arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

رمزگشایی از رفتار آتی ایران در مذاکرات هسته ای

لاریجانی در سخنان خود تلویحا موضع ایران را در مذاکرات هسته ای روشن کرد. اینکه «نباید در موضوع غنی سازی یا راکتور آب سنگین اراک 1+5 به دنبال بهانه جویی باشد.ایجاد محدودیت در بخش تحقیق و توسعه هم به همین شکل است و معنایی ندارد که کشور را از تحقیق و توسعه محروم کنند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن روحانی روز گذشته عمده وقتش را به بیان نظرات اقتصادی دولت اختصاص داد، با این حال گریزی هم به مذاکرات هسته ای زد و سخنانی را که پیش از این در چین درباره عجله نداشتن ایران بیان کرده بود، تکرار کرد.گفت که در مذاکرات جدی و مصمم هستیم ولی دنیا نیز بداند فرصتی که ملت ایران در اختیار آنها گذاشته است بی‌انتها نیست.

به گزارش انتخاب در روزهایی که اوباما شانس توافق نهایی را کمتر از 50 درصد می داندیعنی اینکه هنوز هم اختلاف های دو طرف بعد از مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در سوئیس پایان نیافته است. شکاف هایی که همچنان شامل غنی سازی، سرنوشت راکتور اراک و فردو می شود.

اگر تصمیم ایران و آمریکا برای تصمیم گیری در زمان حضور حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 93 یک پایان برای رسیدن به توافق باشد، می تواند همانند تماس تلفنی اوباما با روحانی یک رخداد مهم در تاریخ سیاسی دنیا باشد.

اوباما در روزهایی که با کمترین محبوبیت در فضای افکار عمومی آمریکا روبرو است، توافق جامع  می تواند پایانی خوش برای دوران ریاست جمهوری اش و ادامه حضور دموکراتها در قدرت باشد. اگر مهمترین دغدغه اوباما و تیم هسته ای آمریکا، اعضای تندروی کنگره این کشور هم هستند، در داخل ایران هم روحانی با منتقدان این توافق درگیر است.

روحانی اگر چه در جمع سفرا به منتقدان تاخت و حاشیه های زیادی را متوجه شخص خودش کرد و همه نگاه های منتقد و حتی موافق دولت در بهارستان  را به این جمع بندی رساند که  این ادبیات در شان رئیس جمهور نیست، اما باز هم دفاع از تیم مذاکره کننده هسته ای را فراموش نکرد.

همچنان که در جمع سفراتاکید کرد که در توافق ژنو اصل غنی‌سازی در ایران پذیرفته شد و هم حق غنی‌سازی ما در چارچوب نیاز منطقه پذیرفته شد و اینکه بعد از دوران کوتاهی، ایران تفاوتی با دیگر کشورهای عضو ان پی تی نداشته باشد. بعد هم گفت که «ما و وزارت خارجه کار بزرگی کردیم،حالا اگر عده‌ای ممنون این زحمت‌کشان نباشند دیر یا زود خواهند شد و تاریخ قضاوت خواهد کرد.»


رئیس مجلس هم که روز گذشته وقت زیادی را از مجلس صرف کرد تا حاشیه های درباره اظهارات رئیس جمهور را در مجلس جمع و جور کند، ظهر دیروز در جمع سفرای ایران در خارج از کشور از حمایت کلی مجلس از رفتار وزارت خارجه در مسائل هسته‌ ای سخن گفت. سخنان لاریجانی حاوی نقشه راه ایران در ادامه مذاکرات است.

لاریجانی که سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی را دارد اگر چه در سخنانش از ادبیات برد-برد سخن نگفت، اما با ادبیاتی دیگر گفت که «نگاه چانه‌زنی و کاسب‌کارانه در موضوع هسته‌یی راهگشا نیست.» بعد هم تاکید کرد:باید مبانی معقولی در مذاکرات وجود داشته باشد که برای طرفین اطمینان بخش باشد. قفل کردن کار در موضوع هسته‌یی امکان ورود به مسائل دیگر را هم محدود می‌کند و این نمونه کاری است که زمینه را برای مذاکره در بخش‌های مختلف فراهم می‌کند.

لاریجانی در سخنان خود تلویحا موضع ایران را در مذاکرات هسته ای روشن کرد. اینکه «نباید در موضوع غنی سازی یا راکتور آب سنگین اراک 1+5 به دنبال بهانه جویی باشد.ایجاد محدودیت در بخش تحقیق و توسعه هم به همین شکل است و معنایی ندارد که کشور را از تحقیق و توسعه محروم کنند.»
او درباره اختلاف درباره سایت فردو هم گفته است:اگر مقصود این است که پنهان‌سازی نباشد می‌توان نظارت آژانس را تعریف کرد. اما اگر به این خاطر که ما زیر کوه جای امنی را پیدا کرده‌ایم روی این موضوع حساس شده‌اند ابهامات را بیشتر می‌کند زیرا جلوی نظارت آژانس گرفته نشده و این نشان می‌دهد آن‌ها هدف دیگری دارند.


منبع: خبرآنلاین

نظرات بینندگان