arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۳

بروجردی: اجرای وعده های دولت در ترکیب مجلس آینده موثر است/رهبری از ریز تحولات مذاکرات اطلاع می‌یابند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وضعیت پرونده هسته ای کشورمان معتقد است که جمهوری اسلامی ایران برخلاف ده سال گذشته در موضع قدرت قرار دارد و تاکید می کند که اگر بتوانیم با حفظ دستاوردها از این گردنه عبور کنیم آن وقت می‌توانیم بر این سیاست نام موفقیت بگذاریم.

او با بیان این‌که "نظام در ماجرای فتنه متحمل ضربه حیثیتی و ملی شده" می گوید: «کسانی که عامل این اتفاق بوده‌اند باید بپذیرند که اشتباه کرده‌اند و از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند، اما وقتی این کار را انجام نمی‌دهند و بر کج راهه خود مصر هستند نباید توقع داشته باشند محدودیت‌هایی که حداقل‌ها در سیستم قضایی است تغییر کند.»

بروجردی همچنین موفقیت دولت در عمل به وعده‌ها، تحول اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم را از جمله عوامل تاثیرگذار بر تغییر ترکیب مجلس آینده می داند.

علاءالدین بروجردی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به سوالات ایسنا درباره پرونده هسته ای کشورمان، موضوع حصر، بازگشت اصلاح طلبان به عرصه سیاسی، امنیت داخلی کشور و امنیت مرزها پاسخ گفت.مشروح گفت و گوی ایسنا با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به شرح زیر است:

سوال- با توجه به این که یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم گذشته، مهمترین توفیق دولت در عرصه سیاست خارجی را در یک سال گذشته چه می‌دانید؟

بروجردی :جمهوری اسلامی ایران کشوری است که هم حرف زیادی برای گفتن دارد و هم حضور ما در مجامع بین‌المللی و کشورها برای دفاع از حقانیت نظام و منافع ملی‌مان یک ضرورت جدی است. واقعیت این است که در دولت جدید فضا برای تحقق این هدف خیلی بیش از گذشته فراهم شده است؛ یعنی هم هیات‌های متعددی به ایران آمده اند و هم این که فضا برای حضور ایران در کشورهای مختلف فراهم‌تر شده و ما از بعد ارتباط هر چه بیشتر و گسترده‌تر در کشورهای مختلف جهان حضور پررنگ‌تری داشتیم و این نکته مثبتی در عرصه سیاست خارجی کشور است.

نکته دوم حل معضلاتی است که عملا به ملت و کشور ما تحمیل شده است. مساله هسته‌یی از مسائل مهم سیاست خارجی ما در دهه گذشته بود و باید این وضعیت را تغییر بدهیم. در همین رابطه تعبیر مقام معظم رهبری در ارتباط با مذاکرات یعنی نرمش قهرمانانه، تعبیر هوشمندانه‌ای بود؛ به این معنا که ما در کنار حفظ منافع ملی‌مان در این عرصه بسیار مهم بتوانیم از این گردنه عبور کنیم و شرایطی ایجاد نشود که آمریکا که یکی از ویژگی‌هایش زیاده‌خواهی و زورگویی در عرصه جهان است، این جاده را پیش روی خود هموار احساس کند که بتواند زیاده‌خواهی‌اش را به پیش ببرد. در واقع باید شرایطی ایجاد می‌شد که آمریکایی‌ها نتوانند همانند سابق سیاست اعمال تحریم‌های متعدد علیه ایران را ادامه دهند.

البته حفظ دستاوردهایی که محصول تلاش دانشمندان ماست نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که ما بهای هنگفتی را در این زمینه پرداخت کردیم؛ به ویژه شهادت تعدادی از دانشمندان جوان ما که در واقع سرمایه ملی ما در این عرصه بود، بنابراین در کنار حفظ این دستاوردها باید بتوانیم وضعیت را در ارتباط با تحریم‌های ظالمانه تغییر دهیم و منافع ملی‌مان را در این عرصه حفظ کنیم.

اگر این هدف‌گذاری که توسط شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته و در حال اجراست بتواند با موفقیت اجرایی شود و ما بتوانیم مسیر‌مان را در عرصه هسته‌یی ادامه دهیم و فشارهای ظالمانه هم از ملت برداشته شود بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

از مواضع انقلابی مان فاصله نگیریم

نکته سوم ضرورت حفظ وجهه انقلابی ما در جهان است. در دولت گذشته بسیاری از کشورها و ملت‌ها به خصوص کشورهای اسلامی نگاه‌شان به جمهوری اسلامی و رییس جمهور نگاهی به یک نوع شجاعت در برخورد با همین زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها بود. لذا باید حتما وجهه انقلابی خود را در تحولات جدید حفظ کنیم نباید این احساس به وجود بیاید که در کنار سیاست ارتباط بیشتر با کشورهای مختلف اعم از جهان غرب و دیگر کشورها از مواضع انقلابی‌مان در عرصه‌های مختلف مثل موضوع فلسطین، خاورمیانه، تروریسم و مسائل مختلف فاصله گرفته‌ایم.

البته مواضعی که اخیرا رییس جمهور در ارتباط با جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده‌اند مواضع انقلابی خوبی بود، اما به دلیل این که عمر تحولات غزه و جنایات جدید رژیم صهیونیستی طولانی شد در ابتدا انتظار بیشتری از دولت می‌رفت که موضع جدی‌تر و قاطعانه‌تری را اتخاذ کند. در هر صورت من فکر می‌کنم باز شدن فضا در عرصه بین‌المللی یکی از ویژگی‌های برجسته شرایط بین‌المللی است.

سوال -سیر پرونده هسته‌یی ایران در یک سال گذشته چه تغییر و تحولی نسبت به دوره گذشته داشته است؟

جایگاه تصمیم گیری در مورد پرونده هسته ای شورای عالی امنیت ملی است

بروجردی : موضوع از شورای عالی امنیت ملی و مشخصا تیم مذاکره کننده که دبیر وقت شورا بود به وزارت خارجه و وزیر خارجه منتقل شد؛ اما این تصور در برخی ایجاد شد که این به معنای انتقال تصمیم‌گیری‌ها به وزارت خارجه است در حالی که واقعیت این است که جایگاه تصمیم‌گیری همچنان شورای عالی امنیت ملی است.

آنها تصمیم‌گیری می‌کنند و عملا برای تیم مذاکره کننده دستورالعمل تدوین می‌کنند و تیم مذاکره کننده نیز باید مجری خوبی برای این تصمیمات در صحنه مبارزه دیپلماتیک در مذاکرات هسته‌یی باشد.

در موضع قدرت هستیم

موقعیت ما با گذشته کاملا متفاوت است ما به فضل الهی در موضع قدرت هستیم برخلاف ده سال قبل که از چنین موضعی برخوردار نبودیم. ما در مقطعی از طرف مقابل درخواست 20 دستگاه سانتریفیوژ برای فعالیت دانشمندان‌مان کردیم اما امروز هزاران دستگاه در سایت‌های ما نصب است و عملا این دانش را در ابعاد مختلف فنی در اختیار داریم که این به معنای موضع قدرت و بالا گرفتن قدرت چانه‌زنی ایران است.

این بسیار مهم است که در ادامه راه این امتیازات را از دست ندهیم یا اگر در برخی بخش‌ها نرمش قهرمانانه‌ای انجام می‌دهیم متناسب با این نرمش بتوانیم امتیازات لازم را بگیریم. یعنی فرض بر این است که خروجی مذاکرات هسته‌یی برداشتن همه تحریم‌ها، آزادی فعالیت‌های هسته‌یی ایران، حفظ آب سنگین اراک، تلاش در عرصه تحقیق و توسعه و ساخت سانتریفیوژ‌های نسل‌های بالاتر و حفظ جایگاه فردو به عنوان یک روش معقول و منطقی در مقابل تهدیدهای دشمن است.

این دستاوردها حتما باید محفوظ باقی بماند. اگر این اتفاق بیفتد و بتوانیم با حفظ دستاوردها از این گردنه عبور کنیم آن وقت می‌توانیم بر این سیاست نام موفقیت بگذاریم.

فعلا پیش داوری در این باره زود است و باید ببینیم مسیر مذاکرات با توجه به زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها به کجا می‌رسد. اگر قرار باشد کار به نتیجه نرسد این موضوع صریحا از سوی وزیر خارجه به 1+5 منتقل شده که ما همه آنچه که در گذشته انجام می‌دادیم از غنی‌سازی 20 درصد تا سایر اقدامات را مجددا انجام خواهیم داد.این گزینه‌ای است که حتما روی میز قرار دارد و ما هم در عملی شدن آن جدی خواهیم بود

سوال- با توجه به این که تصمیمات در مورد سیاست‌های هسته‌یی کشور در سطوح عالی نظام گرفته می‌شود علت اظهار نگرانی‌ها مخصوصا در دور اول مذاکرات را چه می‌دانید؟

برونگرانی دلواپسان از سر دلسوزی است

بروجردی: کسانی که نگران هستند یا با اصطلاح جدید سیاسی در کشور دلواپسند واقعا از سوی دلسوزی نگران هستند بسیار از اینها همکاران ما در مجلس و کمیسیون امنیت ملی هستند. و با توجه به تجارب گذشته که در مقطعی عملا بسیار فعالیت‌ها را متوقف کردیم نگران تکرار این حوادث هستیم. لذا نگرانی از این دیدگاه‌ به جاست، اما باید توجه دقیق‌تری به این نکته داشت که وضعیت ما همچون گذشته نیست و موضع ما در عرصه هسته‌یی موضع قدرت است نه موضع ضعف که در گذشته بود و این توانمندی را داریم که اگر طرف مقابل نخواهد نسبت به نظرات ما تمکین کند و در نهایت به توافق برسد همچنان کلیه فعالیت‌های گذشته را ادامه دهیم. در این صورت جنگ در این عرصه سر جای خود و با ساز و کار قبل از توافق ژنو استمرار خواهد یافت. آنها فشار‌شان را وارد می‌کنند و ما فعالیت‌های‌مان را ادامه می‌دهیم و با توجه به مجموع تبلیغاتی که آنها در جامعه خودشان کرده‌اند که ایران را کنترل کرده‌ایم و ایران که قبلا خطر بوده دیگر خطری محسوب نمی‌شود عدول از این سیاست برای آنها کار ساده‌ای نیست، اما در هر صورت حفظ دستاوردهای گذشته بدون تردید برای ما یک اصل است و اگر در این روند نسبت به تعبیر هوشمندانه رهبری در مورد نرمش قهرمانانه دقیق‌تر نگاه کنیم به این معناست که ما در توانمندی هسته‌یی در موضع قدرت هستیم بنابراین اگر در مقطع کوتاهی اقدامی را به صورت گذرا و موفق انجام ندهیم به معنای از دست دادن آن توانمندی نیست. زیرا ما این توانمندی را در اختیار داریم و به سرعت می‌توانیم فعالیت‌های گذشته را ادامه دهیم بنابراین من فکر نمی‌کنم نگرانی‌هایی که با آن عکس‌العمل‌ها مواجه شد نگرانی به جایی باشد.

سوال- آیا نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها دیدگاه کلی مجلس و قالب نمایندگان است؟

بروجردی: عملا در فضای مجلس دو نظریه وجود دارد یکی نظریه دلواپسان و یکی کسانی که معتقدند حتما باید مذاکرات را رصد کنیم، آن را دنبال کنیم و به آن حساس باشیم. و در عین حال معتقدیم که شرایط گذشته به هیچ وجه تکرار نخواهد شد و این اطمینان وجود دارد که ما فعالیت‌های خودمان را همانند ده سال قبل متوقف نمی‌کنیم.

سوال- آینده مذاکرات را چطور می‌بینید؟آیا نسبت به آن خوشبین هستید؟‌

بروجردی: این موضوع نیاز به زمان دارد و متاثر از تحولات سیاسی منطقه است من فکر می‌کنم که چه تحولات اوکراین و چه تحولات خاورمیانه در این زمینه اثرگذار است، بنابراین زود است که قضاوت نهایی را در این رابطه داشته باشیم.

سوال - مقام معظم رهبری چقدر در جریان جزییات مذاکرات هسته‌یی هستند؟

رهبری از ریز تحولات مذاکرات اطلاع می‌یابند

بروجردی:طبق قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی زمانی قابل اجراست که به تایید مقام معظم رهبری برسد. لذا نباید تردید کرد که ایشان حتما از ریز تحولات مذاکرات اطلاع می‌یابند و بدون اطلاع ایشان تصمیمی گرفته نمی‌شود. ایشان چندین بار گفتند که به طرف مقابل اطمینان نداریم بنابراین اگر آمریکا خواست زیاده‌خواهی خود را تحمیل کنند ایشان حتما دستور می‌دهند و جلو کار گرفته می‌شود اما بارها گفته‌اند که به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و این نکته روشنی است و اگر دشمن بخواهد با سیاست‌های زیاده‌خواهانه و زورگویانه خود مطلبی را تحمیل کند در این صورت قطعا جلوی این کار گرفته می‌شود.

سوال - جلسات غیر علنی مجلس برای تشریح مذاکرات چقدر بر نظارت مجلس موثر است و می‌تواند نگرانی‌ها نمایندگان را برطرف کند؟

بروجردی:طبیعتا تعدادی خواهند گفت قانع نشدیم و ما معتقدیم که این همه ماجرا نیست اما با توجه به مسوولیت وزیر در قبال نمایندگان علی‌الاصول هیچ مطلب غیر واقعی را در صحن آن هم در جلسه غیر علنی مطرح نخواهند کرد. اگر ما این اصل را بپذیریم باید به گفته‌ها، نوشته‌ها و گزارشاتی که به رییس مجلس، صحن مجلس و کمیسیون داده می‌شود اعتماد داشته باشیم. البته می‌توانیم ابهامات‌مان را مطرح کنیم و توضیحات بیشتری بخواهیم تا مجلس اطلاع دقیق‌تری از تحولات داشته باشد.

سوال -با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی آیا اقدام عملی برای تعیین تکلیف زندانیان سیاسی سال 88 و رفع حصر انجام شده و آیا اصولا دولت می تواند دراین زمینه ورودی داشته باشد؟

محصوران از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند

بروجردی:ما در جمهوری اسلامی تفکیک قوا داریم و قوه قضاییه در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل است اما به هر حال هر بازی یک قاعده‌ای دارد. اصل بر این است که ملت و نظام جمهوری اسلامی در فتنه ضربه حیثیتی و ملی متحمل شد و این اتفاق در شرایطی که موفقیت عظیمی حاصل شده بود کام ملت را تلخ کرد. در چنین شرایطی حداقل کسانی که عامل این اتفاق بوده‌اند باید بپذیرند که اشتباه کرده‌اند و از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند.

این انتظاری منطقی است اما وقتی آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و بر کج راهه خود مصر هستند نباید به گونه دیگری توقع داشته باشند و بخواهند محدودیت‌هایی که حداقل‌ها در سیستم قضایی است تغییر کند، زیرا رعایت بسیاری از مصالح شد که نهایتا منجر به حصر شد لذا نمی‌شود اینها بدون عذرخواهی بیرون بیایند و بگویند که ما بر حق بودیم. ما از ابتدای بحران به عنوان کمیسیون امنیت ملی مجلس درگیر این موضوع بودیم و از نزدیک با همه افراد صحبت کردیم. همچنین به آن‌ها اعلام کردیم که انتظار این است که به گونه دیگری عمل شود زیرا این روش نه قانون‌مند است و نه به نفع امنیت و مصالح ملی ماست، اما آن موقع به این موضوع توجه نشد و وضعیت ادامه پیدا کرد تا منجر به این شرایط شد. امروز هم حداقل انتظار این است که آن‌ها از پیشگاه ملت به خاطر ضربه حیثیتی که به شئونات جمهوری اسلامی و ملت زده‌ شده عذرخواهی کنند ولی این اتفاق نیفتاد.

مسئولین عالی قوه قضاییه هم بارها این را اعلام کرده‌اند اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و این وضعیت استمرار یافت. طبیعی است وقتی خود آن افراد علاقه‌مند به استمرار این وضعیت هستند دولت هم نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد.

حصر موسوی و کروبی حداقل محدودیت برای آنهاست

اصل بر این است که در مورد این‌چنین مسائل مهمی شورای عالی امنیت ملی به جمع‌بندی می‌رسد و تصمیم‌گیری می‌کند.

من فکر می‌کنم این انتظار بالایی نیست که از ضربه‌ای که به ملت زده شده عذرخواهی صورت گیرد و فکر می‌کنم اگر قرار است آن راه ادامه داشته باشد وضعیت تغییر زیادی نکند البته تا جایی که مطلع هستم آن‌ها در این دوران ارتباطاتی داشته‌اند و بعضا خارج از محدوده تعیین شده برای برخی ضرورت‌ها و نیازهایشان حضور پیدا کرده‌اند. در واقع این حداقل محدودیت‌هاست نه حداکثر و اینطور نبوده که آن‌ها به هیچ وجه نتوانند ترددی داشته باشند اما نهایتا این تصمیمی است که خود این افراد باید اتخاذ کنند.

سوال -کمیسیون امنیت ملی پیش از ماجرای حصر دیدارهایی را با این افراد داشته، آیا این دیدارها بعد از حصر نیز ادامه پیدا کرده است؟

به موسوی گفتم تصور دستکاری در رایتان خطاست

بروجردی: ما با آقایان موسوی، کروبی، هاشمی، خاتمی، محسن رضایی و همچنین زندانیان دیدارها و گفت‌وگوهایی داشتیم و با آن‌ها اتمام حجت کردیم مخصوصا با آقای موسوی و به ایشان گفتیم تصمیمی که گرفتید خطاست و این تصور درست نیست که رای شما دستکاری شده است.

سوال- شما در شبستر خودتان رای بیشتری آوردید یا در تهران، سیستان و بلوچستان هم رای بالایی داشتید پس چرا اینها را دستکاری نکردند؟

بروجردی: آقای تاج‌زاده که مسئولیت بالایی در مجموعه ستاد آقای موسوی داشت صریحا گفته بود تا ساعت 12 شب که رای تهران را می‌شمردیم وضعیت به نفع ما بود اما از ساعت 12 شب تا 4 صبح کلا وضعیت تغییر کرد و هر چه صندوق از شهرستان‌ها می‌آمد ما پایین‌تر می‌رفتیم تا اینکه کلا ورق برگشت به گونه‌ای که چهار صبح به ستاد قیطریه رفتم و گفتم بازی را واگذار کردیم و ما برنده نیستیم. آن‌ها هم گفتند اگر اینطور باشد عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

این اظهارات مربوط به تاج‌زاده‌ای است که مواضعش تند است و در عین حال به دلیل اینکه سال‌ها معاون سیاسی وزیر کشور بوده انتخابات را می‌شناسد و نظرش می‌تواند نظر کارشناسی باشد. من این موضوع را در زندان از او سوال کردم و او همان چیزی که من از بیرون شنیده بودم را تایید کرد.

سوال -با بازتر شدن فضا در عرصه سیاسی چقدر امکان بازگشت احزاب اصلاح‌طلب به عرصه رقابت‌های سیاسی را محتمل می‌دانید؟

احزاب اصلاح طلب در حالت خودسانسوری هستند

بروجردی: احزابی که مشکل قانونی ندارند و حزب قانونمند هستند و قواعد بازی در جمهوری اسلامی را رعایت می‌کنند به نظرم مشکلی ندارند و نیازی نیست در حالت انفعال باشند. آن‌ها به میزانی که بتوانند فعالیت کنند و رای مردم را جلب کنند و اگر مردم به آن‌ها رای ندادند نگویند تقلب شده می‌توانند در عرصه حضور داشته باشند و مشکلی در این زمینه نیست اما به نظرم خودشان بیشتر در حالت خودسانسوری هستند تا اینکه فضای کشور اجازه فعالیت را به آن‌ها ندهد.

البته آن‌ها از طریق رسانه‌ها و روزنامه‌ها حرف‌هایشان را می‌زنند و حتی بعضا شاهدیم آنهایی که در زندان هستند بیانیه می‌دهند!

سوال-مشخصا آیا در انتخابات مجلس آینده این ظرفیت برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود دارد؟

نظام ظرفیت اصلاح طلبان را نداشت مجلس ششم شکل نمی گرفت

بروجردی :نظام همیشه این ظرفیت را داشته و اگر نداشت مجلس ششم شکل نمی‌گرفت. اگر لیست افراد رد شده توسط شورای نگهبان را ببینیم می‌فهمید که چقدر جناح راستی در بین رد شده‌ها است. واقعا معیارهای شورای نگهبان این نیست که چون کسی چپ یا راست است رد شود بلکه معیارهای تعریف شده و قانونمندی وجود دارد که بر اساس آن ضوابط اقدام می‌شود. افراد شاخص دو آتیشه حزب‌اللهی جناح راستی زیادی بوده‌اند که توسط شورای نگهبان رد شده‌اند لذا نباید با عینک بدبینی به این موضوع نگاه کرد. مثلا آقای عارف فرد شاخصی در بین اصلاح‌طلبان است. ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافت و از سوی شورای نگهبان هم تایید شد.

از تیپ افراد معقول مثل ایشان هم زیاد هستند که اگر تصمیم بگیرند وارد عرصه انتخابات شوند تایید خواهند شد.

سوال -با توجه به تغییر شرایط سیاسی در کشور آیا فکر می‌کنید ترکیب مجلس آینده هم تغییر خواهد کرد؟

اجرای وعده های دولت در ترکیب مجلس آینده موثر است

بروجردی: این امر بستگی به تحولات دارد. من فکر می‌کنم موفقیت دولت در اجرای قول‌ها و وعده‌ها، تحول اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم عوامل تاثیرگذاری است و شاید پیش از روشن شدن این موارد قضاوت در مورد ترکیب مجلس آینده هم زود باشد.

سوال -با توجه به مسوولیتتان در کمیسیون امنیت ملی مجلس، از نظر شما مهم‌ترین عواملی که می تواند امنیت کشور را تهدید ‌کند، چیست؟

دشمن جایگاه ولایت را نشانه گرفته است

بروجردی: نباید تردید کرد که دشمن و در اس آن آمریکا همچنان به دنبال ضربه زدن و مقابله با نظام است. آن‌ها صریحا در کنگره برای مقابله با ایران بودجه تصویب می‌کنند. اگر ما این اصل را بپذیریم باید سازوکارهای مقابله با طراحی دشمن را هم داشته باشیم. هم در ابعاد اطلاعاتی که صحنه مهم جنگ است و هم در فضای مجازی که صحنه جدید پیچیده‌ای است و شاهد تهاجم فرهنگی دشمن هستیم. آن‌ها می‌خواهند از ترکیب جامعه ما از اقوام و مذاهب مختلف سوء استفاده کنند و محور وحدت ملی ما یعنی جایگاه ولایت را نشانه گرفته‌اند. آن‌ها همچنین می‌خواهند از مشکلات اقتصادی ما سوء استفاده کنند. مثلا موضوع بیکاری یک معضل جدی بالقوه است حتی مسائل جانبی مثل کمبود آب که ظاهرا یک مساله ساده اجتماعی است می‌تواند به چالش‌های منطقه‌ای تبدیل شود.

کاهش وابستگی به خارج دشمن را ناکام می گذارد

من فکر می‌کنم اگر انسجام ملی داشته باشیم و توانمندی‌های داخلی خود را تقویت کنیم و وابستگی و اتکای خود را به خارج کم کنیم دندان طمع دشمن کشیده می‌شود و طبیعتا دشمن در اجرای طرح‌های خود ناکام خواهد بود. انصافا ما ظرف 35 سال گذشته موفقیت‌های بزرگی داشته‌ایم البته نباید فراموش کنیم که نظام ما از بعد اقتدار ملی و توانمندی اطلاعاتی نظام قدرتمندی است. در اوایل انقلاب ابرقدرت شوروی طراحی براندازی را توسط حزب توده انجام داده بود و آن‌ها تا بالاترین رده‌ها از جمله فرماندهی نیروی دریایی هم نفوذی داشتند اما به فضل الهی این توطئه‌ها خنثی شد و در آن مقطع که شوروی در جغرافیای سیاسی جهان حضور داشت هجده تن از اعضای سفارتشان اخراج شدند و نظام با اقتدار عمل کرد و ما امروز به مراتب قوی‌تر هستیم.

خط مقدم ما کنار مرزهای ما نیست

امروز خط مقدم ما کنار مرزهای ما نیست البته درست است که دشمن تلاش می‌کند پیشروی کند اما عملا متحدین ما در کنار مرزهای دشمنان ما خیمه زده‌اند و حضور دارند. آن‌ها هم اذعان دارند که جمهوری اسلامی توانمندی بالایی در حفظ امنیت درونی خود و منطقه دارد. ما در سوریه که آمریکا و متحدانش تلاش می‌کردند مقاومت را از بین ببرند موفق بودیم و آن‌ها شکست خوردند و ناتوانی‌شان به اثبات رسید. البته مجموعه متعددی از مسائل وجود دارد که ممکن است امنیت ما را تهدید کند اما به میزانی که اتحاد ملی‌مان را حفظ کنیم دشمن هم در اجرای توطئه‌های خود ناکام خواهد بود.

سوال-با توجه به اینکه گروهک داعش در سوریه و عراق حضور دارد و در نزدیکی ایران هم هست آیا امنیت مرزهای غربی به اندازه کافی مورد توجه قرار دارد؟

داعش در عراق و سوریه ماندگار نیست

بروجردی:امنیت ما امنیت مطلوبی است. داعش هم در عراق سرکوب خواهد شد حتی نیازی نیست که ما ورودی پیدا کنیم. فراخوانی که آیت‌الله سیستانی داده بودند و دو میلیون جوان عراقی ثبت‌نام کردند ظرفیت بسیار عظیمی است. درست است در مقطعی تغییر دولت و انتخابات مجلس بوده و دوران رکودی در استقلال و ثبات سیاسی عراق وجود داشته و هنوز هم در اواخر این دوره هستیم اما حتما داعش نمی‌تواند در عرصه سیاسی عراق ماندگار باشد همان‌طور که در سوریه ماندگار نیست.

سوال -آیا داعش می‌تواند تهدیدی برای مرزهای ایران به حساب بیاید؟

داعش مزاحمتی برای ایران ندارد

بروجردی: ما همان‌طور که مرزهای شرقی را رصد کرده و می‌کنیم مرزهای غربی را هم به دقت مراقبت می‌کنیم و حتما نسبت به تحولات سیاسی در کشور همسایه حساس هستیم و بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کنیم اما وقتی این فرضیه را مطرح می‌کنیم که داعش در عراق پا نمی‌گیرد به طریق اولی نمی‌تواند برای ما هم مزاحمتی باشد.

سوال -آیا ایران به عنوان یک قدرت فکری در منطقه ایده‌ای برای از بین بردن نیروی مخرب داعش دارد؟

بروجردی: با توجه به تجربه 35 سال کشورداری در جمهوری اسلامی، ما تجربیات‌مان را به دوستان‌مان در عراق و سوریه منتقل می‌کنیم و یک بعد از این تجربیات هم امنیتی است. ما در ایران تعداد زیادی از این گروهک‌ها داشتیم که کشور را ناامن کرده بودند اما اکنون کجا هستند؟!

سوال:دلیل عدم استقبال از فعالیت احزاب در کشور را چه می‌دانید؟

ساختار سیاسی ما با تحزب همخوانی ندارد

بروجردی :ساختار جامعه ما خیلی حزبی شکل نگرفته است. شاید علتش این باشد که پیوندهای جامعه ما از روش‌های سنتی، مذهبی و هیاتی نشات گرفته است. قوی‌ترین حرکت ما بعد از انقلاب در عرصه تحزب، حزب جمهوری اسلامی بود که چهره‌های شاخص نظام در آن بودند و این سوال مهمی است که چرا این حزب به سرعت افول کرد و در همان زمان عملا متوقف شد؟ شاید یک بعدش همین باشد که ما ساختار سیاسی مشخصی نیاز داریم که با تحزب همخوانی داشته باشد. سیستم‌های حزبی اکثرا از درون نظام پارلمانی قدرت را در اختیار می‌گیرند مثل برخی کشورهای همسایه خودمان اما ساختار سیاسی ما اینطور تعریف نشده و نظام انتخاباتی ما یک نظام عمومی است. اگر هم روزی قرار باشد این وضعیت تغییر کند باید مجموعه ساختار سیاسی حاکم بر کشور بر این مبنا تعریف شود.

سوال-همین نگاه در مورد رسانه‌ها هم وجود دارد و به جای اینکه به چشم فرصت به رسانه‌ها نگاه شود آن‌ها را به چشم تهدید می‌بینند، دلیلش را چه می‌دانید؟

محدودیت‌های فوق‌العاده‌ای برای رسانه ها وجود ندارد

بروجردی :واقعیت این است که در آزادترین کشورها آزادترین رسانه‌ها هم خطوط قرمزی دارند و خطوط قرمز ما با آن‌ها متفاوت است لذا تصور اینکه آزادی بدون محدودیت در رسانه‌های کشورهای توسعه یافته وجود دارد به هیچ وجه درست نیست. مثل اتفاقات فلسطین و غزه که کنترل زیادی روی رسانه‌های غرب وجود دارد و آن‌ها این موضوع را هدایت شده و کنترل شده پوشش دادند. اگر این اصل را قبول داشته باشیم آزادی موجود در عرصه رسانه در جمهوری اسلامی هم آزادی قابل قبولی است و من فکر نمی‌کنم محدودیت‌های فوق‌العاده‌ای وجود داشته باشد. حتی برخی می‌گویند چرا رسانه‌ها به برخی مطالبی که به نفع منافع ملی نیست دامن می‌زنند. البته ممکن است رسانه‌های جناح چپ بگویند آزادی نداریم اما تعداد نشریات متعلق به آن‌ها کم نیست و آن‌ها حرف‌هایی که می‌خواهند را به راحتی می‌زنند. البته شاید به دلیل اینکه ما ژورنالیست نیستیم قضاوت‌مان خیلی دقیق نباشد اما تصور من نسبت به فضای رسانه‌ای همین است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: تحولات ، حصر ، مذاکرات ، مصوبات
نظرات بینندگان