arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

روحانی :ما نباید خجالت بکشیم که علم و تجربه را از کشورهای اروپایی یا آسیایی یاد می‌گیریم/در دین اسلام مشکل آفرین، مخمصه آفرین و معضل آفرین نداریم

رییس جمهوری را در این بازدید، دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان همراهی می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور گفت: برخی فکر می‌کنند هرکس حامی دولت شد چیز بدی است و هرکس مخالف شد شهامت دارد. در حالی که دولت کسی نیست و نماینده مردم است و هرچه افتخار دارد برای مردم قلمداد می‌شود.

به گزارش انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ضمن بازدید از پژوهشگاه رویان،وابسته به جهاد دانشگاهی، در جمع پژوهشگران و مدیران جهاد در این مرکز، اظهار کرد: از این ملاقات پرافتخار با اندیشمندان و صاحب نظران و عزیزانی که سالیان دراز است تحت لوای پرچم جهاد دانشگاهی و در اجرای فرمان امام(ره) می‌خواهند به جهانیان ثابت کنند ما می‌توانیم خشنودم. ما به این گفته امام راحل که ما می‌توانیم، باور داریم و راه امام(ره) و در ادامه راه رهبریمان را ادامه خواهیم داد.

وی با تأکید بر این‌که ما پرچم استقلال، توسعه و پیشرفت و اقتدار کشورمان را به اهتزاز در خواهیم آورد و الگوی کشوری نمونه برای منطقه و جهان خواهیم آفرید، افزود: کلمه جهاد با هر پسوندی که داشته هرجا که بوده خیر و برکت را باعث شده است. در زمانی جهاد سازندگی در روستاها و شهرها و بعد از آن در میدان مقدس سنگرسازان طلوع پیدا کرد و چقدر خوب درخشید و چنانچه هرجا عملیات بزرگی بود ما افتخار این مردان را با چشم دیدیم و خودباوری، جهادگری، ایثارگری و ایمان و اخلاصشان به چشم دیده می‌شد.

روحانی بابیان این‌که کار جهادی را نمی‌توان بدون اخلاص، ایمان، اعتقاد، پشتکار و خودباوری شروع کرد و ادامه داد، گفت: اگر زمانی عملیات خیبر را انجام دادیم و پل خیبر ساخته شد همچنین وقتی در عملیات والفجر 8 پل بعثت ساخته شد اینها همه محصول کار جهادی بود.

رئیس جمهور گفت: حتی زمانی این جهادگران در بحث خودکفایی نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس زمانی که سلاح می‌ساختند و مونتاژ ‌کردند توانستند ما را در میدان جنگ یاری کنند. و وقتی گفتیم موشکی را جایگزین فولیکس کنیم این کار را کردند و ما توانستیم جنگ را با حضور فعال در تمام عرصه‌ها ادامه دهیم.

وی همچنین اظهار کرد: خوشحالم امروز که به زیارت شما آمده‌ام با آغاز سال دوم دولت تدبیر و امید همراه شده است. ما سال گذشته در 26 مرداد کار خود را آغاز کردیم و البته احکام وزرای ما در 25 مرداد زده شده بود. این دولت کاری خستگی ناپذیر، جهادی و شبانه‌روزی با کمک ایثار و فقر مردم و با حمایت‌های مردم در همه زمینه‌ها شروع کرد و اگر ما در هر زمینه‌ای موفق شدیم به خاطر کمک مردم و هدایت‌های رهبری بوده است و البته اگر جایی نقص و نقصانی وجود دارد به این دلیل است که هم دانش و هم توان ما محدود است.

روحانی گفت: در طول این ماه‌ها دولت تصمیم گرفت از بحران‌های سخت که عبور از آنها از دید برخی کارشناسان امکان ناپذیر بود، عبور کند و این موضوع به عنوان سند در نامه‌هایی که دلسوزان و اساتید دانشگاه به من می‌نوشتند وجود دارد. مثلا به من نوشتند که چرا پایان سال 92 را زمان پایین آمدن تورم به زیر 25 درصد اعلام کردیم. رئیس جمهور نباید چیزی را اعلام کند که شدنی نیست. همچنین به من نامه نوشتند و گفتند که مرحله دوم هدفمندی را شروع نکن چرا که دولت با شروع این مرحله با آن چنان مشکلاتی مواجه می‌شود که از همان اول پشیمان خواهد شد.

وی افزود: همچنین وقتی طرح تحول سلامت را مطرح کردیم برخی تعبیری به کار بردند که البته تعبیری خوبی نیست بعدا نگویید رئیس جمهور تعبیر غیرفاخر به کار برد. آنها گفتند که این چاه ویل است البته کار خوبی کردند که نظر دادند. من می‌خواهم بگویم آنقدر سخت بود که حتی صاحب‌نظران باورشان نمی‌شد که بشود چنین کاری را انجام داد.

روحانی گفت: وقتی اعلام کردیم بندر جاسک باید مرکز دوم صادرات نفت ایران شود چندین نامه برای من آمد که مگر شدنی است؟ ولی ما این تصمیم را گرفتیم و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی این کار مهم استراتژیک انجام می‌شود. در واقع یکی از کارهای مهم دولت این است که محل صدور نفت را متنوع کند تا اینکه محل صدور نفت به یک اسکله و یک مکان در اندرون خلیح فارس و داخل تنگه هرمز محدود نشود و به بیرون از تنگه هرمز بیاید. اگرچه من می‌دانم که این کار کارسختی است اما یک کار استراتژیک است و وقتی این کار با تلاش همه عزیزان انجام گرفت آن وقت خواهند نوشت چه کار بزرگی به دست مردم ایران انجام شده است.

رئیس جمهور اظهار کرد: برخی در رسانه‌ها این را می‌نویسند که ما نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم فکر می‌کنند هرکس حامی دولت شد چیز بدی است و هرکس مخالف شد، شهامت دارد. دولت کسی نیست دولت نماینده مردم است و هرچه افتخار دارد برای مردم قلمداد می‌شود. تمام عناوین حقوقی که ما داریم نیز برای مردم است.

رئیس جمهور اظهار کرد: بنده حسن روحانی هستم. اگر رئیس جمهور ایرانم این برای مردم است و مردم 4 سال این مسئولیت را به عنوان امانت در اختیار من گذاشتند. و حتی وزیران هم مسئولیت‌شان به عنوان امانت است و ما به طور کلی باید امانتدار خوبی باشیم و آن را حفظ و پرجاذبه تر کنیم و هر زمان مردم انتخابات بعدی را راه انداختند این مسئولیت را تحویل نفر بعد می‌دهیم.

وی تأکید کرد: اگر کسی از دولت حمایت کرد یعنی از ملت ایران و از اکثریت ملت ایران حمایت کرده. دولت و ملت همه باید دست به دست هم دهیم تا ایرانی آبادتر و سرافرازتر توأم با توسعه قابل قبول در حد این ملت بسازیم.

رئیس جمهور با بیان این‌که علم مرز نمی‌شناسد، گفت: ما نباید خجالت بکشیم که علم و تجربه را از کشورهای اروپایی یا آسیایی یاد می‌گیریم.

اسلام در علم مرز نمی‌شناسد

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه با بیان اینکه توسعه هر معنایی داشته باشد بی‌تردید پایه آن علم، دانش، پژوهش و فن‌آوری است، اظهار کرد: کشوری که به پیشرفت رسیده در سایه علم بوده است و وقتی این پیشرفت حاصل شده که از تجربه دیگران استفاده می‌کنیم و هیچ اشکالی ندارد که بگوییم این تجربه را از این کشور اروپایی یا آسیایی یاد گرفته‌ایم یا اینکه دانشجو می‌فرستیم که یاد بگیرد. در این باره می‌توان از پیغمبر اکرم (ص) یاد گرفت وقتی در جنگ احزاب همه طرح‌ها مطرح شد. سلمان فارسی به پیامبر گفت: ای رسول‌الله ما ایرانیان تجربه‌ای داریم و من می‌خواهم این تجربه را در اختیار شما قرار دهم. او بحث استفاده از خندق را مطرح کرد. در این حال پیغمبر به او نگفت که من رسول‌الله و مدینه‌العلم هستم و وصل به آسمان هستم تو می خواهی از کشوری دیگر و از ایران به من رهنمود دهی. پیغمبر فکر کرد و گفت پیشنهاد خوبی است و ایشان خودشان هم شروع به کندن خندق کردند. دیگران گفتند یا رسول‌الله ما مستقل و مسلمانیم و آنها ایرانی‌اند. اما پیغمبر از تجربه ایران که دیاری بزرگ بود استفاده کردند و نگفتند اول باید شاه ایران خسرو پرویز بیاید و زانو بزند و اسلام بپذیرد و همه به نفع اسلام شعار دهند آن وقت ما از تجربه آنها استفاده کنیم و نگفت رفتار آن شاه با ما خصمانه است یا خصمانه خواهد بود. علم که مرز نمی‌شناسد من نمی‌دانم بعضی‌ها آنچه به نام اسلام می‌گویند چگونه و از کجا آورده‌اند اسلام در علم مرز نمی‌شناسد و از علم در هر کجا باید استفاده کرد.

وی افزود: 70 سال است که در این کشور سابقه برنامه‌ریزی ملی داریم. 35 سال قبل و 35 سال بعد از انقلاب. اما هنوز یک برنامه مدون حساب شده برای انتقال علم و تکنولوژی از بیرون به داخل و یا از داخل به بیرون تدوین نشده و برنامه حساب شده‌ای در این باره وجود ندارد. این از نواقص ما است و ما باید برای علم و دانش و پژوهش برنامه تهیه کنیم تا به بازاریابی و برند برسیم. در این راستا جهاد دانشگاهی تا امروز کار بزرگی را انجام داده اما باید افق بلندی را پیش روی خود بگذارد و نه فقط به عنوان مرکز ناباروری و مرکزی برای سلول‌های بنیادین فعالیت کند بلکه رویان باید به یک برند جهانی تبدیل شود و وقتی هر محصولی روی آن نوشته شده بود "رویان"، همه باید به آن اعتماد کنند.

روحانی با گرامیداشت مرحوم کاظمی آشتیانی خطاب به جهادگران و پژوهشگران در این مراسم، اظهار کرد: اگر می‌خواهید روح آن عزیز شاد باشد رویان باید به اوج برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیوست اخلاقی در بیوتکنولوژی و زیست فن‌آوری را مهمترین پیوست خواند و خاطرنشان کرد: اگر از سلول‌های بنیادین و پیوند استفاده می‌کنیم می‌دانیم که این سلول‌های بنیادین هنوز شکل و رنگ و تمایز ندارد. اگر از سلول‌های بنیادین خود فرد استفاده کردیم شاید مشکلات احتمالی‌اش کمتر باشد ولی اگر این سلول‌ها را از جای دیگر آوردیم و یا از دام استفاده کردیم باید بدانیم، هنوز خیلی چیزهای ناشناخته وجود دارد و ما نمی‌دانیم این سلول بنیادی با خود چه چیزی به همراه خواهد آورد. در واقع هر سلول بنیادی با خود یک کوله بار و آثاری دارد. با این وجود به هرکه می‌خواهیم این پیوند را بزنیم باید به او بگوییم که این کار ممکن است آثاری داشته باشد. باید این موضوع گفته شود تا در ارض خداوند و امروز و آینده جامعه مسئول نباشیم.

وی خطاب به حاضرین گفت: من نمی‌خواهم کار بزرگ شما را کوچک کنم اما همه شما اندیشمندان، دانشمندان و پژوهشگران بدانید که دست بردن در طبیعت باید با احتیاط و قدم‌های شایسته انجام شود و گرچه خیلی از کارهای ما دخالت در خلقت است و نمی دانیم که آثارش چیست. مثلا در مورد برنج تراریخته گفته می‌شود خوب است یا بد انجامش دهیم یا نه. این موضوع به این معنا نیست که شهامت کار را نداشته باشیم اتفاقا در تحقیقات باید دستتان باز باشد و وقتی شخص را به زنجیر ببندیم کاری انجام نمی‌شود. ضمن این‌که آزادی نقد و نظر هم باید وجود داشته باشد و به طور کلی رعایت اخلاق و استانداردهای اخلاقی لازم است تا همواره مدنظر باشد مخصوصا آنجا که مربوط به حیات و زندگی یک انسان می‌شود.

وی در ادامه جهاد دانشگاهی را مرکز عمومی غیردولتی فعال و موفق دانست و گفت: وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت عملی و فن‌آوری و جهاد دانشگاهی باید در کنار هم باشند و فاصله‌شان را کم کنند. اگرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی بالای سر این چهار دستگاه است ولی کافی نیست. ما می‌شنیدیم که قبل از این دعواهایی بوده و آدم وقتی درباره آن می‌خواند باورش نمی‌شود که بین وزیر علوم و معاون فن‌آوری شکایت مطرح بوده. امروز الحمدالله این چیزها نیست.

اگر بفهمم موسسه‌ای، می‌خواهد پژوهشی ضروری برای کشور انجام دهد، هرچه پول بخواهد در اختیار قرار خواهم داد

روحانی در ادامه گفت: حواسمان به پژوهش‌های گران‌قیمت بی‌بدیل باشد. حواسمان جمع باشد که با کمترین حجم بهترین محصول را تحویل دهیم. البته در آن‌جایی که تحقیق از لحاظ کاربردی برای کارهای کشور ضروری است دولت اصلا محدودیت برای در اختیار گذاشتن پول تحقیقات در هیچ شرایطی ندارد و من اگر بفهمم موسسه‌ای پژوهش و کار بزرگی انجام می‌دهد که برای کشور ضروری است هرچه پول بخواهد در اختیار قرار خواهم داد.

وی خطاب به حاظرین گفت: شما باید ثروت آفرین باشید و رویان از ایده تا ثروت کار خود را انجام دهد. وقتی که محصول شما یک بیمار را درمان می‌کند وقت نشاط شما است و وقتی شما با یک شبیه سازی می‌توانید یک دارو را تولید کنید به نشاط می‌رسید.

در دین اسلام مشکل آفرین، مخمصه آفرین و معضل آفرین نداریم

وی همچنین گفت: همه باید در آن حدی که لازم است در راه خدا جهاد کنیم و بدانیم در دین اسلام مشکل آفرین، مخمصه آفرین و معضل آفرین نداریم و خدا اصلا" حکمی که معضل آفرین باشد نداده است.

روحانی در پایان اظهار کرد: اسلام به ما یاد می‌دهد که در این مسیر کوچکترین مشکلی را مورد توجه قرار نگیرد مثلا نگوییم که این تحقیق ما ادامه تحقیقات آن فرد است. ما کار خود را برای رضای خدا مؤمنانه و پرتلاش انجام می‌دهیم. شما این‌گونه عمل کنید و بدانید ملت قدردان شما و دولت پشتیبان شما خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
0
5
درود بر روحانی.
نظرات بینندگان