این برنامه برای سال‌های 93 و 94 تدوین شده است.

وی افزود: ما امیدواریم در پایان سال 94 بتوانیم اعلام کنیم اقتصاد کشور از رکود خارج شده و برای برنامه ششم در سال 95 آماده شده‌ایم.

دبیر ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت همچنین با اشاره به مشکل بنگاه‌ها گفت: در حال حاضر نبود منابع مالی در بسته و امکان تسهیلات دهی بانک‌ها پیش‌بینی شده که 60 درصد کل منابع بانک‌ها برای سرمایه در گردش واحدهاس صنعتی اختصاص یابد و نیمسال دوم 93 مشکل سرمایه در گردش به شدت کاهش خواهد یافت.

**ایجاد تقاضای مؤثر، سیاست ما برای حوزه مسکن است

نجفی با بیان اینکه در این بسته ایجاد تقاضای مؤثر برای مسکن را در نظر گرفته‌ایم تا رکود 2 سال اخیر را از بین ببریم گفت: برای این مسئله سیاست وزارت راه و شهرسازی ایجاد صندوق‌های مسکن است.

وی افزود: ایجاد این صندوق ها از طریق تشکیل صندوق‌های مسکن با همکاری بانک مرکزی خواهد بود تا بتوان به متقاضیان تسهیلات ارائه کرد. وزارت راه و مجموعه‌ای از سیاستهای این بخش را پیشنهاد کرده که در بسته نرسیدیم جمع‌بندی کنیم اما در بسته تکمیلی ارائه خواهد شد.
نظرات بینندگان