arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

میراث دولت دهم برای دانشگاه‌ها؛ بدهی 12 هزار میلیاردی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: دانشگاه های کشور در بخش اعتبارات جاری بیش از 12 هزار و 960 میلیارد ریال بدهی دارند.

دکتر محمد حسین امید در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه صنعتی سهند تبریز افزود: این بدهی ها به طور عمده مربوط به سال های 90 و 91 می شود که در این سال ها اعتبارات محقق شده دانشگاه ها به ترتیب کمتر از 90 و 63.5 درصد است.

وی با اشاره به رایزنی های متعددی که با دولت و مجلس شورای اسلامی برای تامین این کسری داشته است، اظهار کرد: در بخش عمرانی نیز بر اساس نرخ های سال گذشته دانشگاه های کشور بیش از 27 هزار میلیارد ریال طرح نیمه تمام دارند.

وی اضافه کرد: این رقم در سال آتی به حدود 50 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد که با در نظر گرفتن اعتبار سه هزار میلیاردی بخش عمرانی دانشگاه ها، اجرای طرح های یاد شده بیش از 10 سال به طول خواهد انجامید.

وی تقویت ارتباط صنعت و دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها را عاملی مهم در تامین بخشی از نیازهای مالی دانشگاه ها اعلام کرد.

دکترامید با بیان اینکه بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه دانشگاه ها باید به ترتیب 30 و 40 درصد نیازهای خود را تامین می کردند، گفت: متاسفانه این رقم در دانشگاه صنعتی سهند کمتر از 20 درصد است و باید تلاش کرد این میزان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های خوبی برای تحقق این هدف در دانشگاه صنعتی سهند ایجاد شده است، افزود: در این زمینه همچنین می توان از کمک های استاندار آذربایجان شرقی که نگاهی دانشگاهی به مسایل دارد استفاده کرد.

دکترامید با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه عملی کشور، گفت: امروز در کشور تمام مسئولان برای تحقق این هدف هم قسم شده اند و در این خصوص دولت در بسته ای که برای خروج از رکود اقتصادی تهیه کرده است نگاه ویژه ای به اقتصاد دانش بنیان دارد.

وی دانشگاه صنعتی سهند را در بین مجموعه دانشگاه های مهندسی کشور بسیار خوشنام و موفق ارزیابی کرد و گفت: داشتن برنامه ای مدون و بهره گیری از یک رویکرد حساب شده برای توسعه متوازن و متعادل از مزیت های این دانشگاه به شمار می رود.

دکترامید با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر دانشگاه های زیادی در کشور تاسیس شده است، تاکید کرد: این روند بدون توجه به ضوابط و بسترسازی علاوه بر ایجاد مشکل برای دانشگاه ها، برای جوانان کشور نیز مشکل آفرین شده است.

وی نسبت دانشجویان کارشناسی به دانشجویان تحصیلات تکیملی دانشگاه صنعتی سهند را مناسب و نسبت دانشجو به اساتید را استاندارد دانست و گفت: این رویکرد موجبات افزیش کیفی سیستم آموزشی این دانشگاه را فراهم می کند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش همدلی و تعامل در کشور، تصریح کرد: این موضوع باید محور برنامه ها به ویژه در سیستم آموزش عالی کشور قرار گیرد.

سرپرست جدید دانشگاه صنعتی سهند نیز در این مراسم اظهار داشت : مقابله با نقشه دشمنان کشور نیاز به مدیریت جهادی در عرصه علمی کشور دارد.

دکتررسول آذری خسروشاهی افزود : در این خصوص باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب محور کارها قرار گیرد تا با همبستگی مضاعف دراین مسیر سرنوشت ساز قدم گذاشته و به اهداف تعیین شده دست یابیم

منبع: ایسنا
برچسب ها: بدهی ، معارفه ، نرخ ، عمرانی
نظرات بینندگان