arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳

ممنوعیت فعالیت صرافی ها بدون مجوز بانک مرکزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با بیان آنکه فعالیت صرافی ها تنها با دریافت مجوز از بانک مرکزی امکانپذیر است، گفت: مردم برای خرید و فروش ارز باید به واحدهای صنفی مجاز مراجعه و از مراجعه به صرافی های غیرمجاز یا دستفروشان پرهیز کنند.

 به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ عبدالمهدی ارجمندنژاد در خصوص تمدید مهلت انطباق صرافی ها با دستورالعمل جاری تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی ها، اظهار داشت: پس از تصویب این دستورالعمل در اول مرداد ماه سال 1392، شورای پول و اعتبار فرصت یکساله ای را برای صرافی ها در نظر گرفت تا شرایط خود را با دستورالعمل مذکور تطبیق دهند که علی القاعده این فرصت در اول مرداد ماه امسال پایان یافته است.

وی اضافه کرد: با توجه به وصول درخواست های متعدد از سوی بسیاری از صرافی ها و مجامع رسمی و حرفه ای طی یک سال گذشته، مبنی بر درخواست بازنگری در مفاد دستورالعمل مذکور؛ بازنگری در آن در دستور کار بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قرار گرفت که انتظار می رود حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری در این شورا به تصویب برسد و متعاقب آن ابلاغ شود.

وی افزود: از این رو، شورای پول و اعتبار نیز در یکهزار و یکصد و هشتاد و دومین جلسه خود در بیست و چهارم تیرماه 1393 ؛ مهلت انطباق با دستورالعمل کنونی را به مدت دو ماه دیگر یعنی تا پایان شهریور ماه سال جاری تمدید کرد بدیهی است پس از تصویب دستورالعمل جدید و ابلاغ آن به صرافی ها، این نهادهای پولی موظف هستند شرایط خود را با دستورالعمل جدید منطبق نمایند که البته به موقع خود، اطلاع رسانی های مناسب در این زمینه به عمل خواهد آمد.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تاکید کرد: به موجب ماده 96 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، ایجاد و ثبت نهادهای پولی و اعتباری از قبیل بانک ها، موسسات اعتباری، تعاونی های اعتبار، صندوق های قرض الحسنه، صرافی ها و شرکت های واسپاری(لیزینگ ها) و همچنین ثبت تغییرات نهادهای مذکور فقط با اخذ مجوز از بانک مرکزی میسر است.

وی گفت: تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند ضمن رعایت مفاد این ماده، همکاری لازم را با بانک مرکزی به عمل آورند و اساساً نظارت بر صرافی ها و دیگر نهادهای بازار پولی کشور، اگرچه برابر قوانین و مقررات موضوعه برعهده بانک مرکزی است لیکن این نظارت بدون همکاری سایر دستگاه ها به خصوص نیروی انتظامی، مراجع ثبتی و قضایی امکان پذیر نیست و همکاری تمام دستگاه های مذکور را می طلبد، درست همان گونه که در قانون هم پیش بینی شده است.

ارجمندنژاد در خصوص وظایف صرافی ها گفت: صرافی ها موظف هستند در چارچوب دستورالعمل ناظر بر صرافی ها فعالیت و هنگام معامله با اشخاص، هویت آن ها را احراز و در فاکتور ثبت و نسخه ای از آن را به مشتریان ارائه کنند، ضمن آنکه باید اطلاعات مربوط را در سامانه سنا وارد کنند. مشتریان نیز باید صرفاً با صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی معامله و از انجام معاملات با صرافی های غیرمجاز و یا دستفروشان، به طور جد پرهیز کنند.

وی در پایان اظهار داشت: اسامی صرافی های مجاز در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی WWW.CBI.IR درج شده و مردم می توانند به آن رجوع کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان