arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

موافقان و مخالفان روحاني

مسعود پزشکيان، نماينده تبريز: آقاي روحاني بايد راهي را که به نفع دولت و مردم و مملکت است ادامه دهد و در اين راه بايد با شفافيت، مسايل را براي مردم بيان کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بهترين پاسخ، سکوت است
علي مطهري، نماينده تهران در مجلس: تاکتيک برخي از منتقدان اين است که رييس‌جمهور را عصباني کنند، رييس‌جمهور بايد سعه‌صدر و تحمل بيشتري داشته و برخورد انفعالي با منتقدان نداشته باشد. درحال‌حاضر تاکتيک برخي از منتقدان اين است که حرفي را مطرح کرده و رييس‌جمهور را عصباني کنند، سپس ايشان هم در مقابل، واکنش تندي نشان دهد و بعد دوباره آنها پاسخ دهند و همين سير ادامه يابد. معتقدم رييس‌جمهور بايد از کنار بسياري از انتقادها بگذرد و گاهي بهترين پاسخ سکوت است. روش اسلامي و سيره اميرالمومنين(ع) در دوره خلافت هم اين‌گونه بود که تحمل و سعه‌صدر زيادي در مقابل منتقدان و مخالفان داشتند. با اين حال برخي جملات روحاني، خاطره آقاي احمدي‌نژاد را زنده کرد. البته عده‌اي سخن ايشان را تحريف کردند. مثلا يکي از روزنامه‌ها از قول رييس‌جمهور در صفحه اول تيتر زد: «برويد به جهنم» يا ديگري نوشت رييس‌جمهور منتقدان را به جهنم دعوت کرد، درحالي‌که ايشان گفتند: اگر از مذاکره مي‌هراسيد به جهنم، يعني اهميتي ندارد. البته همين سخن هم نبايد گفته مي‌شد اما ما هم نبايد معرکه بگيريم و اين موضوع را علم کنيم، مسايل مهم‌تري در کشور وجود دارد.

روحاني را درک مي‌کنم
محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتمادملي: من عصباني‌شدن آقاي روحاني را درک مي‌کنم، اما انتظار دارم که ايشان سعه‌صدر نشان داده و بهانه به‌دست‌ منتقدان ندهند. من موافق دفاع آقاي روحاني از مواضعشان هستم، اما اگر مي‌خواستم به ايشان مشورت دهم، توصيه مي‌کردم از اين لحن استفاده نکنند. يک‌سال از عمر دولت گذشته و ریيس‌جمهوري دغدغه پاسخگويي به مردم و برآورده‌کردن مطالبات افرادي که به او راي داده‌اند را دارد. بنابراين طبيعي است دولتي که خود را مسوول مي‌داند، براي پيشبرد کارش در مقابل سنگ‌اندازان و مانع‌تراشان جديت نشان دهد و ممکن است که در اين مسير، عصباني هم بشود. طبيعتا تحمل گروهي که در مقابل نابساماني گذشته يا فساد بزرگ بانکي يا ‌سه‌هزارو700 بورسيه دولتي غيرمجاز سکوت کرده بودند و الان نسبت به پيشبرد اهداف دولت واکنش‌هاي عجيب نشان مي‌دهند، سخت است. از سوي ديگر بخشي از اين منتقدان، مجموعه‌اي هستند که براي حضور در قدرت و تبليغات عليه دولت، برنامه دارند و ممکن است عصباني‌کردن دولت هم بخشي از برنامه آنها باشد و بخواهند بر سر آن به نفع خود موج‌سواري کنند. بنابراين دولت بايد مراقبت کند تا در بازي و جنگ رواني آنها نيفتد. علاوه بر اينکه بهتر است اعضاي دولت در اين زمينه، بيشتر نقش‌آفريني کنند تا آقاي روحاني در نوک پيکان قرار نگيرد.

به روحاني حق مي‌دهم
حسين کاشفي، فعال سياسي اصلاح‌طلب: همه مي‌دانند که کشور با چه مسايلي در حوزه داخلي و خارجي مواجه است. همه آنها که دل در گرو حل مسايل دارند، بايد براي رفع موانع به دولت کمک کنند. کساني‌که اکنون نگران و دلواپس شده‌اند، خودشان اين وضع را ايجاد کرده، يا در ايجاد آن مشارکت داشته يا با سکوت خود اين وضع را تقويت کرده‌اند. در چنين وضعي از سوي ديگر، دولت و روحاني هم بايد پاسخگوي شعارهايي که طرح کرده‌اند، باشند چراکه مردم هم انتظار تغيير دارند. منتقدان از سويي مثلا طرح استيضاح وزراي دولت را مطرح مي‌کنند يا آنکه مذاکرات هسته‌اي را زير سوال مي‌برند و در مجموع هر تصميمي از جانب دولت را به چالش مي‌کشند. با اين حال در مقابل اين گروه، بهتر است هيچ سوژه‌اي به دست آنها ندهيم چون آنها دنبال بزرگ‌کردن مسايل هستند. آنها در مقابل ازبين‌بردن منابع کشور، اعتراضي نکردند و حالا که دولت جديد آمده، دايم فشار مي‌آورند که چرا دولت روحاني کاري انجام نداده ‌است. با اين‌حال انتقاد، حق شهروندان است اما نه مانع‌تراشي‌کردن. اين افراد با انتقاد از روحاني مي‌خواهند رو به جلو فرار کنند تا زمينه‌اي براي انتخاب آينده داشته باشند. بنابراين من به آقاي روحاني حق مي‌دهم چراکه نقد با تخريب، تفاوت دارد.

سعه‌صدر از ابزار بزرگي است
احمد کريمي‌اصفهاني، دبيرکل جامعه اصناف و بازار: هرکس در هر جايگاهي که هست بايد ملاحظاتي را حفظ کند. درست است که روي صحبت‌هاي آقاي روحاني با تخريب‌کنندگان است اما حتي در برابر آنها بايد در جايگاه يک خيرخواه وارد شد. بنابراين بهتر است که مواضع اينچنيني تکرار نشود. چراکه اين نوع ادبيات يادآور ادبيات آقاي احمدي‌نژاد است که از عبارت خس‌وخاشاک استفاده مي‌کرد. بهتر بود آقاي روحاني بعد از آنکه مخالفان را بي‌سواد خوانده بود، به اين بحث خاتمه مي‌داد و وارد اين الفاظ جديد نمي‌شد. البته طرف‌هاي مقابل آقاي روحاني هم نبايد به اين فضا دامن بزنند. با اين حال توقع از آقاي روحاني بيشتر است چراکه ايشان از عقلاي کشور هستند و اين برخوردها با آن منطق و عقلي که از ايشان سراغ داريم جور درنمي‌آيد. چراکه ابزار بزرگي، سعه‌صدر است و سعه‌صدر در برابر اين مخالفان و تخريب‌ها نشانه بزرگي است. 

ادبيات روحاني را تاييد نمي‌کنم
داوود سليماني، فعال سياسي اصلاح‌طلب: از نظر من محتوا و مقصود سخنان آقاي روحاني به مخالفت‌ها و سنگ‌اندازي‌هايی که در برابر دولت وجود دارد، مربوط مي‌شود. اين حرف آقاي روحاني مربوط به اين است که افراطيوني وجود‌ دارند که با برنامه‌هاي مختلف و روش‌هاي متنوع، سعي دارند تا دولت را زمينگير کنند. بنابراين من به لحاظ محتوا، حرف روحاني را قبول دارم، اما مجموعه ادبيات را تاييد نمي‌کنم. آقاي روحاني مي‌توانست اين حرف‌ها را با ادبيات بهتري بيان کند. من فکر مي‌کنم ما چارچوبي از اخلاقيات داريم که با دولت قبل تفاوت دارد. بنابراين برخوردهايي را که از آن بوي اهانت احساس شود، درست نمي‌دانيم.

روحاني «آتو» ندهد
مسعود پزشکيان، نماينده تبريز: آقاي روحاني بايد راهي را که به نفع دولت و مردم و مملکت است ادامه دهد و در اين راه بايد با شفافيت، مسايل را براي مردم بيان کند. البته آقاي روحاني بايد بدون عصباني‌شدن اين مسايل را طرح و از الفاظي استفاده کند که به قول معروف «آتو» به دست مخالفان ندهد. الان دو روز است که فرياد مي‌زنند آقاي رييس‌جمهور توهين کرده. اين کار برخي‌ها من را به ياد اين شعر مي‌اندازد که «بخوري مال مسلمان و چو مالت بخورند، داد و فرياد برآري که مسلماني نيست» کساني‌که تا قبل از اين خيلي بي‌احترامي‌ها کردند و به خيلي‌ها توهين کردند و همين الان هم، هر روز به روساي‌جمهور و روساي‌مجلس سابق اين کشور و وزرا و مسوولان گذشته، توهين مي‌کنند، حالا فرياد مي‌زنند، يک‌نفر به ما توهين کرده ‌است. البته به نظر من، توهين‌آميز حرف‌زدن کار درستي نيست ولي کساني‌که انتقاد مي‌کنند، يک‌بار بگويند که چرا وقتي خودشان توهين مي‌کنند، اشکالي ندارد؟ چرا هر حرفي که برخلافشان زده شود با برچسب ضدولايت و ضددين و ضدانقلاب و فتنه جوابش را مي‌دهند و هر حرف و ناسزايي که خودشان مي‌گويند، مي‌شود دلسوزي براي کشور؟ اين اصلا منصفانه نيست.

ايستادگي روحاني ارزشمند است
نجفقلي حبيبي، استاد دانشگاه: آقاي روحاني دربرابر مخالفان و فشار تا به‌حال خيلي صبوري به خرج داد، اما وقتي ديد که اين فشارها و تخريب‌ها کاسته نمي‌شود، با آنها جدي‌تر وارد سخن شد. بنابراين همين که آقاي روحاني در برابر آنها که در مسير توسعه سنگ‌اندازي کرده‌اند، کوتاه نمي‌آيد و روي حرف خود ايستاده، ارزشمند است. با اين‌حال توقع اين است که آقاي روحاني متناسب با شأن خود و به‌عنوان يک فرد فهيم لحن کلام خود را بهتر کند.


منبع: شرق
 
نظرات بینندگان