arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

انصاری: موارد استیضاح وزیر علوم سندیت ندارد بلکه دقیقا 180 درجه برعکس است/دولت تمام قد از فرجی‌دانا حمایت خواهد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای شورای هماهنگی دانشجویان اصلاح‌طلب شهر تهران با معاون پارلمانی رئیس جمهور دیدار کردند.

حجت الاسلام مجید انصاری گفت: استیضاح فرجی‌دانا یک استیضاح تاریخی است و دولت تمام قد از ایشان حمایت خواهد کرد.

در این دیدار، دانشجویان خواستار حضور جدی دولت در مسئله استیضاح وزیر علوم و حمایت همه جانبه دولت و شخص آقای روحانی از فرجی دانا شدند و به بیان دغدغه های خود پیرامون مسئله استیضاح وزیر علوم پرداختند.

دانشجویان در این دیدار در گزارشی، ضمن بیان برخی انتقادات نسبت به فضای دانشگاه ها، اثرات مثبت عملکرد وزارت علوم در یک سال گذشته در دانشگاه ها را تشریح کرده و دانشگاه ها را در این یک سال دارای نشاط و آرامش دانستند.

در ادامه این دیدار، مجید انصاری ضمن ابراز تشکر از حمایت دانشجویان از وزیر علوم، بیان داشت: واقعیت این است که این استیضاح از دید من یک استیضاح سیاسی است. البته برای این استیضاح سیاسی مستندات و دستاویزهایی داشتند و ممکن است برخی از استیضاح‌کنندگان هم به خاطر برخی دلایل و موارد به این استیضاح پیوسته باشند و نمی خواهم بگویم که عین 51 نفری که استیضاح را امضا کردند، نظر سیاسی دارند اما شاکله استیضاح سیاسی است چون از همان اول آن جریان مخالف بود و جریانی است که مخالفتش با دولت آشکار است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: یکی از استیضاح کنندگان که از مخالفان جدی دولت در مجلس است، یک روز، نامه‌ای را امضا کرده بود که در آن نامه مسائل غیر واقعی مطرح شده بود. به او گفتم که شما چطور امضای نامه‌ای را که در آن مسائل نادرستی بیان شده است توجیه می کنید، که ایشان با صراحت به من گفت چون با روحانی و دولت مخالف هستم.

انصاری در ادامه با اشاره به نگرانی برخی از دانشجویان مبنی بر سکوت و عدم حمایت دولت از وزیر علوم، گفت: علت این که آقای روحانی یا برخی از اعضای دولت در طی 11 ماه گذشته ورود به موضوعات آموزش عالی نکردند به دو جهت بود. یکی آنکه دولت اعلام کرده بود اولویتش مسائل اقتصادی و مسائل سیاست خارجی است و نمی خواست این اولویت کمرنگ شود و جریانات سیاسی داخلی خیلی مایل بوده و هستند که جبهه های دیگری علیه دولت بگشایند تا دولت فشل شوند و به همین دلیل هر روز مسائل مختلفی، یک روز تفکیک جنسیتی یک روز مسائل فرهنگی و ... هر روز چیزهایی از این دست را مطرح می کنند. اما دولت فکر می‌کرد و فکر می‌کند که گرچه همه حوزه ها مهم است اما آنچه امروز در گستره کل ایران برای همگان اهمیت دارد، سامان دادن به مسائل اقتصادی است و این موضوع حتی در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز اثر گذار است. اگر ما در آن حوزه ها هم مشکلی داریم یکی از علت هایش دشواری های معیشتی و رکود و گرانی و مسائلی از این دست است.

وی افزود: دلیل دوم آن بود که دولت نخواست این تلقی بشود که یک نگاه ویژه یا یک جریان سیاسی جدیدی آمده است و دوباره وضع دانشگاه همان که القا می‌کنند بشود. دانشگاه باید روی پای خودش حرکت کند و دانشگاه آن قدر قوی است و جامعه دانشگاه هم آن قدر قوی است که خودشان تدبیر می‌کنند و خودشان مسائل را پیش می‌برند و دولت سیاست‌گذاری می‌کند. من فکر می‌کنم سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه دانشگاه بسیار سیاست های متین و مطابق با واقعیات بوده است. گرچه ممکن است برخی از دوستان احساس کنند این حرکت کند است و سریع تر و صریح تر باید حر کت کرد و موضع گرفت، ولی واقعیت عرصه و همان بحث اعتدالی که آقای رئیس جمهور مطرح کرند در این حوزه هم مصداق دارد. من فکر می‌کنم دولت در این صحنه هم موفق بوده است.

انصاری ادامه داد: به هر حال این تحولی که به آن اشاره و اذعان می کنید که دگرگونی رخ داده است و فضای نشاط نسبی وجود دارد، نشان دهنده است که این سیاست موفق بوده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در رابطه با نظر رییس‌جمهور نسبت به آقای فرجی دانا بیان داشت: نسبت به شخص آقای فرجی دانا دیروز آقای روحانی در دولت با صراحت گفتند که امروز دیدگاه من نسبت به آقای فرجی‌دانا، نسبت به هنگامی که ایشان را انتخاب کردیم به مراتب تقویت شده است. واقعیت هم همین طور است. آقای فرجی‌دانا فرد کم حرفی است و اهل این نیست که خیلی بیاید و تبلیغات بکند اما با گذشت هر روز در دولت، اعضای دولت به این واقعیت اذعان کردند که ایشان با حرکتی سنجیده مسائل دانشگاه را پیش برده است و فردی متین و دانشمند و دانشگاه و ارزشی است. اگر اصولگرایان به شاخص های واقعی اصولگرایی اعتقاد داشته باشند من نمی دانم این تعهد علمی و دینی و ملی و تلاش و پیگیری ایشان را چه می نامند.

وی در رابطه با حساسیت موجود بر مقابله با فساد در دانشگاه ها افزود: از روز اول این دولت، مقام معظم رهبری به دولت تاکید کردند موضوع فساد را جدی بگیرید و در دیدارهای مختلف به این موضوع تاکید فرمودند و از این موضوع گلایه داشتند که در گذشته نهیب‌های ایشان در خصوص مبارزه با مفاسد در همه مفاسد، چه مفاسد اقتصادی چه مفاسد اداری چه مفاسد اجتماعی، جدی گرفته نشده است و مبارزه با فساد مطالبه ای بود که رهبری داشتند و آقای روحانی به این موضوع از اول تاکید کردند و به همین خاطر آقای دکتر جهانگیری را مسئول این موضع کردند. خیلی خیلی قبیح و واقعا زشت بود که دامنه فساد به حوزه آموزش عالی و دانشگاه کشیده شود. باعث تاسف است دانشگاهی که باید مطالبه گر و نظارت گر باشد و بر سایر ارکان و اجزای دولت نظارت کند که فسادی رخ ندهد خودش دچار این مشکل بشود و شاخص های علمی و عدالت و قانونی نادیده گرفته بشود آن هم در مهمترین موضوع که موضوع بورسیه است.

وی با اشاره به مسئله بورسیه ها، بیان داشت: آماری که در این رابطه رسیده است بسیار شگفت انگیز است. نادیده گرفتن قوانین در اصل تعداد بورسیه، نحوه بورسیه ، نحوه اعزام به خارج یعنی در واقع نادیده گرفتن همه مقررات مربوط به بورسیه است. در شرایطی که کشور ما امروز فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری در رده های بسیار عالی، بسیار خوب داریم که این ها باید در این دانشگاه‌ها باشند و نمی‌توانند راه پیدا بکنند، برخی افراد اساس خوداظهاری خودشان دارای معدل های 14 و 16 و 13 و ... باشند و این خلاف عدالت است. اثرات چنین کارهایی در آینده معلوم می شود که اساتیدی در دانشگاه تدریس بکنند که سواد علمیشان از سواد فعلی دانشجویش کمتر باشد و این یک فاجعه است و برخلاف آن حرکت علمی است که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند.

انصاری در ادامه ضمن اشاره به موارد استیضاح افزود: هیچکدام از این 4 مورد سندیت ندارد بلکه دقیقا 180 درجه برعکس است. مسئله بورسیه ها به نحوی است که خیانت به مردم و دانشگاه و علم و علی‌القاعده باید نمایندگان مجلس بیش از دیگران این جاها مدعی می‌شوند که چرا این اقدام شد. به نظرم اگر آقای فرجی دانا در این موضوع کوتاه می آمد جا داشت که استیضاح بشود که شما چرا از حق و امانت مردم گذشتید.

وی گفت: راجع به بحث دانشجویان ستاره دار، ایشان حرفشان بسیار متین و قانونی است که اگر دانشجویی واقعا مصداق مسائل قانونی است که قانون و آیین نامه ها ذکر کرده است بیان کنید تا کنارش بگذاریم وگرنه با کلیت موضوع نمی توان کسی را متهم کرد.

وی در رابطه با بحث انتصابات دانشگاه‌ها افزود: در خصوص انتصابات هم سخن وزارت علوم واضح و روشن است که ما طبق قانون برای انتصابات استعلام‌هایی را داریم. اگر این استعلامات مثبت بود دیگر هیچ کس حق ندارد بگوید شما چرا فلانی را کنار گذاشتید و با سلیقه نمی‌شود کاری انجام داد. به هر حال موارد استیضاح مواردی است که پاسخ محکم دارد.

انصاری ضمن تاریخی دانستن این استیضاح، بیان داشت: بنای جناب آقای دکتر فرجی‌دانا دفاع محکم و قاطع است. درخواست دولت هم همین است که در دفاع از دولت و ملت و دانشگاه ایشان ضمن حفظ متانت و حرمت جایگاه تریبون مجلس در قاطعیت دفاع کم نگذارند.این یک استیضاح تاریخی است و دولت تمام قد از آقای دکتر فرجی‌دانا حمایت خواهد کرد.

وی در پایان در رابطه با گزینه های احتمالی وزارت علوم در صورت رای آوری استیضاح، بیان داشت: با فرض آن که استیضاح رای بیاورد، گزینه بعدی قطعا کسی خواهد بود که تغییری در خط مشی وزارت علوم ایجاد نخواهد کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۰
مورمور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
4
55
استیضاح دکترفرجی‌دانا نه تنها ضدیت با علم بلکه ضدیت با هرآن چیزی است که بنوعی با علم در ارتباط است ، سئوال اساسی این است که اگر مجلس برای بررسی و تحقیق و تفحص در زمینه اعطای بورسیه‌های غیرقانونی که سروصدای بسیاری نیز در رسانه‌ها و مجامع علمی کشور بپا کرد ، کمیته ویژه‌ای تشکیل نداده تا واقعیتهای پشت پرده این تخلف بزرگ را آشکار کند؟ که دولت یا وزارت علوم باید مدعی مجلس باشند و اگر ، چنین کمیته‌ای تشکیل و موارد تخلف را روشن کرده که علی‌الاصول افشاگری وزیر انقلابی و پاکدست علوم باید پاداش و تشویق داشته باشد نه استیضاح !! باور کنید این استیضاح ، علاوه بر ایجاد فضای یأس و ناامیدی در محافل دانشگاهی و دانشجوئی باعث اشاعه بدبینی در اقشار عمومی جامعه نسبت به سیاست‌بازی مجلس خواهد شد .
نظرات بینندگان