arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۲۴۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۳

زنگنه: عدم وجود رقابت در ساخت تجهیزات صنعت نفت باعث تبانی می شود

وی با بیان این که، در سال گذشته به دلیل کمبود گاز حدود 18 میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاه ها سوزانده شد گفت: در نیروگاه های استان سیستان و بلوچستان نیز سالانه 2 میلیارد دلار سوخت مایع مصرف می شود که با صرف هزینه یک و نیم میلیارد دلار می توان به این استان گازرسانی و مصرف سوخت مایع را متوقف و آن را صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت برنامه های این وزارتخانه را برای کاهش مصرف سوخت، توسعه گازرسانی، ساخت مینی ال ان جی و جمع آوری گازهای همراه تشریح کرد و گفت: تحریم ها، صنعت نفت و صادرات این محصول را مورد هدف قرار داد و ما برای خروج از رکود باید به این صنعت توجه کنیم.


به گزارش انتخاب بیژن نامدار زنگنه در پنل تخصصی انرژی همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با بیان اینکه وزارت نفت تمرکز اصلی خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی بر روی افزایش تولید گاز قرار داده است، اضافه کرد: در صورت افزایش تولید گاز، امکان صادارت گسترده سوخت مایع فراهم خواهد شد.

وی با بیان این که، در سال گذشته به دلیل کمبود گاز حدود 18 میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاه ها سوزانده شد گفت: در نیروگاه های استان سیستان و بلوچستان نیز سالانه 2 میلیارد دلار سوخت مایع مصرف می شود که با صرف هزینه یک و نیم میلیارد دلار می توان به این استان گازرسانی و مصرف سوخت مایع را متوقف و آن را صادر کرد.

زنگنه با اشاره به ظرفیت های بند ˈقˈ تبصره 2 قانون بودجه سال 92، اظهار داشت: در صورت تامین گاز برای سه میلیون خانواری که از این نعمت محروم هستند، در مصرف چهار میلیارد لیتر نفت سفید و 2 میلیون تن ال پی جی صرفه جویی می شود.

وی با بیان این که، با پولی که در یک سال صرف تامین نفت سفید و ال پی جی می شود می توان به سه میلیون خانوار گازرسانی کرد گفت: بر اساس بند ˈقˈ تبصره 2 قانون بودجه سال 92 حدود 2 میلیارد دلار برای کاهش مصرف گاز 3.5 میلیون موتورخانه و 10میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل ریلی متعهد شده ایم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به گسترش صنعت مینی ال ان جی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تا یک ماه آینده فراخوان احداث مینی ال ان جی ها در شبکه گازرسانی کشور منتشر خواهد شد.

وزیر نفت گفت: همچنین گاز 600 هزار خانوار روستایی را نیز از طریق سی ان جی تامین خواهیم کرد.

زنگنه با بیان اینکه روزانه بیش از 20 میلیون مترمکعب گاز همراه در کشور سوزانده می شود، اظهار داشت: طرح های جمع آوری فلر تا پنج سال آینده به بهره برداری رسیده و گاز حاصله به قیمت ارزان به سرمایه گذاران واگذار می شود.

وی با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای احداث هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه ای در سیراف، افزود: با ساخت این پالایشگاه ها دیگر میعانات گازی صادر نمی شود.

وزیر نفت در بخش دیگری از اظهارات خود از واگذاری گاز برای طرح های تولید و صادرات برق خبر داد و گفت: گاز به واحدهایی که دارای راندمان بیش از 50 درصد باشند واگذار می شود.

زنگنه با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور در حال حاضر 1.8 میلیون بشکه در روز است، ادامه داد: با راه اندازی فازهای جدید ظرفیت پالایشی کشور به سه میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به حمایت از سازندگان داخل، گفت: در بخش ساخت تجهیزات صنعت نفت باید رقابت وجود داشته باشد، در غیر این صورت با هم تبانی می کنند.

وزیر نفت اضافه کرد: علاوه بر توسعه فازهای پارس جنوبی و ساخت پالایشگاه های سیراف، طرح افزایش 700 هزار بشکه نفت خام نیز در حال اجرا است که برای اجرای آنها نیاز زیادی به تجهیزات وجود دارد.

زنگنه همچنین با انتقاد از خودداری برخی پالایشگاه های واگذار شده برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی مانند قیر سازی، گفت: آنها باید به تعهدات خود در زمان واگذاری عمل کنند.

سازندگان و فعالان صنعت نفت در این پنل تخصصی، مشکلات این صنعت را مطرح و خواستار حل آنها شدند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان