arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳

زنگنه: در مذاکرات فروش نفت خودمان را محدود نمی کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت با بیان اینکه در مذاکرات فروش نفت خودمان را محدود نمی کنیم، گفت: طبق برنامه قرار است تا پایان سال ٩٤ ، ٢٠٠ میلیون متر مکعب گاز به تولید پارس جنوبی افزوده شود که سهم سال ٩٣ و ٩٤ هر کدام ١٠٠ میلیون متر مکعب است.


 بیژن نامدار زنگنه در خصوص سفر هفته گذشته خود به مسکو که در این سفر به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه حضور داشت، گفت: در جریان سفر به روسیه تفاهم نامه ای به منظور توسعه روابط اقتصادی، فنی و تجاری بین دو کشور امضا شده است.

وی افزود: در این سفر همچنین توافق نامه ای برای آسان سازی عملیات بانکی میان بانکهای ایرانی و روسی با هدف شتاب بخشی در عملیات تجار دو کشور امضا شد.

زنگنه ادامه داد: در دیدار با همتای روسی خود درباره برگزاری بهتر و موفق تر اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی میان دو کشور که قرار است شهریور در تهران برگزار شود، مذاکراتی انجام شد.

وی اظهار داشت: در مذاکرات برای فروش نفت، خودمان را محدود به چیزی نمی کنیم، اما شایعاتی که درباره امضای قرارداد با روسیه برای فروش نفت ایران وجود دارد، صحت ندارد.

وزیر نفت با بیان این که یکی از برنامه های دولت برای خروج از رکود اقتصادی، جایگزینی گاز با سوخت مایع در نیروگاههای کشور است، گفت: در پنج ماه اخیر تحول عظیمی در تولید و تامین گاز کشور رخ داده و به همین نسبت از مصرف سوخت مایع کاسته شده است.

زنگنه با اشاره به مقایسه پنج ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته و کاهش مصرف سوخت مایع، اظهار کرد: تلاش وزارت نفت بر این است که بیش از گذشته اقدامهایی برای کاهش هر چه بیشتر سوخت مایع و جایگزینی آن با گاز انجام دهد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه هر چه سوخت مایع کمتری مصرف شود، صادرات نیز افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: با افزایش صادرات می توان تراز ارزی کشور را مثبت کرد.

وی همچنین با بیان اینکه با تزریق ریال به اقتصاد کشور می توان چرخه تولید را توسعه بخشید، تاکید کرد: امیدواریم این برنامه در آینده نیز با جدیت پیگیری شود.

زنگنه یادآوری کرد: جایگزینی گاز با سوخت مایع همراه با پیش بینی برنامه های میان مدت و بلند مدت وزارت نفت برای افزایش راندمان حرارتی نیروگاه ها در آینده انجام خواهد شد.

زنگنه درباره فاز ١١ و احتمال حضور شرکت فرانسوی توتال در این فاز گفت: با برداشته شدن تحریمها ممکن است بسیاری از شرکتها در پروژه های صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه حتی اگر تحریمها برداشته نشود ایران توسعه فاز ١١ را شروع خواهد کرد، گفت: البته توسعه فاز ١١ پس از هفت فاز اولویت اول (١٢و ١٥ تا ١٧ پارس جنوبی) و فازهای اولویت بعدی یعنی، فازهای ١٩،١٣، ٢٠ و ٢١، ٢٣ تا ٢٤ و ١٤ آغاز می شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هدف ما تولید گاز است نه تعریف طرحهای جدید، افزود: باید پولها درست هزینه شود تا به نتیجه برسد.

زنگنه درباره واردات بنزین نیز گفت: واردات بنزین طبق برنامه تا پایان امسال انجام می شود و از خرداد ماه بنزین یورو ٤ وارد کشور شده است.

وزیر نفت درباره افزایش ٧٠٠ هزار بشکه ای ظرفیت تولید تا پایان سال ٩٤ که در بسته ˈسیاست خروج غیر تورمی از رکودˈ به آن اشاره شده است، گفت: تا پایان سال ٩٤ چنین برنامه ای وجود ندارد، ضمن اینکه این سیاست به سرعت روی رکود تاثیر نمی گذارد و در واقع برای سالهای آینده است.

زنگنه افزود: برنامه وزارت نفت برای افزایش ٧٠٠ هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت سه ساله است.

وی درباره اینکه آیا منابع بخش نفت در بسته ˈسیاست خروج غیر تورمی از رکودˈ از بند ˈقˈ تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ تامین می شود، گفت: به یک معنی از بند ˈقˈ است اما منبع اصلی تامین آن، صندوق توسعه است.

وزارت نفت اعلام کرد، زنگنه درخصوص کمکهای این وزارتخانه به وزارتخانه های دیگر در قالب بند ˈقˈ اظهار داشت: وزارت نفت تا کنون به سازمانها یا وزارتخانه ای کمک نکرده و قولی هم به آنها نداده است. در واقع این پرداخت در مقابل صرفه جویی انرژی انجام می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان