arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۳

از نقش پر رنگ ظریف در ادبیات تا خنده های بی صدای او در جمع شاعران

شاعران شعر می‌خوانند و در حرف‌های‌شان اشاره‌ای هم به وزیر می‌کنند. مثلا عبدالجبار کاکایی که می‌گوید آقای ظریف نقش پررنگی در ادبیات ما دارد چون معمولا در حکایت‌ها می‌گویند:‌«ظریفی گفت...»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بعدازظهر تابستانی تهران، و خیابان‌های هنوز پر از درخت نیاوران که در برابر برج‌ها مقاومت می‌کنند شاهد برنامه‌ای عجیب بودند. در خیابان آقایی کمی پایین‌تر از مرکز مطالعات سیاسی، در کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه، شاعرانی گرد آمده‌اند تا برای هم و حاضران شعر بخوانند.

به گزارش انتخاب شاعرانی که منتظرند تا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم هم به جمع‌شان اضافه شود. علی معلم، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، افشین علاء، علی آبان و ... از جمله شاعرانی هستند که در این مجلس حضور دارند. شب شعری که مجری‌اش ساعد باقری‌ست و می‌گوید حداقل هشت سالی هست که مجری‌گری نکرده است.

شاعران شعر می‌خوانند و در حرف‌های‌شان اشاره‌ای هم به وزیر می‌کنند. مثلا عبدالجبار کاکایی که می‌گوید آقای ظریف نقش پررنگی در ادبیات ما دارد چون معمولا در حکایت‌ها می‌گویند:‌«ظریفی گفت...»

سرانجام آقای وزیر از راه می‌رسد. وزیری که از همایش سفرا می‌آید و می‌گویند، مغرب نشده باید در مرقد امام (ره) باشد. الان ساعت ۶ بعدازظهر است و معلوم نیست محمدجواد ظریف با چه وسیله‌ای می‌خواهد خودش را از نیاوران به مرقد برساند.

با این حال، می‌نشیند و به شعرخوانی شاعران گوش می‌دهد. ساعد باقری از افشین علاء که شعری برای آقای ظریف سروده می‌خواهد که پشت تریبون برود. او نیز می‌آید و شعر طنزش را برای ظریف می‌خواند.ا) شعری که با خنده‌های ممتد و بی‌صدای ظریف همراه است.

بعد از علاء، آقای وزیر به پشت تریبون می‌رود تا از شاعران به خاطر کمبود وقتش و این که نمی‌تواند بیشتر از این در کنارشان بماند عذرخواهی کند. او درباره پروژه‌ای حرف می‌زند که علیه ایران و به بهانه موضوع هسته‌ای در جهان شکل گرفته است: «پروژه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه موضوع هسته‌ای به راه افتاده پروژه ارائه یک تصویر امنیتی و یک تهدید از ایران است. چیزی که به هیچ‌وجه با این تاریخ، با این ادبیات و با این فرهنگ بیگانه‌تر نیست.»

او ادامه می‌دهد: « من در زمان رای اعتماد در مجلس خدمت نمایندگان هم گفتم ما باید این پروژه را شکست دهیم، کاری به ماجرای هسته‌ای نداریم. تمام هدف آنها این است که از این مردم خوب تصویری غیر واقعی بسازند و این طور القا کنند که این نظام و این کشور خطرناک هستند.»

ظریف می‌افزاید: «ما وارث سعدی و حافظ و مولاناییم. آن زمان که من جزو اعضای شخصیت‌های برجسته گفت‌وگوی تمدن‌ها بودم، ـ طرحی که توسط ریاست محترم جمهوری وقت جناب آقای خاتمی پیگیری می‌شد ـ در بررسی‌های‌مان به شعرهایی برمی‌خوردیم که ۹۰۰ سال پیش سروده شده بود. یعنی زمانی که دیگران در اوج نابردباری و خشونت بودند، شاعران ما صحبت از همنوعی و همزبانی می‌کردند که «زبان همدلی خود دیگر است/ همدلی از همزبانی خوش‌تر است».

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: «ما وارث این میراثیم و هیچ کس مثل شما اساتید بزرگوار نمی‌تواند این تصویر غلط که از جمهوری اسلامی، از فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی در دنیا به غلط جا افتاده را عوض کند. به امید روزی که این دروغ‌پردازی‌ها دیگر در جهان جایی نداشته باشد.»

او به شاعران قول داد که در برنامه‌ای مفصل‌تر در کنار آنها باشد تا بتوانند درباره حل این مسئله و عوض کردن تصویر ایران در افکار عمومی جهان، صحبت و تبادل نظر کنند.



منبع: خبرآنلاین

نظرات بینندگان