arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

خادم: وزارت ورزش وارث مشکلات است!/ این دوره صادق‌ترین و سالم‌ترین دوره وزارتخانه است

بنابر خبرهای منتشره باشگاه پرسپولیس حدود 70 میلیارد تومان و استقلال نیز نزدیک به 45میلیارد تومان بدهی دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان مشکلات فعلی وزارت ورزش و جوانان در زمینه زیرساخت‌ها و پروژه‌های ورزشی را ناشی از مشکلات دوره قبلی وزارتخانه دانست.

به گزارش انتخاب امیررضا خادم، معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری صبح امروز خود درباره فعالیت‌های خودش در این وزارتخانه صحبت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او صحبت‌های خود را در نشست خبری با تاکید بر اعتقاد خودش بر شفافیت و صداقت آغاز کرد و گفت: همیشه گفته‌ام که معاونت پارلمانی دشوارترین شغل در وزارتخانه محسوب می‌شود. چرا که از یک طرف انتظارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح است و از یک طرف وزارت ورزش و جوانان. هیچ وقت عملکرد مورد قبول دو طرف نخواهد بود. ما کارمان را آغاز کردیم و من به عنوان یک ورزشی همیشه سعی کرده‌ام صداقت و شفافیت در راس امور باشد. هم اکنون نیز نه به عنوان مسئول وزارت ورزش و جوانان بلکه به عنوان یک ورزشی می گویم که صادق‌ترین و سالم ترین دوره وزارتخانه است و برایم خیلی مهم است که از شخص اول ورزش برای تاکید بر این شفافیت و صداقت تشکر کنم.

او با اشاره به مدیر کل استان‌ها ادامه داد: تاکنون 17 مدیر کل در استان‌های کشور تغییر کرده‌اند. دو نفر بازنشسته و 9 نفر به پایان دوره خود رسیده اند و پنج نفر نیز به علل مختلف که مدیریتی بوده تغییر پیدا کرده‌اند. همچنین در آینده تغییراتی داریم که انجام خواهد شد. در استان خراسان شمالی، بوشهر، مازندران و یکی دو استان دیگر این تغییرات اتفاق می‌افتد. البته ابتدا تاکید می‌کنم عملکرد برخی مدیرانی که از اداره‌های کل استان‌ها جدا می‌شوند قابل دفاع است اما با توجه به اینکه ما به توانمندی برای ایجاد انسجام در استان با استانداری و نماینده‌های مجلس توجه می‌کنیم، برای رسیدن به این هدف این تغییرات را انجام می‌دهیم. به همین دلیل ما قبول داریم که برخی از مدیران فعالیت‌هایی خوب داشته‌اند اما برای انسجام بیشتر در استان این تغییرات انجام می‌شود. همچنین ما در نظر داریم تا حضوری جدی و نظارتی کامل بر امور ورزش و جوانان استان‌ها داشته باشیم و از استان‌ها نیز برای همکاری با ما تشکر می‌کنم.

خادم با اشاره به امور مجلس وزارت ورزش بیان کرد: تاکنون 28 سوال از وزیر ورزش انجام شده که 22 سوال پس گرفته شده است. 6 سوال نیز در حال مذاکره است. به هر حال سوال کردن حق نمایندگان محسوب می‌شود و می‌توانند در کمیسیون مربوطه از وزیر ورزش توضیح بخواهند. تنها یک سوال در کمیسیون مجلس از وزیر پرسیده شد و توضیح‌ها نیز قانع کننده بود و بقیه نیز قبل از حضور در کمیسیون‌های مربوطه مختوم شد. همچنین نامه‌ای مبنی بر شفاف‌سازی فوتبال با امضای 150 نماینده مجلس به وزارت ورزش رسید که تاکنون اتفاق نیفتاده بود.

او با اشاره به پیگیری‌های طرح‌های و لایحه‌ها و اشاره به بودجه وزارت ورزش بیان کرد: با توجه به اینکه سه وزیر نتوانستند رای اعتماد از مجلس بگیرند، ما زمان زیادی را برای رایزنی از دست دادیم. با این حال نسبت به لایحه 120 درصد افزایش بودجه داشتیم که بودجه کل کشور 1200 میلیارد تومان شد. البته تمام این بودجه در اختیار وزارت ورزش نیست و بخشی از این بودجه در اختیار استان‌ها برای طرح‌های عمرانی قرار داده می‌شود.

معاون حقوقی وزارت ورزش با اشاره به وضعیت طرح‌های به اتمام نرسیده در کشور و مشکلات حقوقی آن‌ها بیان کرد: حدود 160 معارض حقیقی و حقوقی در ورزشگاه‌ها داریم که 90 مورد آن‌ها در تهران، فارس و اردبیل است. در زمان کلنگ‌زنی اسناد رسمی‌ از زمین‌ها به نام وزارت ورزش یا سازمان تربیت بدنی نبوده و بدون توجه به این‌ها احداث شروع شده و این معارض‌ها ایجاد شده است. برای رفع این معارض‌ها 4 هزار میلیارد تومان نیاز است در حالی که بودجه کل وزارت ورزش 1200 میلیارد است. هم‌اکنون 3 هزار و 500 طرح نیمه تمام در کشور داریم که به 8 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد. کلنگ‌زنی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده بدون در نظر گرفته اعتبارها بوده و حالا در شرایطی که انتظار وجود دارد، مبالغی برای اتمام آن‌ها در اختیار ما نیست. باید بگویم که رفع این مشکلات تا سه یا چهار سال آینده نیز مقدور نخواهد بود. نکته دیگر اینجاست که این طرح‌هایی که نیمه کاره مانده‌اند نیز به مرور زمان فرسوده می‌شوند و ضرری مضاعف به سیستم ورزش خواهد زد. در شرایطی که نمایندگان مجلس به ما می‌گویند تا طرح‌هایی را در زمین‌هایی که برای وزارت ورزش نیست کلنگ بزنیم، ما تلاش کردیم تا این اتفاق نیفتد و فعلا همین طرح‌های باقی مانده را به اتمام برسانیم. باید بگویم که وارث این مشکلات هستیم و باید این شرایط را مدیریت کنیم.

او با اشاره به ورزشگاه تختی تهران گفت: بنیاد مستضعفان حکم قطعی برای تصرف 50 هکتار از ورزشگاه تختی تهران را دارد اما واحد حقوقی وزارت ورزش با رییس جدید بنیاد مستضعفان مهندس سعیدی کیا مذاکره خود را انجام داد و این مسئله متوقف شد و ما زمانی داشتیم تا از خودمان دفاع کنیم. حتی حساب‌های اداره جوانان استان مسدود شده بود که با همکاری دوستان باز شد.

او با اشاره به ورزشگاه نقش جهان گفت: ورزشگاه نقش جهان بیش از 10 سال که به اتمام نرسیده و حتی معارضین حساب‌های اداره کل را مسدود کرده بودند. با رایزنی معاون حقوقی ریاست جمهوری خوشبختانه حساب‌ها باز شده و معارضین مذاکره خود را آغاز کرده‌اند. قرار شده تا اسپانسرهایی چون شهرداری اصفهان، فولاد مبارکه سپاهان، یک شرکت و یک شخص خصوصی وارد مذاکره شوند تا این پروژه به آن‌ها منتقل شود. مذاکرات نیز با سفر معاون اول ریاست جمهوری به اصفهان نهایی می‌شود که فکر می‌کنم با رفع معارضان از یک و نیم تا دو سال بعد این ورزشگاه افتتاح خواهد شد.

خادم در ادامه به مسئولیتش در قبال واگذاری و خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال اشاره کرد و گفت: درباره مشکلات باشگاه‌ها صحبت نمی‌کنم چرا که تکرار مکررات است. امروز با وزیر اقتصاد و دادگستری جلسه‌ای داشتیم که کنسل شد اما احتمالا در چند روز اینده پیگیری‌هایمان را انجام می‌دهیم.

درباره بحث خصوصی‌سازی این دو باشگاه ابتدا تاکید‌مان عدم عقیم ماندن پرسپولیس و استقلال و حضورشان در لیگ چهاردهم بود که تیم‌ها وارد لیگ شدند و کارشان را آغاز کردند. نکته دیگر این بود که تیم‌ها همانند گذشته با وعده و وعید بازیکنان را جذب نکنند. همچنین تمام مبالغ هزینه‌های این دو باشگاه نیز توسط اسپانسرها پرداخت شد. 80 درصد اسپانسرها هزینه کردند و بقیه‌اش طلب‌هایی بود که تیم‌ها از جاهای دیگر داشتند. وزارت ورزش یک ریال به این دو تیم پول نداده است. ما با اسپانسر استقلال مشکلی نداریم حتی تشکر می‌کنیم که گفته تا یک ماه آینده به کل تعهدات خود عمل می‌کنند حتی زودتر از آن زمان مورد نظر مبلغ 20 میلیارد را در اختیار باشگاه قرار می‌دهد.

او ادامه داد: درباره خصوصی‌سازی این دو باشگاه نیز باید بگویم که وزارت ورزش از مدت‌ها قبل وظیفه‌ای در این باره ندارد و همه وظایف به سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد منتقل شده است که آن‌ها نیز تا سه ماه آینده مزایده برگزار خواهند کرد تا وضعیت این دو باشگاه مشخص شود.

خادم در پاسخ به این سوال که هدایتی اعلام کرده حاضر است 2 میلیارد بیشتر از اسپانسرها به پرسپولیس بدهد و چرا وزارت ورزش قبول نکرده است گفت: ابتدا بگویم اعتقاد دارم همه آدم‌هایی که از خارج از ورزش می‌آیند قابل احترام هستند. سیستم منطقی و درست باید به طور ویژه از این اشخاص حمایت کند. در تمام این سال‌ها بدون داشتن برنامه این افراد وارد ورزش شدند و بر اساس علایق شخصی یا هر چیز دیگر سرمایه‌گذاری کردند اما به نظر من رفتار ما با این افراد درست نبوده و ما مدیریت درستی نداشتیم. هر وقت امکان هزینه‌کردن وجود داشته از آن‌ها استفاده کرده‌ایم و هر گاه انتظار حداقل احترام داشتند طردشان کردیم و برایشان حواشی درست کرده‌ایم تا جایی که حتی نفرات بعدی هم که می‌خواستند وارد ورزش شوند را فراری دادیم.

وی گفت: هم‌اکنون خیلی از اسپانسرها تاکید دارند که اسم‌شان مطرح نشود چرا که گفته شده نمی‌خواهند برایشان حواشی ایجاد شود. تا زمانی که فردی فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد هیچ دلیلی ندارد طردش کنیم. تاکید من این است که دوستان باور داشته باشند که مسئولیت من برابر آن‌ها ایستادن نیست و تلاش ما حمایت است. دلیلی برای مقابله نداریم پس با برخی ادبیات‌ها در رسانه به حواشی دامن نزنیم. هزینه کردن و موقعیت ساختن سیاست و کیاست می‌خواهد که ماندگار شود.

خادم افزود: ما در همان ابتدای امر با همه رایزنی کردیم. بیش از پرسپولیس بسیاری از عزیزان تمایل سرمایه‌گذاری در استقلال داشتند اما مطالبات و انتظارهایی که وجود داشت توسط گروهی دیگر شرایط بهتری ایجاد کرد و قراردادها بسته شد. حتی قراردادها در اختیار دوستان قرار گرفته است. سازمان بازرسی کشور نیز همه موارد را در نظر گرفته و سبک، سنگین کرده است. ما تا ساعت 10 شب چهارشنبه سوری درگیر بودیم اما چطور در آن زمان این اعداد و رقم‌ها وجود نداشت. حتی در برنامه 90 نیز این صحبت مطرح شد. در آن زمان دوستان جلو نیامدند و گفتند ماشین پول پردازی نیستیم. یا اگر آمدند گفتند هیات مدیره و مدیرعامل را انتخاب می‌کنند. تاکید می‌کنم صحبت من خطاب به یک نفر نیست و افراد زیادی برای این کار با ما مذاکره کردند و این اتفاق افتاد.

وی گفت: هم‌اکنون نیز اسپانسر به تعهدات خود عمل کرده و اگر دوستانی هستند که می‌خواهند کاری انجام دهند، وارد مذاکره می‌شویم و اگر شرایط بهتر وجود داشت ما بر اساس آن عمل می‌کنیم. البته من خودم به عنوان کسی که از خصوصی‌سازی حمایت می‌کنم نمی‌دانم چرا باید این کار را انجام دهم اما انتظارها وجود دارد و ما نیز قرارداد ترکمانچای با اسپانسرها نبسته‌ایم و اگر پیشنهادهای بهتری باشد قرارداد قبلی را فسخ، پول پرداخت شده را برمی‌گردانیم و قرارداد جدید می‌بندیم. نکته مثبت این جاست که تا دیروز این دو تیم بار بودند، تنها هزینه بودند و همه از دولت توقع داشتند اما حالا حرف از 30 – 40 میلیارد زده می‌شود.

خادم در پاسخ به این سوال که خبر دارید اسپانسرهای استقلال و پرسپولیس از اسپانسرهای دیگر شکایت کرده‌اند گفت: اسپانسرها با ما قرارداد بسته‌اند و باید از ما شکایت کنند نه از باشگاه یا اسپانسر دیگر. من این موضوع را از شما می‌شنوم.

خادم درباره انتخابات فدراسیون جهانی کشتی نیز گفت: 19 روز دیگر انتخابات برگزار می‌شود و ما در این مدت رایزنی‌هایمان را انجام دادیم. به طور کامل رایزنی نکردیم اما نسبت به لندن خیلی خوب کار کرده‌ایم و در جریان این رایزنی‌ها متوجه شدیم که چقدر ارتباطات تاثیرگذار است. در این مدت باقی مانده نیز حمایت فدراسیون و وزارت ورزش می‌تواند تاثیرگذار باشد. البته کشتی زنان پاشنه آشیل ما برابر رقبای ماست و البته بحث رژیم اشغالگر قدس نیز مطرح است که آن‌ها نمی‌خواهند فردی در فیلا حضور داشته باشد که برای آن‌ها خطر محسوب شود. از طرف دیگر فدراسیون کشتی آنقدر در این مدت تعامل و رابطه خوبی با فدراسیون جهانی داشته که خود یک برگ برنده است. تاکید می‌کنم فردی که انتخاب می‌شود نماینده یک کشور در فدراسیون جهانی نیست و نباید توقع‌ها و انتظارهای زیاد داشته باشیم مگر اینکه حضور ما در فدراسیون‌های جهانی ادامه‌دار شود و سکاندار شویم.

او در ادامه به وضعیت هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: مدیرعامل بر اساس پیشنهاد وزارت ورزش و انتخاب هیات مدیره منصوب می‌شود و باید در چارچوب هیات مدیره حرکت کند. 16 تیم لیگ برتر باید همین شرایط را رعایت کنند. درباره صحبت‌های آقای رحیمی نیز او درباره خطاب قرار دادن آقای روحانی نیز صحبت کردند که تاکید آن‌ها بر مسئله حمایت بوده که باشگاه بتواند با این همه بدهی کارش را درست انجام دهد. بالاخره اختلاف نظرهایی وجود دارد اما ماحصل را هیات مدیره تعیین می‌کند و اگر نظر مدیرعامل مورد تایید هیات مدیره نباشد نباید رسانه‌ای کند.

او ادامه داد: برخی دوستان گفته‌اند که من و وزیر در ابتدای راه اعلام کرده‌ایم آرامش را به استقلال و پرسپولیس برمی‌گردانیم. این نکته را بگویم که اگر در استقلال و پرسپولیس این مشکلات و حواشی وجود نداشته باشد، آن‌ها دیگر استقلال و پرسپولیس نیستند. مردم با این دو تیم زندگی می‌کنند و استقلال و پرسپولیس به همین اخبار و حواشی‌شان زنده‌اند. تاکید ما این بود که آرامش مالی، اداری و حقوقی به این دو باشگاه بازمی‌گردد و بی‌انصافی است که بگوییم در این مدت این اتفاق نیفتاده است.

او در پاسخ به دو سوال مبنی بر اینکه آیا پروژه جدیدی کلنگ زده می‌شود یا نه و درباره حضور بانوان در سالن‌های ورزشی بیان کرد: درباره کلنگ‌زنی طرح‌های جدید باید بگویم که هیچ طرح جدیدی کلنگ زده نمی‌شود و باید اول این همه طرح‌های نیمه کاره مانده به پایان برسد. نمی‌خواهیم شرایط کنونی برای آینده تکرار شود. درباره حضور بانوان در سالن‌ها نیز در حیطه فعالیتی من نیست که بخواهم اظهارنظر کنم.

او در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر شفاف‌سازی و تاکید برای کاهش هزینه‌ها تنها برای استقلال و پرسپولیس است بیان کرد: با نظر شما موافق هستم اما باشگاه‌های دیگر نیز چنین شرایطی داشته‌اند. به طور مثال باشگاه سپاهان 30 درصد کاهش هزینه داشته و این به همان موارد برمی‌گردد.

او ادامه داد: این نکته را باید بگویم که جایگاه تخصصی فوتبال، فدراسیون است. ما انتظار داریم که فدراسیون فوتبال آیین‌نامه خود را عملی کند و آنچه گفته را انجام دهد. اگر آن‌ها درباره سقف قراردادها و هزینه‌ها آیین‌نامه‌ای دارند باید به آن عمل کنند. هم‌اکنون بازیکنی که سال گذشته یک و نیم میلیارد قرارداد بسته و نمی‌دانسته پولش را می‌گیرد یا نه امسال مبلغ قراردادش را کمتر کرده اما مطمئن بوده که پولش را می‌گیرد. پس می‌توان با انجام درست کارها نتیجه گرفت. اینکه دوستان از ما خرده می‌گیرند درست نیست. برخی بحث‌ها به خود فدراسیون مربوط می‌شود. مگر می‌شود فدراسیون فوتبال نسبت به اتفاقات فوتبال بی‌خبر باشد؟ اکنون لیگ کشتی حذف شده فدراسیون باید پاسخ دهد یا وزارت ورزش. فدراسیون‌ها با توجه به اهدافی که دارند عمل می‌کنند. در فدراسیون فوتبال این کم‌توجهی‌ها نسبت به هزینه‌ها کاملا مشهود بوده و در دوران مختلف مدیریتی وجود داشته و کسی نباید خودش را کنار بکشد. انصاف نیست که یک نفر با مظلوم‌نمایی خودش را کنار بکشد. متاسفانه ما در ایران به جای عدالت‌محور مظلوم‌پرست هستیم. اگر عدالت داشته باشیم، پیشرفت می‌کنیم اما اگر مظلوم‌نمایی را قبول کنیم، درجا خواهیم زد.

او با اشاره به قرارداد علی دایی گفت: علی دایی یا هر کسی مثل او یک قرارداد کتبی داشته که در دوره گذشته بسته شده است آیا درست است من آن را فسخ کنم و بگوییم برود هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. علی دایی که در فوتبال ما فردی نام‌آشنا است و مردم او را دوست دارند.

او با اشاره به شکایت علی دایی به فیفا درباره تغییر قراردادش گفت: این دو تیم دولتی هستند و ما مسئول آن‌ها هستیم اما این حق برای علی دایی و همه وجود دارد که شکایت کنند و بگویند دولت در قرارداد من دست برده که این اتفاق نتایجی را در پی خواهد داشت که در گذشته افتاده اما من تصور ندارم علی دایی و افرادی مانند او چنین کاری انجام دهند. با این حال من بی‌قانونی نمی‌کنم و زیر قرارداد ثبت شده کسی نمی‌زنم چرا که عدالت‌محور کار می‌کنم و مظلوم‌نمایی نمی‌کنم.

او درباره مناظره‌اش با محمد دادگان گفت: این مناظره نظر من را جلب کرد اما پاسخ‌هایی که می‌خواستم را نشنیدم. گله من این جاست که همیشه با رسانه‌ها صادق بودم اما اتفاقی دیدم که خوشایند نبود این که یک بخش از رسانه‌ها رنگی شود و قسمتی از صحبت‌ها دیده نشود، درست نیست. باید همه چیز برابر در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و مردم قضاوت کنند. به هر حال تاکید من این است که این دوران نیز تمام می‌شود. روزی می‌رسد که ما هم نیستیم و آن روز باید درباره کار ما قضاوت شود. اما مظلوم نمایی و مظلوم پرستی باعث توقف و درجا زدن می‌شود و افرادی که در آینده می‌خواهند بیایند و کار کنند را می‌ترسانند. ما در شرایطی هستیم که بین بد و بدتر در فوتبال انتخاب می‌کنیم. در فوتبال خوب وجود ندارد که آن را انتخاب کنیم. اگر در سال‌های گذشته مدیران مرتبط با اهالی فوتبال درست کار می‌کردند این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. حالا هم اهالی خود فوتبال بگویند که در این مدت ما چه کار باید می‌کردیم که نکردیم؟ چه کاری می‌توانستیم انجام بدهیم و به نتیجه بهتر برسیم که ناموفق بودیم؟

خادم در پایان گفت: من با تمام توانم آمده‌ام تا کار کنم. هر کاری که پرسپولیس و استقلال خواستند انجام شد. هدف این بود 30 تا 40 میلیارد از بدهی‌ها پرداخت شود و مابقی برای خریدار جدید بماند. این اتفاق‌هایی که امروز شاهدش هستیم برآمده از 10 – 15 سال است که ما باید 4 یا 5 ماهه آنها را جمع کنیم و من تنها می‌خواهم واقعا درباره کارها قضاوت درست انجام دهیم و عدالت‌محور باشیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان